23 juni 2015
Media Jaarcongres Business

Frank Botman (Dasym): “Als Nederland een testpark was, zou China het allang gekocht hebben”

Tijdens Mediapark Jaarcongres 2015 interviewde dagvoorzitter Rick Nieman Frank Botman (Dasym) over de ontwikkeling van media bedrijven naar platform diensten en services. Over zijn visie op de toekomst, de rol die media hierin spelen, het belang van relevantie en persoonlijke benadering en de beweging die China daarin maakt.

Frank Botman was de laatste tijd in het nieuws als grootaandeelhouder van de Telegraaf. Hij gaat er niet diep op in, maar geeft aan dat hij belangen heeft in mediabedrijven over de hele wereld en overal ‘ideeën uitwisselt’. Maar dat dit alleen het nieuws haalt als het over De Telegraaf gaat. En hij veronderstelt dat dat komt omdat De Telegraaf voor Nederlanders klaarblijk relevantie heeft en koppelt daaraan vast dat print in ons land dus nog wel degelijk relevantie heeft. “Een CEO-wisseling bij SBS levert lang niet zoveel publiciteit op.”

Dasym is weinig bekend. Een visionaire investeringsmaatschappij die in de luwte opereert en zich onder meer sterk focust op China, één van de grote groeimarkten. Frank Botman schetst zijn visie op de nabije toekomst. Hij voorspelt dat media een nieuwe belangrijke rol krijgen. De grote mediabedrijven communiceren nu nog van one-to-many, maar we gaan toe naar many-to-one, naar relevante informatie afgestemd op de persoon. En dat is essentieel volgens Botman, omdat we naar een wereld gaan met eLearing, eHealth, en Domotica. Mensen moeten in de nieuwe technologie getraind worden en media kunnen ze daarin ondersteunen door een vertaalslag te maken van product naar gebruiker. Journalisten worden volgens hem merken. Hij wijst naar Evert Santegoeds en John van den Heuvel die over alle platformen heen communiceren. Mensen gaan voor informatie naar de merken waar ze vertrouwen in hebben, ongeacht het platform. We leveren in een ubiquitous tijdperk: technologie is alomvertegenwoordigd. Overal waar je komt, pak je je device uit je zak en ga je naar het merk dat je kent.”

Hij illustreert zijn verhaal door een vergelijking te maken met auto’s. Bij elke introductie van nieuwe technologie krijg je een beweging van luxury naar necessity. Toen de auto’s net op de markt kwamen, waren de voertuigen een luxe. De auto maakte mogelijk dat mensen in een andere stad konden werken, dan waarin ze woonden. De auto werd daardoor uiteindelijk een necessity. Dezelfde beweging ziet hij ook voor technologie in ubiquitous tijdperk. In de media werd informatietechnologie ingezet voor e-communicatie, e-media en e-commerce. Mensen besteden een deel van hun tijd aan consumptie. Maar in het ubiquitous tijdperk is technologie een 100% geïntegreerd onderdeel van het leven.

China

Hoe ga je daar als investeerder mee om? Botman noemt China een interessante markt die vooruitloopt. “In Nederland hebben we nog massamedia en spreken we van bereik. In China snappen ze al dat alle communicatie direct op jou persoonlijk van toepassing moet zijn. Het moet relevant zijn. China slaat stappen in hun ontwikkeling over: leapfroggen. Als je kijkt naar televisie dan consumeren ze niet free to air, maar nemen op een gepersonaliseerd device content tot zich.”

Snappen wij goed genoeg wat er aan de hand is? “Ja, absoluut”, zegt Botman. “Spelen wij er voldoende op in? Ja en nee. We worden elke keer door techniek verrast. Het is heel belangrijk dat we een ubiquitous netwerk hebben, dat we een auto hebben. Als je naar Korea kijkt, waar een echt ubitquitous netwerk is, waar ze al 5G hebben dan zie je dat ze er heel andere dingen mee gaan doen. Overal komen sensoren in, kleding en apparatuur, en die praten met elkaar. Bij de meeste telco’s in Azië bestaat 50% van de omzet uit machine-to-machine communicatie. Techniek neemt heel relevante taken over, zoals verwarming aanzetten en gordijnen sluiten. Nu nog simpel, maar het gaat steeds verder.”

Botman zoekt ook naar maatschappelijk voordeel. We leven in een uniek tijdperk en nu is de kans om mensen met een inkomen onder modaal een hoger en voorspelbaar inkomen te geven. Hij wijst ook op gebieden waarin Nederland voorop loopt: Endemol en Talpa die nieuwe mediatechnologie testen en finetunen. “Als Nederland een onderneming was, had China ons allang gekocht als testpark.” Botman is ook betrokken bij het Center for Apllied Games in Amsterdam. “Straks gaat niemand meer met pensioen. Door middel van applied games kun je mensen blijven voorlichten, onderwijzen en nieuwe technieken aanleren, bijvoorbeeld een thermostaat instellen.”