26 november 2013
cross media cafe Business Tech

Verslag Cross Media Café: TV in the Cloud en on demand, deel 2

Het eerste scherm verrijken met relevante interactieve content: de eerste successen zijn al behaald. In het tweede deel van het Cross Media Café ‘In the Cloud & On Demand’, een bijdrage over de mogelijkheden van HbbTV door Régis Saint Girons, CEO van het Franse Httv en vertegenwoordiger van het internationale HbbTV forum. Tony Henderson van Microsoft vertelt over de nieuwe koers van Microsoft. Max Pinas van TWC trakteert op een succesvolle case. En tot slot een primeur: de lancering van de Regio TV-app door projectmanager Erik Hogeboom.

HbbTV in de lift
Régis Saint Girons, CEO van het Franse Httv (High Tech Television) houdt zich bezig met doorontwikkeling van HbbTV en de promotie van het platform in Europa en daarbuiten. HbbTV is een standaard die het mogelijk maakt om televisieprogramma’s te verrijken met interactieve content. Saint Girons: “HbbTV ontwikkelt zich snel. In Duitsland en Frankrijk is het merendeel van de connected tv’s HbbTV-compatible.” Hij laat op een kaart zien dat HbbTV in een groeiend aantal Europese landen wordt omarmd. HbbTV wint ook terrein op de zogenaamde emerging markets in Azië en Zuid-Amerika. “Deze landen zitten in de omslag van analoge naar digitale televisie. Met HbbTV kunnen ze goed laten zien wat de meerwaarde van digitale televisie is.” Via ‘lichte’ set-top box kunnen interactieve diensten ook worden gebruikt op televisie die nog niet internet-connected zijn.


Op dit moment is HbbTV 1.5 de standaard, maar volgend jaar komt een 2.0-versie met nog meer features. Onder de mogelijkheden van HbbTV vallen: Video on Demand, Uitzending Gemist-achtige applicaties, Startover-applicaties, Games, Education, Advertising en ook tv-portals voor distributeurs. In Frankrijk en Duitsland zijn er veel succesvolle toepassingen. Saint Girons noemt het Franse kanaal ARTE dat een interface heeft ontworpen voor alle services. Deze interface kan tijdens het kijken worden opgeroepen. “Een soort superteletekst voor ARTE.”

Saint Girons noemt de lichte weerstand van kabelaars om HbbTV aan het televisiesignaal toe te voegen. Want als HbbTV eenmaal in het signaal zit, dan gaat de levering van diensten buiten hen om. Hij verwacht echter dat de operators de nieuwe standaard gaan omarmen. HbbTV biedt hen de mogelijkheid om hun eigen diensten via een eigen portal aan hun klanten aan te bieden.

Régis Saint Girons (HTTV) @ CMC TV in the Cloud & On demand from iMMovator

 

HbbTV in Nederland

Frank Visser, projectleider HbbTV Forum Nederland, geeft een korte toelichting op HbbTV en de stand  van zaken in Nederland. Hij benadrukt het open karakter van het platform. “HbbTV is een open innovatieplatform. Als HbbTV eenmaal in het broadcastsignaal zit, kan iedereen met een eigen kanaal content aanbieden. Lokaal, regionaal, groot, klein. Ook kabelaars als Ziggo zouden gebruik kunnen maken van HbbTV.”

 

 


Het forum in Nederland bestaat uit 21 leden, van regionale en landelijke omroepen tot internationale aanbieders en operators. Doel is te komen tot afspraken over HbbTV in Nederland, het publiceren van die afspraken en het bevorderen van de invoering van HbbTV in Nederland. De huidige focus van het platform is HbbTV te positioneren als open HTML-platform. Daarnaast wil het platform zorgen voor brede doorgifte van het HbbTV-signaal. Op dit moment geven providers als KPN, Ziggo en UPC het signaal nog niet door. Het forum is in gesprek met het Ministerie van OCW en de Tweede Kamer om te kijken of de Mediawet doorgifte verplicht kan maken.

