5 juli 2017
Media Jaarcongres mediamatters Business

MediaMatters Pitch Contest (Media Jaarcongres)

MediaMatters Pitch Contest

MediaMatters is het nieuwe innovatieprogramma van iMMovator. Het koppelt Europese startups en scale-ups aan Nederlandse mediabedrijven. De startups en scale-ups helpen die bedrijven nieuwe oplossingen te realiseren, waardoor ze zelf verder kunnen groeien. Tijdens het Media Jaarcongres deden zes jonge bedrijven mee aan een pitchcompetitie, waarin het publiek door te stemmen de winnaar aanwees.

De zes deelnemers

Appiness (België)

Appiness presenteerde Spott, een app waarmee kijkers in realtime producten kan kopen die hij ziet in een video. Spott is gekoppeld aan keyframes in de video, via een second screen applicatie kun je als kijker direct reageren als je iets ziet dat je zou willen kopen. Spott maakt video interactiever en voor de consument relevanter.

Pitch Jonas de Cooman (Appiness) @ MJC from iMMovator on Vimeo.

AX Semantics (Duitsland)

AX Semantics produceert automatisch teksten. Op basis van informatie die je zelf invoert of die uit databases wordt vergaard, en na een training waarin je eigen redactionele wensen kunt aangeven, genereert het programma zelf artikelen. Die kunnen hyperlokaal en in hoge mate gepersonaliseerd gemaakt worden. Denk aan een weerbericht voor grote of juist zeer kleine, specifieke gebieden, nieuws en sportberichten van internationaal niveau tot de plaatselijke amateurclub.

Pitch Frank Feulner (AX Semantics) @ MJC from iMMovator on Vimeo.

Deep.BI (Polen)

Deep.BI laat gebruikers snel zien wat er met hun online content gebeurt. Hoe reageert je publiek op een bepaald verhaal? Heeft het zin de content aan te passen en zo ja, welke kant ga je er dan mee op? Deep.BI geeft in realtime inzicht in dit soort vragen, door grote hoeveelheden data te verzamelen en te verwerken.

Pitch Marcin Grodzicki (Deep.bi) @ MJC from iMMovator on Vimeo.

EzyInsights (Finland)

EzyInsights houdt bij welke onderwerpen op bijvoorbeeld social media trending worden. Redacties krijgen snel zicht op wat er speelt en kunnen daardoor in een vroeg stadium nieuwe verhalen ontdekken of aanhaken bij belangrijke topics. In Nederland is onder meer Omroep Brabant hiermee gaan werken. De regionale zender heeft daardoor het bezoek aan de website duidelijk zien groeien.

Pitch Duane Atkins (EzyInsights) @ MJC from iMMovator on Vimeo.

inBeacon (Nederland)

inBeacon helpt adverteerders interessanter te zijn voor de consument door de juiste informatie op het juiste moment te leveren. Dat doet inBeacon door middel van iBeacons, apparaatjes die een signaal uitzenden dat je via een app op je smartphone kan opvangen. Zo krijgt de consument content te zien op de plek en het moment die voor hem relevant zijn.

Pitch Remco Bron (inBeacon) @ Media Jaarcongres from iMMovator on Vimeo.

Tinkerlist (België)

Tinkerlist (België) is een oplossing voor teams die televisie maken. Het helpt ze om alle stappen in het proces, van het brainstormen over ideeën tot en met de realisatie en het uitzenden via de cloud samen te brengen. Door de efficiënte werkwijze houden makers meer tijd over om nieuwe creatieve ideeën te bedenken.

Pitch Erik Hauters (Tinkerlist) @ MJC from iMMovator on Vimeo.

De winnaar

De bezoekers van het Media Jaarcongres wezen Appiness aan als winnaar. Rick van Dijk, programmamanager van MediaMatters, en Bert Kok, business manager van MediaMatters, reikten de prijs uit: zes maanden lang een werkplek op het Media Park en ondersteuning vanuit iMMovator bij de verdere ontwikkeling.