22 december 2020
cross media cafe Business Tech

De beste Nederlandse mediatech

“Nederland is een van de beste plekken om een techbedrijf te beginnen”, aldus serial entrepreneur Janneke Niessen. Dit heeft volgens haar te maken met de goede infrastructuur, het aanwezige talent en de directe cultuur. Geen wonder dus dat we internationaal vooroplopen op het gebied van mediatechnologie. Meer dan genoeg aanleiding voor Media Perspectives en Beeld en Geluid om het Cross Media Café – Hollands Finest te organiseren en de toppers aan het woord te laten.

Het is belangrijk om dit talent te blijven stimuleren, zo vindt ook Techleap. Zij hebben onlangs een nieuwe website gelanceerd, met hulpmiddelen en informatie voor startups en ondernemers die internationaal willen opschalen. Wibe van de Vijver, Director of Markets bij Techleap: “Wij willen startups sneller laten groeien. Hier in Nederland is er een maar een kleine afzetmarkt, dus je moet zorgen dat startups vanaf dag één denken aan wereldwijde uitbreiding.”

Nep Netherlands en Ex Machina – hoogwaardige producties

NEP The Netherlands is een wereldwijde speler met producties in meer dan 65 landen. Ze maken de grootste televisie en internetregistraties mogelijk, zoals de Oscars en de Olympische Spelen. CTO Peter Bruggink is trots op hoe NEP voorziet in de hele workflow van creatie tot management en wereldwijde distributie. In het verlengde van deze dienstverlening ligt Ex Machina Group. Zij ontwikkelen interactieve multiscreen-oplossingen voor meer engagement tijdens tv-programma’s, evenementen en livestreams. In hun portfolio vind je bijvoorbeeld de Second Screen app van The Voice.

GoSpooky en MediaMonks – creativiteit en technologie

‘Social first’ is de strategie bij GoSpooky. In 2016 begonnen zij als een marketingbureau met focus op Snapchat, maar de ambitie is om The Leading Social Media Company te worden, vertelt medeoprichter Tim van der Wiel. GoSpooky helpt klanten als Coca-Cola, Amazon en JBL met storytelling op social platforms. Hierbij zien zij Augmented Reality als een krachtig middel om mensen onder te dompelen in een merk. Dit is terug te zien in de campagne Out of Home voor Malibu. Daar hebben ze een interactieve AR-game gelanceerd op Snapchat voor als je staat te wachten op de bus of metro.

Ook het Hilversumse MediaMonks zit in op de combinatie van creativiteit en technologie. Het creatief digitaal productiebedrijf is in 1,5 jaar gegroeid van 1500 naar 3000 medewerker en heeft kantoren in wereldsteden als New York en Shanghai. De coronacrisis versnelt digitalisatie en virtualisatie aldus Remco Vroom Chief Growth Officer EMEA MediaMonks. Dit jaar lanceerde zij samen met NEP een platform voor virtuele live events.

Prepr en smartocto – tools voor vergroten impact

“Alleen content publiceren is niet genoeg, daar begint het eigenlijk pas”, vertelt Jouko Huisman, CEO Prepr. Prepr levert slimme content managementoplossingen voor mediabedrijven in Nederland, België en Scandinavië. Het platform wordt gebruikt door vrijwel alle landelijke radiostations. Prepr heeft tools die je helpen om echt contact te leggen met je doelgroep en je impact vergroten. Bijvoorbeeld optimalisering door A/B-testen en gepersonaliseerde notificaties voor websitebezoekers. Smarocto is een tool om de onlinestrategie van nieuwsredacties te verbeteren. Het bedrijf maak vergaande analyses van wat er gebeurt met je content. Deze algoritmen berekenen vervolgens wat je het beste kunt doen om impact te vergroten.

Media Distillery en Studio Automated – video-analyse

Studio Automated en Media Disitillery hebben geen last van de coronacrisis. Media Distillery loopt voorop in het gebruik van kunstmatige intelligentie om video te analyseren. Zij houden zich voor wereldwijde TV- en mediabedrijven bezig met Deep Content Understanding, van gezichtsherkenning tot onderwerp detectie. Ook Studio Automated, een spin-off van TNO, houdt zich bezig met video-analyse. De technologie van Studio Automated kan mensen en objecten detecteren en real-time bepalen welk beeld moet worden uitgezonden. Het bedrijf is gelanceerd in de coronacrisis, maar is vanaf dag een succesvol. Deels te wijden aan het feit dat niemand meer naar sportwedstrijden mag, maar vooral aan de schaalbaarheid. Samen met partners beheert en levert Studio Automated aan meer dan 50.000 live-evenementen per jaar over de hele wereld.

Sudox en 3DUniversum – digitale ervaringen van een hoger niveau

Sudox helpt bij het ontwerp en de ontwikkeling van aantrekkelijke gebruikersinterfaces en interactieve datavisualisaties. In een opdracht voor VPRO Tegenlicht hebben ze een interface ontwikkeld voor het archief van de toekomst. Iets heel anders dat we ook in Nederland kunnen, is synthetische media creëren en detecteren. 3DUniversum heeft een breed portfolio in het inzetten van 3D computer vision technologie. Zo bezitten zij deep fake generatie software waarmee ze realistische video’s kunnen maken. Dr. Sezer Karaoglu laat in een live demonstratie een deep fake zien waarin premier Mark Rutte en president Trump een gesprek voeren dat er nooit is geweest. Naast het creëren van synthetische media heeft 3DUniversum software voor het detecteren van door AI gefabriceerde profielfoto’s.

 

De volgende stap

Na de digitale transformatie komt volgens Hylke Sprangers, CIO Mount Holland, de intelligence transformatie. Data en algoritmen worden in de hele werkflow toegevoegd. Om continu te innoveren moet innovatie in het hart van een organisatie zitten. Het moet terug te zien zijn in de structuren, processen en tools van een organisatie.

We sluiten af met een mooie quote van Hylke: “De meest schaarste bron in de 21e eeuw is aandacht, dit is de belangrijkste drijfveer voor engagement. En engagement creëer je met technologie en creativiteit.

Het Cross Media Café – Hollands Finest werd georganiseerd door Media Perspectives, MediaMatters en Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het evenement werd mogelijk gemaakt met de steun van de RVO en Creative Holland.