25 juni 2018
verslag cross media cafe Tech

Toekomst van televisie is digital, samenwerking is noodzakelijk

Lineair televisie kijken neemt af in Europa, met name onder jongere doelgroepen. Daarnaast is ook te zien dat de markt voor lineaire commercials nog maar nauwelijks groeit, terwijl de bestedingen aan digital video toenemen. De ‘battle of the eyeballs’ wordt dus gewonnen door partijen als Facebook en Google. Welke stappen moeten de tv-industrie de komende jaren nemen om te groeien en competitief te blijven? De internationale sprekers van het Cross Media Café Linear meets Digital zien vooral Adressable TV als een veelbelovende ontwikkeling.

TV meets digital: adresseerbare reclame

Jon Watts, medeoprichter van advieskantoor MTM, adviseert de industrie te investeren het meten van bereik en het verzamelen van data waarmee o.a. het bereik van tv-content en reclames beter verantwoord kan worden. Daarmee kan ook Addressable TV toenemen, waarbij het mogelijk is om content af te stemmen per huishouden. Jon geeft aan dat de markt in de USA al veel verder ontwikkeld is op dit gebied dan de Europese markt.

Laurence Miall d’Aout (VP Advanced Advertising bij Liberty Global) geeft aan hoe Liberty Global omgaat met de veranderingen en inzet op adresseerbare reclame. Op basis van data van huishoudens kan via de settopbox zeer gerichte reclame worden getoond in plaats van blokken algemene reclame. Zo kunnen huishoudens met een hond bijvoorbeeld een hondenvoer reclame voorgeschoteld wordt, terwijl gezinnen met kinderen een andere reclame zien. Het is mogelijk om te segmenteren op koopkracht van een huishouden, locatie en het type familie. Adresseerbare reclame is effectiever en omdat het getarget is op een kleinere doelgroep, is het ook weggelegd voor kleinere adverteerders. Ook voor gebruikers heeft het voordelen, zo zullen de commercials relevanter zijn en kunnen reclameblokken kleiner worden als ze meer getarget zijn.

Laurence Miall d’Aout over Liberty Global @ CMC Linear meets Digital from Media Perspectives

Samenwerking noodzakelijk

In Engeland werken kabelaar Virgin en Sky aan adresseerbare reclame, in België is er vorig jaar geëxperimenteerd door SBS en kabelaar Telenet. Samenwerking in de industrie is echter de grootste uitdaging bij Adressable TV. Zenders hebben data nodig van de distributeurs en distributeurs hebben de salesforce van de zenders nodig. Maar wie moet er investeren, en hoe worden de opbrengsten verdeeld? Zenders en distributeurs zullen daarover afspraken moeten maken.

ReTV: Reinventing Television

Een andere manier om in te zetten op dat is door alle beschikbare data (analytics, social media, events) van jouw publiek te verzamelen in één dashboard. Lyndon Nixon (Modul Technology) presenteert ReTV, een onderzoek dat zich richt zich op de kloof tussen gebruikers en inhoud. In het Trans-Vector Platform (TVP) wordt allerlei data verzamelt om omroepen diepgaande inzichten te geven in het tv-publiek en hun interacties met videocontent. Een analyse van deze data kan leiden tot voorspellingen over het publiek van nog uit te zenden content en geeft richtlijnen voor de context en uitzendtijd. Het dashboard is nog in ontwikkeling en zal in de loop van volgend jaar voltooid worden.

Lyndon Nixon over ReTV @ CMC Linear meets Digital from Media Perspectives