11 september 2017
cross media cafe Business

Verslag Cross Media Café: Coming Soon (deel 2)

Voor de pauze lag het zwaartepunt in het programma bij de toepassing van nieuwe technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van Virtual Reality. Lees het eerste deel van het verslag hier. In het tweede deel van het Cross Media Café Coming Soon kwamen vooral de plannen van enkele mediabedrijven aan de orde en hun internationale concurrentiekracht. Met daarbij centraal de vraag: hoe houden Nederlandse mediabedrijven zich staande in het geweld van internationale concurrenten zoals Google en Facebook?

Data4Media

De deelnemers aan het Cross Media Café konden na de pauze eerst nog even ingaan op enkele stellingen van iMMovator-directeur Ton van Mil over de Europese regels ten aanzien van databescherming. Die wetgeving bevordert vooral de privacy, vond de grootste groep bezoekers. Men was ook niet bijster gecharmeerd van verhaallijnen die op basis van een algoritme worden voorgeschoteld, want men kiest liever zelf wat men kijkt. Over de samenwerking tussen data en creativiteit waren de bezoekers positief: het is het beste huwelijk. Een uitgebreider artikel over de resultaten kun je hier vinden.

VPRO Youropa

 Hoe kunnen Nederlandse mediabedrijven opboksen tegen de rest van de wereld? De VPRO doet het door zijn  producties internationaal aan te bieden op een aantal YouTube-kanalen. Die zijn overigens in Nederland niet te zien,  omdat er anders problemen kunnen ontstaan met de Mediawet en de NPO, vertelde Stan van Engelen, hoofdredacteur    televisie van de VPRO. In 2013 is de omroep gaan nadenken over de vraag wat er internationaal zou kunnen worden  gedaan. De programma’s van de VPRO vallen vaak in de prijzen, ook in het buitenland, maar internationaal gezien  bereiken ze nauwelijks een publiek. Daarom vroeg de VPRO zich af hoe het bereik en de impact van de producties kon  worden vergroot. Bovendien heeft de Nederlandse regering flink bezuinigd op het budget van de publieke omroep,  zodat aanvullende financiering aantrekkelijk is. Tenslotte wilde de VPRO zijn kennis en innovatiekracht vergroten door samen te werken met internationale partners.

Een en ander resulteerde in het project Youropa: een reeks YouTube-kanalen waarop de VPRO een selectie uit zijn programma’s zet, die relevant is voor een bepaalde doelgroep. Van Engelen belichtte drie kanalen: VPRO Documentary, VPRO Metropolis en VPRO World Stories. Het vierde YouTube-kanaal, VPRO Extra, is vooral gevuld met promo’s en ander materiaal dat niet op de andere kanalen past. De kanalen zijn nu nog ondertiteld in drie talen, Engels, Frans en Spaans. Binnenkort komt daar Duits bij. Uitbreiding met bijvoorbeeld Chinees is volgens Van Engelen wel interessant, maar het gaat om een project met een Europese subsidie dat dus op Europa is gericht.

VPRO Documentary bevat, zoals de naam aangeeft, documentaires en loopt goed met zo’n 45.000 abonnees. World Stories is gevuld met reisprogramma’s en trekt minder belangstelling, dit kanaal heeft ongeveer 8000 abonnees. Metropolis is het populairst en heeft ruim 80.000 abonnees. Bijzonder eigenlijk, merkte Van Engelen op, want het programma is al drie jaar niet meer te zien op televisie. Op YouTube groeit de interesse nog steeds.

Naast deze kanelen heeft bijvoorbeeld Arjen Lubach zijn eigen YouTube platform. In totaal heeft de VPRO wereldwijd nu 515.000 abonnees op YouTube in Nederland (in 2013 waren dat er nog een kleine 25.000), waarvan meer dan de helft in het buitenland zit. Een speciale ‘outreach officer’ (marketeer) moet de groei stimuleren.

Stan van engelen – VPRO @ Cross Media Café from iMMovator

Bekijk hier de video van VPRO. 

 Ex Machina

 Het Nederlandse bedrijf Ex Machina heeft de afgelopen jaren ook internationaal veel ervaring opgedaan met het  mogelijk maken van interactie tussen televisieprogramma’s en publiek. Dat gebeurde aanvankelijk vooral via second  screen toepassingen, PlayToTV,  aldus Jeroen Elfferich. De Thuiscoaches bij The Voice of Holland zijn een voorbeeld,  maar ook thuis antwoord geven op vragen in een tv-quiz, en alles delen met vrienden. Dat gebeurt nog wel, maar kan  nu ook anders. Ex Machina biedt bijvoorbeeld gamers extra mogelijkheden voor interactie via een ‘extension’ op Twitch,  het grote internationale gaming platform. Ex Machina kan daarmee de ervaring van de gebruikers in de live stream  verrijken. Het bedrijf kan bijvoorbeeld het publiek laten kiezen welke kaart iemand in een kaartspel moet spelen, of welk  ingrediënt er in de soep moet die een kok aan het maken is. De technologie is ook getest voor Facebook.

Aardig aspect is dat Elfferich oude formats ziet herleven op een nieuwe manier. Als voorbeeld noemde hij de Amerikaanse landschapsschilder Bob Ross, die in de jaren ’80 en ’90 zeer populair was met zijn schildercursus op televisie. Het format weet nu uit te nodigen tot interactie met kijkers. Maar er ontstaan door de nieuwe technologische ontwikkelingen ook nieuwe formats, en het biedt commerciële mogelijkheden voor bijvoorbeeld verkopen binnen een programma of game.

