14 oktober 2016
Business

Focus op Groen: Hoe begin je met duurzaam produceren?

In het tweede deel van Focus op Groen kwam de vraag: Hoe begin je met duurzaam produceren aan bod. Aaron Matthew van BAFTA en Paul Römer van NRT presenteerden hoe duurzaamheid binnen hun organisaties gestimuleerd wordt. Daarnaast waren er drie inspirerende speeches van Lex Rijkers, Bernice Notenboom en Peter Smith over bijzondere manier om duurzaamheid te promoten.

Lees hier het verslag van het eerste deel van Focus op Groen.

Aaron Matthews (BAFTA): calculator, trainingen en certificering

Aaron Matthews is de Industry Sustainability Manager bij BAFTA. Hij vertelt wat de Britse broadcast industrie tot nu toe heeft gedaan om het probleem te verminderen. BAFTA werkt tegenwoordig met Albert. Dit zorgt ervoor dat de industrie verandert in een duurzame broadcastwereld. De missie van BAFTA is dan ook om te zorgen dat de werknemers weten waar ze het over hebben als het om duurzaamheid gaat.

FOG16 Aaron Matthews – BAFTA from iMMovator on Vimeo.

Bij BAFTA zetten ze verschillende middelen in om ervoor te zorgen dat werknemers bewust worden van duurzaamheid:

  • Carbon calculator: Producties kunnen met de Carbon calculator binnen 20 minuten uitrekenen hoe het met hun CO2-uitstoot is gesteld. Op die manier wordt het besef groter wat voor een impact een televisieproductie heeft op de wereld. Dit inzicht is interessant voor de productieteams. Zij kunnen de productie veranderen. Het duurt 20 minuten om de Calculator in te vullen. Hoe beter je bent, hoe hoger je scoort.
  • Product certification: Hoe hoger je score, hoe beter je product certification is. Op deze manier worden teams voorgesteld aan andere producties die heel duurzaam zijn. Iedereen wil zien hoe duurzaam de productie is in vergelijking met andere producties.
  • Carbon literacy training: BAFTA biedt trainingen met als doel om medewerkers mee te nemen in het onderwerp duurzaamheid.
  • Environmental Editorial: Het is belangrijk om je publiek te verbinden met wat als jij als productie aan het doen bent omrend duurzaamheid. BAFTA geeft lezingen aan regisseurs hoe zij hun content zo kunnen maken dat de kijker het over gaat nemen.

De missie van Albert is niet alleen de broadcast industrie veranderen, maar ook andere industrieën. Iedereen moet inzien dat de broadcast industrie kan meehelpen aan duurzaamheid en dat dat ook hun verantwoordelijkheid is.

Albert geeft je tips hoe je de productie groener maakt

Paul Römer, algemeen directeur bij de NTR is op Albert gestuit. Het is leuk, makkelijk en geeft inzicht. De missie van de NTR is om de mensen bewust te laten worden. Je wil een verhaal vertellen op een manier dat het publiek ook iets in zijn of haar gedrag gaat veranderen. Maar om dat te bewerkstellingen moeten eerst de programmamakers bewust zijn van hun eigen gedrag bij het maken van programma’s. Paul: “met Albert maak je ieder besluit bewust. Duizenden producties hebben er al mee samengewerkt, dus zij geven je tips en tricks hoe je de productie groener maakt.”

Met Albert maak je meetbaar wat je daadwerkelijk uitstoot qua CO2. De NTR wil dit initiatief gaan uitrollen in de vorm van een Groen bureau. Mensen worden opgeleid om de productieteams te helpen met het gebruik van Albert. De doelstelling van de NTR is om minimaal 50 producties te laten werken met Albert en dat te laten groeien in 2020 tot 250 producties.

FOG16 Paul Römer – NTR from iMMovator on Vimeo.

Duurzaamheid op creatieve manieren stimuleren

De laatste presentaties van Focus op Groen lieten creatieve manieren zien om duurzaamheid te stimuleren. Lex Rijkers won de Innovest Smart Festival award met zijn antirommelwapen op festivals. Hij produceerde een statiegeldbord. Hierdoor wordt er veel minder weggegooid.

FOG16 Lex Rijkers Meinen – Supportmarkt from iMMovator on Vimeo.

Klimaatverandering is iets wat elke documentaire tegenwoordig laat zien. Bernice Notenboom, beroepsavonturier wil het ook graag laten zien, maar op een hele andere manier. Ze gebruikt haar expedities als medium om een grotere boodschap over de klimaatproblemen neer te zetten. Bernice: “je kunt tegenwoordig niet meer aankomen met beelden over klimaatverandering. Je moet een nieuwe manier zien te vinden hoe je dé boodschap toch op het netvlies krijgt.”

Ze vertelde over Sea Blind, een documentaire over de scheepsvaart. Het brengt in kaart hoe erg de scheepvaart is voor het klimaat. Deze documentaire werd getoond in alle grote havens van Nederland. De film wordt nu ingezet om discussies aan te gaan. Volgens Bernice is dit dé toekomst van het televisie maken. Het moet niet alleen uitgezonden worden, maar er moet ook iets mee worden gedaan.

Het overschot van plastic afval is een groot probleem. Maar Peter Smith, kunstenaar, gebruikt dat plastic juist om een statement te maken. Peter: “de mens maakt een grote denkfout. Je denkt dat één klein beetje niet het verschil maakt, maar dit is niet waar. Zolang wij toestaan dat de aarde wordt gebruikt als prullenbak, kunnen wij niet in staat zijn om de klimaatverandering tegen te gaan.” Peter verzamelde plastic in en maakt daar een kunstwerk van. De afgelopen tijd heeft hij op het mediapark plastic ingezameld. Met dat plastic gaat hij een groot kunstwerk maken dat te maken heeft met onze kijk op de wereld.

FOG16 Peter Smith – kunstenaar from iMMovator on Vimeo.

Met deze laatste presentatie wordt het grote probleem van duurzaamheid klein gemaakt, en is het iets waar iedereen aan bij kan dragen, iedereen kan dat kleine verschil maken.

Bekijk hier de foto’s van het congres.