7 februari 2014
cross media cafe Business Tech

Verslag Cross Media Café: De toekomst van mobiele media diensten – Deel 2

De kick-off van deel 2 van Cross Media Café werd verzorgd door vier bedrijven die een pitch gaven over apps, producten of diensten die alles te maken hebben met contextual computing. Na de pitches kwamen er nog verschillende sprekers aan bod. Zo presenteerde Floris Benniks (Mirabeau) de IBeacon, een GPS tracker die voor verschillende doeleinde gebruikt kan worden. En liet Guy Grimmelt weten dat buitenreclame meer geïntegreerd moet worden met online reclame

Pitch 1: Looqi
Looqi is een real-time GPS tracker voor kinderen die beschikbaar is als horloge of sleutelhanger. Door kinderen de Looqi te laten dragen kunnen ouders altijd de locatie traceren en zo weten waar hun kind is.

De Looqi geeft iedere 20 seconden de GPS locatie door via het internet, is water en schokproof, bevat de kleinste GPS chip ter wereld, kan draadloos worden opgeladen, heeft een levensduur van 7 dagen en is wereldwijd te gebruiken. Online kunnen ouders zones instellen waar kinderen mogen komen en de locatie historie van het kind terugzien.

Looqi kost €80 eenmalig en er dient een abonnement van €4 per maand te worden afgesloten voor gebruik.

Ruud Snelders (Looqi) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Ruud Snelders.

Pitch 2: Lost in time
Met de app van Lost in Time kunnen gebruikers via een speurtocht met video in de tijd reizen en de verhalen meebeleven. Het is een location based game voor binnensteden en buitenlocaties.

De interactieve stadsbeleving toont in een game de historische verhalen die mee beleefd worden door de spelers. De spelers kunnen punten verdienen door mensen in het verhaal te helpen.

Momenteel is Lost in Time beschikbaar in Utrecht en Amersfoort en is de versie voor Amsterdam bijna klaar.

Het is mogelijk voor geïnteresseerde partijen om mee te investeren in Lost in Time en ook een verhaal op hun locatie te maken, nieuwe edities uit te brengen of een geheel eigen versie te maken. De verhalen worden ontwikkeld in eigen beheer en er wordt gezocht naar partners die hieraan mee willen werken.

Karen Sikkema (Lost in Time) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Karen Sikkema.

Pitch 3: Mobvious
Mobvious is een advertentienetwerk voor op de mobiele telefoon. Ze zorgen dat de adverteerder zijn boodschap op het juiste moment bij de consument wordt getoond. Daarbij maken ze gebruik van tijd, locatie, moment en het data profiel van personen.

Mobvious werkt momenteel in 7 landen en 25 miljoen gebruikers krijgen iedere maand advertenties van Mobvious voorgeschoteld.

Relevantie van de advertentie is voor Mobvious één van de belangrijkste elementen. Daarmee spelen ze steeds meer in op de locatie van smartphones en willen dit doortrekken voor devices zoals Google Glasses.

De uitgaven aan mobiele advertenties vallen in absolute zin mee ten opzichte van desktop en TV media bestedingen, maar groeit wel snel. Adverteerders weten nog niet goed hoe ze adverteren op de mobiel moeten aanpakken en daarbij wil Mobvious een uitkomst bieden.

Hans Caspers (Semilo) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Hans Caspers.

Pitch 4: Carrier
Hoe kan je morgen rondlopen op een beurs in San Francisco terwijl je vanavond ook je kinderen naar bed wil brengen? Daar wil Erik Vos de oplossing voor bieden met Carrier. Carrier is een sociaal netwerk van mensen die een tele presence uitwisselen. Zo kan je iemand vinden in San Francisco die jou via een video verbinding over de beursvloer in San Francisco wil leiden.

Kopen we straks nog wel een ticket voor een beurs aan de andere kant van de wereld, of gaan we via tele presence beurzen over de hele wereld bezoeken uit onze luie stoel? Carrier zoekt momenteel partners waarmee ze hier realiteit van willen maken.

