20 juni 2013
Media Jaarcongres Business

Nog steeds tweederde kijktijd zónder tablet op schoot

Paul van Niekerk, directeur GfK Audience Measurement Benelux gaf tijdens het Mediapark Jaarcongres inzicht in mediagebruik aan de hand van onderzoeksgegevens. Opvallend: In vrijwel ieder huishouden is tegenwoordig een tablet aanwezig. Gemiddeld  heeft 44 procent van de Nederlanders van dertien jaar en ouder een tablet.

Ooit werd gezegd dat televisie ten onder zou gaan aan internet. “Dat blijkt niet waar”, stelt Paul van Niekerk. Per dag wordt gemiddeld nog steeds 3 uur televisie gekeken en 1,5 uur aan internet besteed. Maar mensen doen steeds meer tegelijk.” Uit het SPOT Tijdsbestedingsonderzoek blijkt dat een derde van de televisiekijktijd wordt gedeeld met een andere activiteit, zoals internet via tablet. Of dat gunstig of ongunstig is, hangt af van het soort programma. Er is nader onderzoek gedaan over dubbeling en ontdubbeling van media. Soms kan dubbeling nadelig zijn en soms een voordeel. Bij film leidt een second screen bijvoorbeeld te veel af, maar bij sportwedstrijden kan het second screen juist de betrokkenheid vergroten.

Van Niekerk geeft in rap tempo kerncijfers over de markt. Apple is nog steeds overtuigend marktleider in de tabletmarkt. Bij de smartphone is dat anders, daar is het marktaandeel nog maar 20%. De tablet wordt primair gebruikt voor internet, email, social media en spelletjes. Televisiekijken doet 30% van de bezitters weleens via tablet. Op de smartphone wordt beduidend minder televisie gekeken, maar wel naar radio geluisterd. Om videomateriaal te bekijken op de tablet is YouTube de populairste app, gevolgd door Uitzending Gemist, NOS en RTL XL. Ook op de smartphone is YouTube dominant. Voor digitaal luisteren via smarphone is 3FM de meeste gebruikte app, gevolgd door Radio 538 en Sky Radio. Wat social media betreft is Facebook bezig met een opmars, Hyves verliest terrein. Tweederde van alle Nederlandse internetgebruikers heeft ondertussen een Facebook account en een derde heeft Twitter.