26 november 2013
cross media cafe Business Tech

Verslag Cross Media Café: TV in the cloud en on demand deel 1

Het eerste scherm staat centraal in het Cross Media Café van 26 november jl. Want daar gaat het de komende jaren gebeuren. Maar wie biedt de content waar de consument naar kijkt? En hoe? De omroepen via HbbTV? De providers via hun virtuele settopbox? De fabrikanten met hun eigen portals op de smart tv’s? Of kiezen we uiteindelijk voor ‘over-the-top’-partijen als Netflix?

Welke partij biedt de ingang naar interactief televisiekijken?
Rob Koenen, Senior Business Consultant Media Networks and Systems van TNO schetst het spanningsveld tussen omroepen, providers en televisiefabrikanten. Elke partij biedt content en elke partij wil de consument een ingang bieden naar interactief televisiekijken. Maar het zijn vooral technologische hobbels die een grote doorbraak nog in de weg staan.

Rob schetst de initiatieven van de traditionele spelers om de hobbels te slechten. Omroepen en fabrikanten hebben beiden belang bij het voortbestaan van televisie in de huidige vorm. Ze vinden elkaar in projecten rond de invoering van HbbTV, Hybrid Broadcast Broadband Televisie. HbbTV is een open standaard die televisie combineert met internetdiensten. Het gewone lineaire digitale televisiesignaal wordt zo verrijkt met een interactieve laag.

Fabrikanten ontwikkelen daarnaast ook initiatieven met operators. De set-top box is hierin de verbindende factor. Er zijn meer dan tweehonderd operators in Europa en honderden verschillende televisietoestellen. Interactieve diensten moeten voor elke combinatie worden getest en – indien nodig – aangepast. Standaardisering is dus een noodzaak, maar vraagt een lange adem. Een snellere oplossing is om de cloud te gebruiken om een gedeelte van de functionaliteit van bijvoorbeeld de set-top box over te nemen. Koenen noemt het voorbeeld van de PVR (Personal Video Recording). Door opnamecapaciteit in de cloud te regelen, hoeft de contentaanbieder niet langer rekening te houden met de verschillende standaarden binnen de hardware. Rob verwacht dat de set-top boxen door standaardisering en door cloud-oplossingen zullen verdwijnen.

Tot slot de omroepen en de providers. De providers staan niet te popelen om HbbTV door te geven. Volgens Koenen zien ze nog niet allemaal welke kansen HbbTV hen biedt: namelijk een eigen portal. Als de providers het proces nog langer blijven traineren, verwacht Koenen dat omroepen en fabrikanten samen verder gaan en de cloud kiezen voor hun distributie. De providers komen daarmee buiten spel te staan.

Rob Koenen (TNO) @ CMC TV in the Cloud & On demand from iMMovator

Activevideo creëert ‘set-up box’ in de cloud

Ronald Brockmann, CTO Activevideo, is een pionier op het gebied van CloudTV.  Het Amerikaanse Activevideo nam zijn bedrijf over om clouddiensten voor kabel- en IPTV set-top boxen aan te bieden. Brockmann startte zijn bedrijf enige jaren geleden toen hij merkte dat diensten voor elk device (televisies, allerlei soorten set-top boxen) apart moest worden geprogrammeerd. Want niet alleen software en hardware verschilden vaak van elkaar, de systemen gebruikten ook vaak verschillende userinterfaces. De komst van Connected TV loste dat probleem volgens hem niet op. Connected TV bevat weliswaar een browser, maar instellingen en besturingssystemen verschillen van elkaar. Bovendien veranderen fabrikanten regelmatig hun browserversie. Zijn oplossing: “Zorg dat je je niet door de eigenschappen van een apparaat of software laat beperken. Laat een virtuele browser in de cloud draaien in een HTML5-omgeving. En stream vervolgens je content als videostroom naar de verschillende devices.” Door deze oplossing kan operator Ziggo een Video on Demand-dienst aanbieden op tien verschillende set-top boxen en 250 verschillende devices. Want helemaal zonder set-top box kan het nog niet. “Maar deze set-top box is een light versie. Er draait alleen een kleine client op. En in plaats van set-top box is ook een Ci+-kaart of een HDMI-stick toereikend.”