Bekijk hier de video van de presentatie van Erik Vos.

Interest sensing met iBeacon
Bij Mirabeau werkt Floris Benniks in mobile development en is de laatste weken bezig geweest zicht te verdiepen in de ontwikkeling van iBeacon technologie.

De iBeacon is een Bluetooth Low Energy zender waarmee bepaald kan worden hoever je bent verwijderd ten opzichte van de iBeacon en ze een bericht sturen op basis daarvan. Zo is het mogelijk om iBeacon te gebruiken in winkels klanten welkom te heten en bij ieder schap of rek een bericht te sturen.

Dit is interessant volgens Benniks maar niet gebruiksvriendelijk, er moet ingespeeld worden op interest sensing. “Je moet aan de persoon aanvoelen wat hij interessant vindt. Stel je voor ik ga naar een webwinkel en ik ga vijf keer naar het zelfde product maar ik koop het niet. Maar als ik langs het schap loop in een fysieke winkel dan kan je die klant een bericht sturen dat ze het nu aan kunnen schaffen met korting.” Dat soort acties zijn mogelijk met iBeacon in combinatie met interest sensing.

Benniks geeft aan dat er uiteenlopende mogelijkheden zijn voor de toepassingen van iBeacon en noemt daarbij productinformatie, het activeren op basis van een wensenlijst, integratie van routing voor de gebruiker, betaalverkeer, aanbiedingen, automatisch inchecken op locaties, indoor navigatie, contextuele advertenties tonen en het bieden van gratis content op een specifieke locatie.

Momenteel zijn 70% van de Apple devices 10% van de Android die in omloop zijn compatible met iBeacon. Dit is al een veel groter aandeel dan de concurrente NFC technologie waarmee maar 3 tot 5% van de smartphones zijn uitgerust.

Het is belangrijk om context aware te zijn benadrukt Benniks. “Anders is de techniek binnen een half jaar verdwenen omdat we het allemaal te irritant vinden.” Er moet dus goed worden nagedacht hoe dit in te zetten. De ontvanger moet een opt-in geven om de iBeacon boodschappen te ontvangen. Dit kan door bijvoorbeeld een met iBeacon uitgeruste app te installeren op de telefoon.

Momenteel is Mirabeau in gesprek met retailers als V&D en Praxis. “Praxis vindt het interessant om klanten die voor professionele klussen bij de Praxis komen zo snel mogelijk de weg te wijzen in de in winkels met indoor navigatie.” aldus Benniks.

Floris Benniks (Mirabeau) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Floris Benniks.

Outdoor reclame in de juist context
Buitenreclame moet meer geïntegreerd worden met online reclame. Daarom is Guy Grimmelt – afkomstig uit de online wereld – aan de slag gegaan als marketing en business development director bij Exterion Media, voorheen bekend als CBS Outdoor.

“We moeten voorop lopen zodat adverteerders de koppeling van outdoor reclame met online reclame kunnen verbinden omdat adverteerders daar zelf vaak nog te terughoudend in zijn” aldus Grimmelt. Exterion wil samenwerken met adverteerders om deze integratie voor elkaar te krijgen. Ze bieden een “total experience op verschillende touch points” aan adverteerders.

Outdoor advertenties kunnen zeer succesvol zijn gecombineerd met hyper relevante context. Zo lanceerde Google een campagne in London voor Google Voice Search. Fonetische termen stonden op billboards die met Google Voice gebruikt konden worden en relevant waren aan de plaats waar het billboard stond. Mensen waren verrast dat ze reclame borden zagen die klopten met de omgeving. Onderzoek wees uit dat 25% van de mensen met anderen in gesprek waren gegaan over de campagne. Het resultaat was een verdubbeling van aantal mensen die Google Voice gebruikten in London ten opzichte van rest van de UK.

Exterion heeft alle 13.000 locaties verrijkt met geo data zodat ze precies weten wat er in de buurt is. Daarmee kunnen ze advertenties leveren die relevant zijn voor de doelgroep op die locaties. Met deze informatie heeft Heineken een campagne gevoerd waarbij ze reclame maakte voor cafe’s in de buurt van een billboard die onderdeel waren van het ‘Star Serve’ programma.

