20 juni 2013
Media Jaarcongres Business

MPJC2013: Tweede scherm successen

Het tweede scherm biedt kansen voor media makers. Maar: het is wel belangrijk rekening te houden met de kenmerken van verschillende tv-programma’s. Tijdens MPJC werden een aantal succesvolle second screen toepassingen gepresenteerd: Wie is Tim? (RTL), App de film (Civolution), Divorce Sleutelspel (Achtung!) en Pitlane (Infostrada). Maar eerst geeft Mark van de Crommert (Remotely.tv) antwoord op de vraag: over welke tv-programma wordt er op het tweede scherm (in dit geval twitter) het meest gesproken?

Twitter: goed voor impact en kijkcijfers
Fan of geen fan, kijkers twitteren tegenwoordig veel over televisieprogramma’s. Remotely.tv houdt het allemaal bij. Twitter werkt als een accelerator voor tv, stelt Mark van de Crommert van Remotely.tv. Tweets over programma’s zorgen ervoor dat die een groter bereik krijgen en meer impact hebben. Twitteraars zijn een niet te verwaarlozen deel van het publiek. In de leeftijdsgroep van 13 tot en met 49 jaar zijn 2,9 miljoen mensen actief op Twitter.

Zij kunnen je programma redden, zoals gebeurde met de Amerikaanse serie Scandal. Toen de kijkcijfers inzakten, bedacht men een list: het programma werd een Twitter event. Met de speciale, contextuele hashtag #WhoShotFitz werd een discussie aangezwengeld over de vraag wie het personage Fitz (in de serie de president van de VS) had neergeschoten. En rond de verdachte, het personage Huck, werden #WhatTheHuck en #FreeHuck gelanceerd. Met groot succes, want de kijkcijfers schoten omhoog en de serie bleef lopen.

Remotely.tv stelde op basis van de tweets over programma’s een aparte ‘hitparade sociale tv’ samen. Met drie categorieën: meeste tweets per serie, per uitzending en per zender. Bij de series eindigde Goede Tijden Slechte Tijden op 1. De uitzending waarover het meest getwitterd werd, was het Eurovisie Songfestival, en bij de zenders kwam RTL4 op de eerste plaats.

 

Mark van de Crommert (Remotely.tv) @ MPJC2013 from iMMovator

Wie is Tim? RTL-succes op het tweede scherm
Het tweede scherm biedt kansen, als je het gebruik ervan aanpast aan het programma. Wat je ook doet, het moet relevant zijn voor de consument.

Matthias Scholten (directeur content, RTL Nederland) stelt vast dat ook jongeren nog net zoveel tv kijken als vroeger. Er zijn alleen dingen bijgekomen, zoals het tweede scherm. De strijd om de kijker is er vooral heviger door geworden. Daarom is het belangrijk volgens Scholten om waarde te zoeken in activiteiten op het tweede scherm. Die waarde kan een transactie zijn, maar ook iets anders.

Niet alles is meteen een doorslaand succes. Scholten wees bijvoorbeeld op de problemen met de app rond de kennisquiz Weet ik veel. Zoveel mensen wilden op het tweede scherm meespelen, dat het systeem vastliep. ‘De kijker heeft het ons vergeven’, merkte Scholten op. Hij vond het, ondanks de technische perikelen, toch een succes, met een miljoen downloads en 300.000 meespelers. ‘De consument is gretig, vernieuwing is key. Dat ligt aan het karakter van de Nederlandse consument.’

