17 januari 2013
cross media cafe Content Business

Geld verdienen met YouTube @ CMC Noorderslag

We leven in een Youtube wereld. En in die wereld heeft elke liedje een videoclip nodig. Hoe maak je een clip die iedereen steeds maar weer wil zien? Waar haal je het geld vandaan om de clip te maken? En hoe verdien je geld? Een sessie vol tips en trucs voor online succes.

Geld verdienen via YouTube

De verkoop van muziekdragers blijft dalen, maar de omzet van de muziekindustrie stijgt. Dit komt deels door het succes van muziekclips op YouTube. Er wordt enorm veel naar muziekclips gekeken op YouTube. De reclame-inkomsten van deze filmpjes gaan naar de rechtenhouder. Maar ook de reclame-inkomsten van user-generated content met rechtenhoudend materiaal kunnen naar de rechtenhouder gaan. YouTube heeft speciale fingerprintsoftware om bijvoobeeld liedjes te vinden in user-generated content. De rechtenhouder krijgt dan een melding dat zijn materiaal in een bepaald filmpje gebruikt wordt en kan ervoor kiezen om de reclame-inkomsten te claimen of de video offline te laten halen. Steeds meer muziekmakers hebben door dat het niet slim is om de video’s offline te laten halen. Naast de extra reclame-inkomsten zorgt zo’n video ook voor promotie van je muziek.

Een nieuw advertentiemodel van YouTube laat consumenten kiezen advertenties voor een video wegklikken. Als ze wel besluiten om de video te kijken, betaald de adverteerder ook meer.

Jelle Jan Bruinsma (YouTube) @ CMC Noorderslag over succes op YouTube from iMMovator on Vimeo.

 

Internet killed the videostar

Bram de Wijs, drummer van Only Seven Left en succevol videoblogger, heeft geholpen met de programmering van de middag. Hij merkt net als Giel Beelen en Wilbert Mutsaers op dat radio niet ten onder is gegaan aan de opkomst van videoclips. Of zoals hij het stelt: “video did not kill the radio star. De vraag is ‘Did internet kill the videostar?’”. Op MTV worden nog nauwelijks muziekclips uitgezonden, TMF en The Box zijn weg. YouTube heeft de videofunctie overgenomen. En goed ook: “als je niet op YouTube staat, besta je niet”.

Maar wat moet je doen op YouTube? Zijn er bijvoorbeeld andere vormen die wel op YouTube kunnen, maar niet op de tv? Veel bands gebruiken een albumcover of lyrics als video. Dit kan heel eenvoudig, maar ook heel creatief (zie de Katy Perry clip van Wide Awake). Tijdens de Interactive awards kwamen ook veel mooie voorbeelden voorbij. Zo kan je in de clip van ‘Tell Me What You See’ van Death by Chocolate een bandlid met van alles in zijn gezicht slaan. Bløf won de Interactive Awards voor hun augmented reality videoclip en app van laatste single ‘Zo Stil’.

De Wijs haalt The Wilderness Downtown aan van Arcade Fire en Google. Hiermee kan je op de tonen van ‘We Used To Wait’ van Arcade Fire door je oude woonplaats lopen terug naar het huis waar je bent opgegroeid. Een minder succesvol concept, en tot De Wijs’ spijt een eigen project, is dansergezocht.nl. Fans van Only Seven Left konden meedansen in een clip, maar dit bleek technisch toch minder goed te werken dan gedacht.

YouTube biedt veel creatieven een wereldwijd platform, maar wat zijn andere voordelen? De Wijs noemt de mogelijkheid om geld te verdienen met video’s een logisch voordeel. Maar ook het bijhouden van kijkerstatistieken kan in je voordeel werken. Zo weet Only Seven Left dat het een fanbase in Indonesië heeft en hebben ze plannen om daar concerten te geven. Ook het creëren van sfeer rondom de muziek toevoegen ook handig. Je kan op een meer persoonlijk niveau met fans communiceren, je kan de band voorstellen. Achter-de-schermen-materiaal vinden fans heel leuk om te zien.

 

Bram de Wijs (Only Seven Left) @ CMC Noorderslag from iMMovator

 

“Je kan het zo gek maken als je zelf wil”

Gijs Kerbosch van 100% Halal vindt het wereldwijde bereik het grootste voordeel van YouTube. Ook als je in een niche opereert, kan je alsnog een groot publiek bereiken. Hij noemt Grindin’ van Nobody Beats The Drums als voorbeeld. Deze kunstzinnige clip is opgepikt door veel blogs wereldwijd en kreeg zo een groot publiek.

Over de kosten voor een clip kan Kerbosch geen duidelijkheid geven: “het is maar net hoe gek je het zelf maakt en hoe creatief je bent in je kostenposten. Met hulp van fans en wat liefdewerk oud papier valt het mee”. Hij haalt een voorbeeld aan van Only Seven Left. Zij hadden voor de clip van ‘Turn Your Head Around’ € 400 aan kosten voor de huur van een uil en rails. Bas Kennis van Bløf springt in: “Wij zitten tegenwoordig qua budget voor clips niet meer boven de € 6000”. “Ik heb zelf de nieuwe video van Kyteman geregisseerd. Die kostte zo rond de € 30.000, € 40.000. En daar zit zijn ook lang niet alle kosten doorberekend”, aldus Kerbosch. Hij geeft aan dat met deze clip Kyteman in Duitsland gaat starten en er daarom extra aandacht aangegeven wordt.

Financiering van je videoclip via crowdsourcing

Roel van de Weijer, cofounder van Cinecrowd, vertelt over crowdsourcing voor videoclips. Met Cinecrowd kunnen bands proberen om een project samen met fans binnen een bepaalde tijd te financieren. Hier kan iets tegenover staan. Cinecrowd heeft al ruim € 400.000 opgehaald voor films en denkt ook iets voor kunst te kunnen opzetten.

Kerbosch haalde voor de financiering van een clip van Kyteman bijvoorbeeld binnen 5 dagen € 5500 op. Hier stond een bezoek aan de studio van Kyteman, Kytopia, tegenover. Kerbosch: “de eerste paar dagen ging het supersnel, we stonden al snel op € 3500. Toen zag een mevrouw die Kytopia steunt het initiatief en zij zei ‘ik stort het hele bedrag’. We hadden wel onze twijfels. Moet je je fans geld gaan vragen? Maar we vragen ze niet om geld, we geven er ook echt iets leuks voor terug.”

TAX-videoclipfonds regeling gaat door

Namens het TAX-videoclipfonds komen Roel van de Weijer en Wilbert Mutsaers op podium. Het TAX-fonds is een subsidieregeling voor videoclipmakers. Per jaar is er vier keer een mogelijkheid om tot € 25.000 en in uitzonderlijke gevallen € 30.000 aan te vragen. Hoe krijg je geld van TAX-fonds? Mutsaers: “We zijn heel blij dat regeling komende paar jaar doorgaat. We krijgen elke keer enkele tientallen aanvragen. We kijken naar het creatieve plan, maar ook naar de boekhouding”. Van de Weijer: “Het basis idee is het belangrijkst, daarnaast kijken we naar relevantie van muziek. Het kan ook heel handig zijn om sommige artiesten een klein extra zetje te geven, omdat ze dan echt doorbreken, bijvoorbeeld Caro Emerald”.