Momenteel zijn een aantal billboards uitgevoerd met WiFi hotspots of met NFC ontvangers. Exterion experimenteert met de effectiviteit hiervan door bijvoorbeeld iets weg te geven bij een ‘tap’ tegen een NFC reclamebord.

Innovatieve contextgevoelige campagnes zijn een kans voor kleine media bedrijven aldus Grimmelt: “Grote bureaus focussen vooral op TV reclames waardoor er een interessante kans ontstaat voor kleine spelers om hierin het verschil te maken.”

Guy Grimmelt (CBS Outdoor) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Guy Grimmelt.

TV is emotie, dat wil je delen
Afsluitende spreker was Michael Plein de CEO van Vinson. Vinson ontwikkelt innovatieve televisie applicaties en ziet zichzelf als onderdeel van de toekomst van mobiele televisie.

Inmiddels wordt 40% van alle YouTube videocontent mobiel geconsumeerd en is video 30% van het totale mobiele dataverkeer. Dit heeft een impact op het bestaande TV ecosysteem volgens Plein waarbij je (1) passie moet hebben voor het maken van een propositie, en (2) als eigenaar van content lef hebben en soms moeten durven ingrijpen op je bestaande ecosysteem.

In België hebben Vlaamse media maatschappij, VRT en SBS Belgium risico genomen om een bestaande dienst mogelijk te kannibaliseren en een nieuwe dienst aan te bieden met Stievie.  De Stievie app bevat de content van alle 10 hoofdkanalen van de TV zenders. Deze waren live en achteraf worden bekeken inclusief de mogelijkheid voor time-shifting waardoor dus ook reclame kon worden overgeslagen.

Binnen een maand had Stievie meer dan 70.000 gebruikers. Iedereen mocht gratis meedoen en vulden daarna een enquête in over het gebruik. De reacties waren zeer positief en gebruikers gaven aan dat ze TV vooral op deze manier wilden consumeren.

Een aantal conclusies die uit de enquête bleek:
1. Niemand wil linear kijken; iedereen kijkt uitgesteld.
2. Mensen gingen juist meer televisie kijken. Je kon het in heel België gebruiken en ook in het buitenland waardoor TV altijd overal beschikbaar was.
3. Mensen gingen toch vooral op dezelfde locatie de TV content consumeren; thuis op de bank.
4. De motivatie om het te gebruiken was hoog; de gebruikers vonden het prettig in gebruik en daarom gebruikten ze het relatief vaak.
5. Mensen gingen extra lang kijken en keken vooral meer naar nieuwsuitzendingen.

Vinson heeft daarnaast met de grootste nieuwsproducent van Duitsland N24 een test gedaan door een nieuwspropositie in een app aan te bieden aan gebruikers.  Zonder veel ruchtbaarheid had de app 10.000 gebruikers in de eerste week wat een aantal weken later was gestegen naar 100.000 gebruikers. Daarmee is dit ook een groot succes geworden in Duitsland.

Momenteel is Vinson in gesprek met een grote Amerikaanse uitgever waar Plein de naam nog niet van kon noemen. Deze uitgever beheert de nieuwscontent van Amerikaanse lokale nieuws TV stations. Vinson wil daarmee local aware nieuws aanbieden waardoor de app zich anders gedraagt op basis van de locatie waar de gebruiker op dat moment is

Volgens Plein is mobiel niet het second screen maar juist het first screen “Het scherm van mijn smartphone gebruik ik het meeste, waarom kan ik het dan niet gebruiken voor mijn TV oriëntatie?” Hij wil met Vinson TV relevanter maken en gemakkelijker maken om de ervaring en content met anderen te delen. “TV is voor mij emotie, daar wil ik iets mee, dat wil ik delen. Op dit emotie willen we met Vinson inspelen.”

Bekijk hier de video van de presentatie van Micheal Plein.