Tot slot wil het forum ook langzamerhand meer nadruk gaan leggen op de nieuwe concepten die dankzij HbbTV mogelijk worden.
Meer informatie: HbbTV.nu

Frank Visser (HbbTV Forum NL) @ CMC TV in the Cloud & On demand from iMMovator

TWC maakt succesvolle Smart TV-applicatie voor NOS 


Als iemand weet wat de mogelijkheden zijn van interactieve televisie, dan is het Max Pinas van TWC. Het bedrijf deed al ervaring op met de NOS Sportzomer-app voor Smart TV’s. Tijdens de Olympische Spelen konden mensen niet alleen lineair televisie kijken, maar konden ze live schakelen tussen 12 kanalen met andere sporten.” De bediening was eenvoudig. “De eenvoud van Teletekst. Mijn moeder van 65 moest de app zonder uitleg kunnen bedienen.” Via het gebruik van de app kwamen interessante gebruiksgegevens boven tafel. “Het blijkt dat 94% van alle catch up views (kijken op een later tijdstip) van sportuitzendingen van de NOS binnen vijf dagen plaatsvond, 70% zelfs binnen 3 dagen. Het is dus eigenlijk onzinnig om content oneindig beschikbaar te stellen.” De toepassing kreeg drie nominaties en kreeg een vaste plek in de mediastrategie van de NOS.

 

Max Pinas (TWCapps) @ CMC TV in the Cloud & On demand from iMMovator

Microsoft maakt shift van device naar service
Account Director Operator Channels van Microsoft start met een presentatie van de Lions app. Microsoft sponsort de rugbyclub en wilde onderzoeken wat technologie voor een team kan betekenen, een app in dit geval. Het doel was de conservatieve rugby-community bereiken en zorgen dat deze ook buiten de wedstrijden om bij de Lions betrokken bleef.

Microsoft? Apps? Tony Henderson: “Ik laat deze app zien omdat het de eerste keer is dat Microsoft zoiets gemaakt heeft.” Microsoft is bezig met een shift van ‘devices’ naar ‘service’. Het bedrijf verkoopt software development kids waarmee ontwikkelaars niet alleen applicaties voor Windows kunnen maken, maar ook voor iOs en Android. “Hoe kunnen we je helpen om een consistente servicer over alle platforms te bieden?”
Het nieuwe Microsoft motto: Cloud backend, Cross platform, Nieuw microsoft.

Tony Henderson (Microsoft) @ CMC TV in the cloud & On demand from iMMovator

Primeur: de Regio TV app

De regionale omroepen hebben een eigen app voor Smart TV: de Regio TV app. Gebruikers kunnen met de app de content van de tien deelnemende regionale omroepen kan bekijken. De opzet is hetzelfde als de Mobiele App die al de regionale omroepen al eerder samen ontwikkelden. De content van alle tien deelnemende omroepen zijn via één Regio-app benaderbaar. Binnen die app kan de gebruiker kiezen voor een specifieke omroep. “Handig als je bijvoorbeeld nieuws uit meerdere regio’s wilt volgen”, stelt Erik Hogeboom van RTV Noord die namens de gezamenlijke regionale omroepen de projectleiding doet. Het aanbod: Nieuws, Live (radio en televisie), ‘Uitzending Gemist’ en een gidsfunctie. Waarom de regionale omroep dit doet? Er worden steeds meer televisies met internet verkocht. Ook het aantal devices neemt toe waarmee mensen televisie kunnen kijken: Apple TV, Chrome Cast en Xbox. Het aanbod voor interactieve televisie neemt ook toe. We mogen eenvoudigweg niet ontbreken.” De beschikbaarheid van de app is afhankelijk van de snelheid waarmee de verschillende stores de Regionale TV-app in de etalage zetten. De app is HbbTV-proof en vooralsnog ontwikkeld voor Samsung-televisies. Later zullen ook LG, Philips en andere fabrikanten volgen. Hogeboom: “Innoveren is proberen.”

 

Erik Hogeboom (RTV Noord) @ CMC TV in the Cloud & On demand from iMMovator