19 mei 2014
Media Future Week Talent Tech

Tech speakers bij de Media Future Week

Tijdens de eerste avond van de Media Future Week waren er drie tech sprekers aanwezig die de deelnemers inspireerden met grote verhalen over hun nieuwste producten en ideeën.  Remco Bron presenteerde de iBeacon, een bluetooth zender die ‘indoor locatie awareness’ voor mobiele apps toevoegt. Als volgende sprak Dapnhe Channa Horn, de eerste vrouwelijke Google Glass Explorer in Nederland, over haar ervaringen met de Google Glass. En Maarten den Braber vertelde kort over de Quantified Self en gaf zijn mening over responsible innovation.

iBeacon zal de Nederlandse markt veranderen

Remco Bron is oprichter van inBeacon, een partij die zich inzet om de toepasbaarheid van de iBeacon-technologie eenvoudiger te maken bij de retailers. Remco vertelde dat de iBeacon-technologie steeds belangrijker en groter wordt op de markt.  Op ongeveer 87% van de ios7 apparaten in Nederland is de iBeacon inmiddels te gebruiken. Bij Android is dit ongeveer 50% van de apparaten.

Maar wat kan je nou eigenlijk met de iBeacon? De iBeacon is een zender waarmee bepaald kan worden hoever je bent verwijderd ten opzichte van de beacon. Op basis daarvan kunnen ze een bericht sturen. Op het moment dat jij dicht bij een product bent kan er een pushbericht naar je worden gestuurd die je bijvoorbeeld attendeert op het product en meer informatie er over geeft.

Remco vertelde dat vooral in Amerika veel bedrijven al bezig zijn met de iBeacon, zoals bijvoorbeeld Macy’s. Dit is een grote winkelketen in Amerika en heeft door de winkel heen verschillende iBeacons hangen. Op het moment dat de klanten in de winkel komen ontvangen zij een welkom bericht en bij het benaderen van verschillende afdelingen/producten krijgen zij hier meer informatie over. In Nederland zijn ook steeds meer bedrijven actief met iBeacon.

Na enkele voorbeelden te hebben gegeven over de retailbranche vertelde Remco dat de iBeacon niet alleen voor vrouwelijke klanten handig is. De iBeacon wordt namelijk ook gebruikt bij honkbal. Wanneer de bezoekers arriveren in het stadion krijgen zijn een melding met informatie over de wedstrijd die gespeeld gaat worden. Als ze verder door het stadion lopen worden ze gewaarschuwd dat er een paar meter verderop een hotdog tent aanwezig is. Op het moment dat de bezoekers hun zitplaats gevonden hebben, krijgen zij een bericht met een overzicht van het stadion en de dichtstbijzijnde eettentjes.

Remco vertelde ook over de nieuwe opkomende standaard in de brillen industrie en zeker handig voor de vergeetachtigen onder ons. Namelijk de zonnebril met de iBeacon. Wanneer je je zonnebril ergens laat liggen krijg je een melding op je telefoon dat je hem vergeten bent en waar die ligt.

Remco gelooft dat de iBeacon de Nederlandse retailmarkt kan veranderen. Dankzij de iBeacon kan je meer informatie krijgen over je klanten. Op het moment dat ze de winkel instappen kan je zien wat ze de laatste keer gekocht hebben en wat ze onlangs op de site bekeken hebben. Op deze manier kan de inhoud online en offline versterkt worden. Als ze online iets bekeken hebben kunnen ze zodra ze in de winkel zijn een korting aangeboden krijgen. Het vergroot je de loyaliteit naar je klanten.

Dankzij de iBeacon is er een nieuw tijdperk voor intimiteit met de klant. Het maakt het contact met de klant persoonlijk en schaalbaar.

Remco Bron @ MFW14 from iMMovator

Daphne Channa Horn: eerste vrouwelijke Google Explorer

‘Ik ben Glass’ zei Daphne bij haar opening van de presentatie. Daphne Channa Horn is fotograaf en draagt haar Google Glass ongeveer 6 uur per dag. Ze gebruikt hem met name voor fotojournalistiek en heeft er inmiddels reportages mee gemaakt voor de NOS en VPRO. Daphne noemt de Google Glass een ‘wonder’. Het is draagbaar, heeft een klein scherm en  het zit iets boven je gezichtsveld zodat je ook nog vooruit kan kijken.

In het montuur zit een projector verwerkt die beelden in het prisma schijnt. Een spiegelfolie aan de zijkant weerkaatst de beelden, waardoor het lijkt alsof je een zwevende doorzichtige projectie ziet. Deze projectie is alleen te zien als je ook daadwerkelijk naar het prisma kijkt. Het prisma hangt net boven het rechter oog. Je kunt als drager daarom gewoon iemand recht in zijn ogen aankijken zonder dat het prisma in de weg zit. Daphne gaf aan dat ze graag de camera wilde zijn. ‘ik wil beelden vanuit mijn zicht laten zien. Door de Google Glass zijn zowel mijn ogen als mijn brein de camera’.

De bril werkt met zowel Android als met iOS. Desondanks zullen apps voor de bril niet op de bril zelf draaien, maar op Googles eigen clouddienst, waarbij informatie naar de bril kan worden gepusht.

Naast de technieken van de Google Glass is privacy een veel besproken onderwerp.Daphne vertelde dat mensen om haar heen vaak bang zijn dat wanneer zij de bril draagt dat zij direct allerlei informatie kan opvragen over hen. Zij waren bang dat door de Google Glass hun privacy geschonden werd. Maar eigenlijk werkt het andersom. Google slaat namelijk alle informatie op die door de Glass naar binnen komt en zo weet Google alles over de gebruiker. Op deze manier wordt eerder de privacy van de gebruiker geschonden dan dat van de mensen er om heen. De vraag is: Wat doet Google met deze informatie?

Daphne Channa Horn @ MFW14 from iMMovator

 

Responsibility side of innovation

Maarten den Braber sprak over het verzamelen van allerlei soorten gegevens. Hij vroeg de zaal welke persoonlijke gegevens we belangrijk vinden en hoe belangrijk we privacy vinden. Quantified self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren. Het gaat over persoonlijke data. Wat doe je met de data die iets zegt over jou? Je kan er een verhaal mee vertellen en aan andere laten zien.

Bij innovatie willen we steeds verder gaan. Het is nooit genoeg en we gaan steeds verder, maar hoe zit het met de verantwoordelijke kant van innovatie? Zelfbestuur, privacy en exclusiviteit zijn termen die bij Maarten naar voren kwamen als er gesproken werd over deze verantwoordelijke kant.

Bij zelfbestuur gaat het om je eigen keuzes maken. Er worden al heel veel keuzes voor ons gemaakt, terwijl we er zelf bij zijn. Zoals bij Google. Als je iets in typt bij de zoekmachine dan maakt Google de keuze welke items op de eerste pagina verschijnen. Zij maken daardoor de keuze wat jij te zien krijgt.

Bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën wordt het vraagstuk rondom privacy steeds groter. Maarten vroeg de zaal: ‘Mag ik je laatste whatsapp berichten lezen? Mag je partner je laatste whatsapp berichten lezen?’ Op deze vraag kon de zaal geen unaniem antwoord geven. Privacy zorgt er voor dat niet iedereen alles van je weet. Het zorgt voor verschillende relaties. Zonder privacy zouden we allemaal dezelfde relaties hebben.

Maarten sloot de presentatie af met de vraag: Resisting the available data. Right or wrong?

Maarten den Braber @ MFW14 from iMMovator