6 september 2016
cross media cafe Content Business

Cross Media Café Coming Soon: nieuwe formats, online experimenten en crossmediale totaalconcepten

Verslag deel 1: Cross Media Café Coming Soon deel 1: Wat staat er dit jaar op het digitale programma: lineair en on demand?

Samenwerking gezocht: twee pitches 

Na de pauze start het evenement met twee pitches vanuit het MediaMatters-programma.

Esra van Beelen van Radical Graphics zoekt samenwerking met een mediapartner voor de anti-burnout game Energiek. Radical Graphics wil ‘de wereld superbeter maken’ door middel van ultimate reality games. Energiek is een game en een crossmediaal platform waar spelers tips en opdrachten krijgen rondom bewegen, ontmoeten en leren.

Cross Media Café 01-09-2016: Radical Graphics, Esra van Beelen from iMMovator

Bauke Freiburg van Videodock heeft een app ontwikkeld waarmee je tweedekamerdebatten live kunt volgen: Debat direct. De app geeft een overzicht van alle debatten die op het programma staan. Je kunt ook selecteren op onderwerp of spreker en pushnotificaties ontvangen. Ook alle relevante stukken kun je downloaden. In de nieuwste versie kun je debatten ook tussentijds pauzeren en opnieuw afspelen. Debat direct is te downloaden. Debatten zijn ook live via een website te volgen: debatdirect.tweedekamer.nl

 

Cross Media Café 01-09-2016: Video doc, Bauke Freiburg from iMMovator

Voice of Holland brengt lichtshow in de huiskamer met Philips Hue

Hylke Sprangers, CTO Talpa, vertelt over de samenwerking met Philips Hue rond The Voice of Holland, de laatste toevoeging aan het succesvolle Voice-concept. Philips Hue is een draadloos systeem met ledverlichting van Philips dat je via een app kunt bedienen en programmeren. The Voice of Holland voegt een nieuwe dimensie aan de beleving van de kijker toe door de lichtshow in de uitzending te koppelen aan de Hue verlichting in huis. Het lichtplan in de studio loopt synchroon met het lichtplan in de huiskamer. Verbindende schakel is de Redroom-app van de Voice waarmee kijkers o.a. kunnen meespelen, meer info over kandidaten vinden en met elkaar in contact staan. De koppeling werkt zowel lineair als on-demand. De Redroom-app decodeert het signaal en stuurt de Hue-app aan. Technologie erachter is audio watermarking. Het programma bevat een hoogfrequent signaal dat niet hoorbaar is en alle informatie over het lichtplan bevat. De Hue-experience is weer een nieuwe toevoeging aan het Voice-concept dat wereldwijd uitgerold gaat worden.

 

XITE: je eigen muziekvideokanaal

Lineaire muziektelevisie bestaat niet meer, maar hoe fijn is het om je favoriete muziekvideo’s op het grote scherm te zien. Vandaar XITE, Personalised Music Video, een muziekvideokanaal via de kabel waar gebruikers hun eigen playlist kunnen samenstellen. Marco van Houdt, ‎Director Brand Partnerships bij XITE Networks International, vertelt dat de XITE-app nu nog alleen via Ziggo wordt aangeboden. Maar het muziekvideoplatform heeft contracten met negen kabelaars afgesloten met een totaal bereik van 15 miljoen huishoudens, waaronder KPN. Doelgroep: 18-24 jaar. Het principe van XITE: de gebruiker van het XITE-kanaal kan kiezen uit muziekthema’s en nummers, en liken of skippen. Op deze manier ‘leert’ de player alles over de voorkeuren van de gebruiker. Xite heeft zo’n 60.000 videoclips in hun database die elke met 300 tags zijn getagd. Verdienmodel: distributievergoeding, geen advertenties.

 

Marco van Houdt (XITE Networks International) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.