Activevideo wil providers met de clouddiensten helpen hun snelheid in de markt te vergroten. Providers konden voorheen heel traag innoveren vanwege hun fysieke infrastructuur.

 

Ronald Brockman (ActiveVideo) @ CMC TV in the Cloud & On deman from iMMovator

Ziggo maakt snelle stappen dankzij de cloud

Ziggo wil vaart maken met interactieve televisie. Director Content & Entertainment Yoram Levi van Ziggo: “Wij zijn de eerste provider die cloud tv inzet voor interactieve kabeltelevisiediensten.” Ziggo had de ambitie om interactieve diensten aan te bieden voor zoveel mogelijk televisies, ook de oudere.
Samen met Activevideo pakte Ziggo daarvoor eerst de set-top box aan. “De cloudoplossing van Activevideo is een revolutionair concept. Elke gebruiker heeft een virtuele set-top box. De grafische interface wordt gestreamd vanuit de cloud via de fysieke set-top box naar het scherm. Omdat de content nu via de cloud loopt, kunnen we wijzigingen en ideeën snel doorvoeren. Voorheen moesten we de set-up box upgraden en aanpassen. Dit kostte heel veel tijd, waardoor acties veel tijd kostten. We bieden nu een high-end service op een low-end apparaat. De set-op box is heel eenvoudig: CPU, geheugen en een internetverbinding. Met deze cloudoplossing bereikte Ziggo de finale van de Innovation Award van de IBC.

De tweede belangrijke ontwikkeling bij Ziggo is de focus op Ci+, een eenvoudige set-top box in kaartvorm die in de televisie gestoken kan worden. Bij een druk op de rode knop op de afstandsbediening wordt de userinterface via de Ci+-module naar de televisie gescreend. Vervolgens kan de klant de gewenste diensten selecteren. Ziggo biedt met name Video on Demand, waaronder tv gemist, films, en series, aangevuld met persoonlijke aanbevelingen gebaseerd op kijkgedrag en reviews van gebruikers. Ziggo heeft daarvoor een soort Amazon-achtige applicatie ontwikkeld.

Videodock helpt videocontent verrijken – Ron van der Sterren

Je kunt natuurlijk gewoon je video op YouTube zetten, maar je kunt er ook iets mee doen. Het Concertgebouworkest wil graag de beleving van muziek uitbreiden en voor een breed publiek toegankelijk maken. Vidoedock maakte er een tweewekelijks iPod magazine (app) van, waarbij onder meer tekst en partituur van gespeelde stukken zichtbaar zijn. De app is al 15.000 keer gedownload. Videodock biedt zijn expertise graag aan om meer bedrijven te helpen hun content te verrijken (en te verzilveren).

 

Ron van der Sterren (Videodock) @ CMC TV in the Cloud & On Demand from iMMovator

Mediapaas: Media asset management

Mediapaas is een platform van cloudcomputingbedrijven.

Ooyala, het videoplatform dat ook bezoek meet en analyseert.

Ooyala is een Online video platform en biedt diensten van transcoding tot afleveren op de video player. Wat Ooyala onderscheidt volgens Albert-Jan Tebbe, Director Benelux and Nordics, is hun vermogen om gebruiksdata van online video te verzamelen en te analyseren. De oprichters van Ooyala komen van Google. Ze zijn ooit betrokken geweest bij de exploitatie van YouTube. De generatie van big data is dan ook geïntegreerd in het platform. Ooyala biedt onder meer inzicht in kijkgedrag en de gebruikte devices. Onmisbare informatie om je adcampagne beter in te richten.

 

Albert Jan Tebbe (Ooyala) @ CMC TV in the Cloud & On Demand from iMMovator

Foto’s
De foto’s van het Cross Media Café, gemaakt door Mark Janssen (ECP Group) zijn te vinden op Flickr .