Verschillende programma’s vragen om een verschillende benadering, aldus Scholten. RTL Nieuws bijvoorbeeld is het hele jaar door elke dag op de buis. Dan is een simpele verwijzing naar het tweede scherm tijdens de aftiteling niet voldoende. Je moet continu relevant zijn voor de consument. Bij een specifieke uitzending of een (korte) serie ligt dat anders, daarbij kun je wel de kijker oproepen om bijvoorbeeld een app te downloaden zonder dat het irritant wordt. Als voorbeeld van een bijzonder succesvolle toepassing noemde Scholten Wie is Tim? Tim is een nieuw personage dat aan het einde van het seizoen in Goede Tijden Slechte Tijden werd geïntroduceerd, op een geheimzinnige wijze. Via de app kon het publiek meer te weten komen over Tim, dankzij onder meer aanwijzingen in diens notitieboekje en codewoorden die werden verspreid via onder andere RTL Boulevard en kranten. De app was populairder dan de gratis versie van Angry Birds en realiseerde ruimschoots de doelstelling, het overbruggen van de zomerstop van de soap. Toen het nieuwe seizoen begon, trok de serie 20 procent meer kijkers dan anders na de zomer.

Film kijken met de eerste biosapp ter wereld
CEO Alex Terpstra van Civolution presenteert de allereerste second screen app voor de bioscoop. De App en App de Film ontwikkelde hij samen met Service2Media en filmbedrijf 2CFILM. Het hoofdverhaal speelt zich af op het scherm en de tweede storylijn op het tweede scherm. De telefoon trilt als er aanvullende info op het tweede scherm komt en dat geeft extra beleving aan de film. De kijker krijgt soms een parallelle scene te zien of kan de sms lezen die een speler verstuurt. De film is op het filmfestival in Cannes goed ontvangen en is verkocht aan negen landen. Terpstra hoopt op een remake in Amerika.

Het Divorce Sleutelspel: product placement 2.0
Het tweede scherm is niet meer alleen een mogelijkheid om extra informatie aan te bieden. Reclamebureau Achtung! ontwikkelde voor Volkswagen het Sleutelspel, bij de RTL-serie Divorce.

In de serie Divorce zijn drie gescheiden mannen in een huis getrokken. Ze rijden alle drie Volkswagen, sponsor van de serie. Product placement dus, maar Volkswagen wilde meer dan alleen af en toe de auto’s in beeld, en vroeg Achtung! om een verrijkend concept te bedenken. Dat werd het Sleutelspel op het tweede scherm. vertelde Daniël Sytsma, art director van het reclamebureau. Een spel dat samenhing met de inhoud van de serie en daarmee op een natuurlijke manier was geïntegreerd.

Kijkers konden een app downloaden, en kregen via een Sleutelalarm een waarschuwing als de VW-autosleutels in beeld zouden komen tijdens Sleutelscènes. Goed zoeken, want vaak waren de sleutels terloops in een hoekje te zien, op een nachtkastje of andere onopvallende plek. Per aflevering konden speler vier of vijf sleutels vinden en virtueel oppakken. Met de verzamelde sleutels konden ze proberen een VW Beetle te openen, met succes voor een gelukkige winnaar, die de auto kreeg. Succesvol waren ook RTL, Volkswagen en Achtung!, met ruim 67.000 downloads van de app, 188.000 opgepakte sleutels en 14.000 product bezoeken. Engagement en awareness, zonder irritatie.

Pitlane: alles over Formule 1 op het tweede scherm
Het tweede scherm stond ook centraal in de presentatie van Matthijs van Elk (Product Development Director, Infostrada Sports). Pitlane biedt gebruikers alle extra informatie rond Formule 1 races die ze willen.

Infostrada Sports verzorgt productie en distributie voor onder meer Sport 1. Om de kijkers nog meer bij het aanbod te betrekken, ontwikkelde Infostrada Sports een speciale app om alle relevante gegevens rond de autosport op het tweede scherm te kunnen bekijken. Live tijdens de wedstrijden. Met informatie over de posities van de coureurs, de rondetijden, het circuit, de coureurs zelf, de klassementen en ga zo maar door. Gebruikers kunnen niet alleen deze schat aan extra informatie tot zich nemen, ze kunnen er via Twitter ook over praten met andere fans. Een individuele verrijking voor wie dat wil, en tegelijkertijd een toegevoegde waarde voor het sociaal kijken.