Cross Media Café 01-09-2016: Marco van Houdt, Xite Networks Internatonal from iMMovator

Media Distillery maakt audio en video steeds beter doorzoekbaar

Zoeken in tekst is eenvoudig, maar wil je weten welke onderwerpen aan bod komen in audio of video, dan is dat een stuk lastiger. Media Distillery is gespecialiseerd in het doorzoeken van audio en video. Joost de Wit, oprichter en CPO Media Distillery, vertelt over de nieuwe toepassingen die live analyse van televisiestromen mogelijk maken. Deze nieuwe toepssing wordt nu met name gebruikt mediamonitoring voor grote partijen als Philips en KPN die willen weten wanneer zij op radio of televisie genoemd worden. Tot voor kort werd radio en televisie daartoe nog handmatig gemonitord. Media Distillery wil de technologie internationaal op de markt brengen en voor andere toepassingen gaan gebruiken, zoals het doorzoeken van online of van video en heeft hiervoor investeerders gevonden. Media Distillery kan video taggen aan de hand van spraakherkenning, ondertiteling, door willekeurige teksten in beeld te lezen, aan de hand van logo’s (mediamonitoring) en gezichtsherkenning.

Nieuwste product Watskeburt, een app die visuele samenvattingen van uitzendingen maakt aan de hand van frames. Doordat Watsekeburt de meest relevante frames op een rij zet, kunnen gebruikers op een snelle manier door video ‘bladeren’. Media Distillery presenteert de Watsekeburt-app op de Technology Update op 6 oktober.

 

Joost de Wit (Media Distillery) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.

Cross Media Café 01-09-2016: Joost de Wit, Media Distillery OnDemand from iMMovator

NewBeTV zet TOON op de kaart voor KPN

Hoe maak je een nieuwe comedy-serie als trekker voor een nieuw on demand-kanaal? NewBeTV lukte het met TOON voor KPN tv, het on demand platform van KPN. Jeroen Koopman, Creative Producer NewBeTV, vertelt hoe TOON met minimaal budget in 1 week beroemd is gemaakt. De serie gaat over jingleproducent Toon die tegen wil en dank wereldberoemd wordt als muzikant. Voor de promotie van de serie posten BN’ers als Kim Feenstra en rappers foto’s van zichzelf en Toon op social media. Binnen een week ontstond een buzz rondom Toon. De trailer werd op de eerste dag 110.000 keer bekeken.

 

 

Jeroen Koopman (NewBeTV) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.

Cross Media Café 01-09-2016: Jeroen Koopman, NewbeTV from iMMovator

Stel zelf je televisiepakket samen met KNIPPR

Niemand wil betalen voor wat hij niet gebruikt, maar in televisieland zijn kabelpakketten nog steeds onaantastbaar. Althans, tot de komst van KNIPPR. Johan Trouwborst ontwikkelde KNIPPR, een interactieve online televisiedienst, in samenwerking met T-Mobile. Gebruikers kunnen een abonnement nemen op KNIPPR voor 10,99 euro en kunnen daarvoor de 16 populairste zenders bekijken. Vervolgens kunnen ze zelf kiezen welke kanalen ze nog meer willen afnemen. Ze betalen daarvoor een vast bedrag van 99 cent. Volledige keuzevrijheid stond voorop bij Trouwhorst.
Dat betekent dat elk kanaal via KNIPPR aangeboden kan worden.

Het idee van KNIPPR was eenvoudig, maar de uitvoering had nogal wat voeten in aarde: de techniek was nieuw. En de     hele papierwinkel rond contentrechten en de belangen van rechthebbenden kostte de nodige tijd. Trouwhorst: KNIPPR wordt gezien als een gamechanger.”

 

Johan Trouwborst (KNIPPR) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.

Cross Media Café 01-09-2016: Johan Trouwhorst, KNIPPR from iMMovator

Lees ook deel 1 van dit Cross Media Café.

Sprekers

  • Hylke Sprangers, Talpa
  • Marco van Houdt, XITE Networks International
  • Joost de Wit, Media Distilery
  • Jeroen Koopman, NewBeTV
  • Johan Trouwhorst, KNIPPR

Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.

Video’s:
Het Cross Media Café is ook opgenomen. Kijk hier de video’s.