Waarom zouden tv-producenten, omroepen of andere mediabedrijven dit niet zelf gaan ontwikkelen en aanbieden? Dat kan zeker, erkende Elfferich. Maar het zijn toch vrij gespecialiseerde toepassingen, waarmee Ex Machina voorop loopt. Het bedrijf heeft er inmiddels veel ervaring mee opgedaan, zeker ook internationaal, voor grote klanten die grootschalige interactie met hun publiek willen, vanuit één systeem, zoals Ex Machina kan bieden.

Jeroen Elfferich – Ex Machina @Cross Media Café from iMMovator

Bekijk hier de video van Ex Machina. 

SpotX

 Hoe voorkom je dat advertentiegelden wegstromen naar YouTube, Google, Facebook en consorten? Is er een alternatief? Dat  biedt bijvoorbeeld SpotX, platform voor het managen en maximaliseren van advertentie-inkomsten van je videocontent. SpotX,  inmiddels volledig eigendom van de RTL Group, biedt klanten de mogelijkheid om real time te adverteren in videocontent,  vertelde Elwin Gastelaars.

Er gaat steeds meer advertentiegeld naar buitenlandse partijen en dat gaat ten koste van spelers in Nederland, zoals RTL, de  publieke omroep (Ster), TMG en ga zo maar door. Adverteerders kunnen in de besloten omgeving van bijvoorbeeld Google  uitvoerige data over kijkers/gebruikers krijgen, terwijl het tv-publiek steeds verder versnipperd. Wie grote groepen wil bereiken,  gaat dan al gauw zijn aandacht verleggen naar partijen als Google. Niet nodig, vindt Gastelaars, want met SpotX is het toch  mogelijk om grote publieksgroepen te vinden, zodat adverteerders daarmee kunnen communiceren en hun rendement kunnen  optimaliseren. SpotX zorgt er bijvoorbeeld voor dat adverteerders in real time kunnen inspelen op de interesse van gebruikers  van RTL Xl, NL Ziet en andere kanalen. Kijken ze bijvoorbeeld naar een wedstrijd van het Nederlands voetbalelftal, dan biedt  SpotX de mogelijkheid om aangepaste commercials te tonen voor het geval Oranje voor staat of juist achter.

Hoe meer data er over de gebruikers bekend zijn, hoe beter SpotX kan werken. Wat er over het publiek bekend is, is zeer wisselend, zei Gastelaars. De NPO verzamelt bijvoorbeeld maar beperkt data van kijkers, maar Amerikaanse klanten van het bedrijf weten weer veel meer over hun kijkers. Gagstelaars wees erop dat partijen als Facebook en Google nog meer data verzamelen, maar, zei hij, SpotX gaat voor hogere kwaliteit en groter gemak voor de opdrachtgevers. Aanhakend op de voargaande spreker, Jeroen Elfferich van ex Machina, gaf hij aan dat product placement invoegen na opname van een productie mogelijk is, en dat ‘extensions’ op Twitch ook op zo’n groot platform gepersonaliseerde commercials (targeting) mogelijk maken.

Elwin Gastelaars – SpotX @ Cross Media Café from iMMovator

Bekijk hier de video van SpotX. 

SNDC8

 Een ander alternatief voor adverteren bij de grote internationale partijen zoals Facebook en Google is SNDC8, een bedrijf dat  adverteerders en uitgevers bij elkaar brengt. For publishers by publishers, is de slogan van SNDC8. Het draait allemaal om  participatie, legde Geert Hoogeveen uit. SNDC8 wil door samenwerking, op Europees niveau, sterke digitale advertentieplatforms  maken. Deelnemers brengen hun voorraad aan advertenties in, in ruil voor winstdeling. Glomex.tv brengt dat allemaal samen.

En dat is hoognodig, betoogde Hoogeveen, want Google en Facebook haalden vorig jaar samen 43 procent van alle online  advertentiegelden binnen. Hij ziet dan ook een duidelijke verschuiving van de reclamebudgetten naar Google en Facebook. Met  Glomex.tv wil SNDC8 daar wat aan doen, door een fair en transparant systeem van samenwerking en winstdeling te realiseren,  dat eenvoudig in het gebruik is. Het systeem biedt veel voordelen, aldus Hoogeveen. Het helpt adverteerders hun    reclamebudgetten zo efficiënt mogelijk te besteden, het zorgt voor een veilige omgeving voor het merk van de adverteerder, en  de commercials komen op elk gewenst platform.

Geen extra kosten of extra risico’s voor de deelnemers, wel inkomsten. In wezen brengt het bedrijf partijen die wel content maar geen distributiekanaal hebben en partijen die geen content maar wel een platform hebben bij elkaar.  De gebruiker krijgt goede content, de eigenaar van het platform krijgt informatie over de gebruiker.

Als content koning is, dan is Glomex zijn koninkrijk, stelde Hoogeveen. Belangrijk is natuurlijk het verzamelen van gegevens over de kijkers/gebruikers. Dat kan alleen met toestemming van de kijker/gebruiker zelf. Bovendien heeft dit soort data niet veel waarde als de informatie niet verder gebruikt kan worden. Glomex.tv ontsluit data voor zijn klanten, zodat ze er ook echt wat aan hebben.

Geert Hoogeveen – SNDC8 @ Cross media café from iMMovator

Bekijk hier de video van SNDC8. 

Zijn Nederlandse mediabedrijven klaar voor de strijd met de grote internationale concurrenten? Dat moet natuurlijk nog blijken, maar het Cross Media Café Coming Soon gaf in elk geval inzicht in hun huidige positie en toekomstplannen.

Geïnteresseerd naar het eerste deel van het Cross Media Café? Lees hier het verslag.