22 juni 2015
Media Jaarcongres Business Talent

Vlogger Enzo Knol is gewoon zichzelf

Enzo Knol (22) is de populairste vlogger van Nederland. Dagelijks post hij om 16.00 en 19.00 uur een vlog op zijn YouTube-kanaal. Onderwerp: het leven van Enzo Knol. 700.000 jongeren volgen hem op de voet. “Een droom is werkelijkheid geworden,” vertelt Knol. Hoe is het zo gekomen? Knol vertelt dat hij een paar geleden geen idee had wat hij met zijn leven aan moest. Zijn broer Milan was toen al succesvol vlogger en stimuleerde Enzo zijn eigen kanaal te beginnen. Vanaf dat moment ging het snel. De feiten spreken voor zich: begin mei had hij nog 3 miljoen weergaven per maand. In mei dit jaar haalde hij 34 miljoen weergaves. Ondertussen heeft hij ook een eigen merk ‘Knol Power’, waaronder hij onder meer kleding verkoopt. Hij moest wel even wennen aan het succes. “Het drong pas echt goed tot me door dat ik veel mensen bereikte, toen ik tijdens een vlog mensen uitnodigde om me te ontmoeten en er spontaan twee- of drieduizend man kwamen. Ik begrijp ondertussen dat jongeren naar me kijken en dat ik een voorbeeldfunctie heb. Mijn filmpjes gaan daarom ook vaak over pesten en gescheiden ouders (daar heb ik zelf ervaring mee) en zelfdoding.”

Zijn geheim? “Er is geen recept,” zegt Enzo. Wat volgens hem goed heeft geholpen, is dat hij altijd helemaal zichzelf is. “Als je niet jezelf bent, hebben volgers dat onmiddellijk door.” Ten tweede is het heel belangrijk om heel veel interactie met de volgers te hebben. “Dat vinden ze tof.” Knol deelt ondertussen tags en muismatten uit aan bezoekers met kinderen die fan zijn van Enzo Knol. Knol noemt tot slot van het rijtje succesfactoren dat zijn volgers hem waarderen omdat hij veel improviseert. “Enzo Knol staat voor positiviteit en kracht. Ik probeer mensen te helpen die het leven niet zo vrolijk zien.” Wil hij nu ook op tv? Knol onthult dat hij benaderd is voor een real life soap, maar vriendelijk heeft bedankt. “YouTube is mijn ding! YouTube heeft meer invloed dan TV. De interactie op YouTube is gigantisch. YouTube is mijn platform.”

Heeft hij tips voor mensen die ook een kanaal willen starten? Knol benadrukt nogmaals het geluk dat hij heeft gehad met een broer die ervaring en een groot aantal volgers had. Enzo is op het kanaal van zijn broer geïntroduceerd. Pas toen hij daar veel positieve reacties kreeg, is hij zijn eigen kanaal begonnen. Hij stelt ook dat foutjes maken niet erg is. Sterker nog: het filmpje dat aan het begin van zijn enorme populariteit stond, was een registratie van een interview door regionale televisie waarbij hij zijn elleboog brak. Op het podium wijst hij op een wond aan zijn hoofd: een live uitschieter met de hamer. “Goed voor een half miljoen views extra.”

enzo 2

Als laatste tip voor aankomend vloggers: “Jezelf blijven en vloggen omdat je het echt leuk vindt.” Want Knols leven ziet er dan aan de buitenkant betrekkelijk eenvoudig uit, maar het is hard werken. “Ik doe al het praktische werk zelf, ook het editen. Ik heb ook geen manager, behalve dan dat ik gekoppeld ben aan Divimove. Ik ben fulltime bezig. Mijn filmpjes zijn soms 40 minuten, maar moeten minimaal 10 minuten zijn. Korter is killing. Ik kan het me ook niet veroorloven om niets te posten.” Over zijn verdiensten laat hij niets los. “Daar gaat het niet om. Ik ben dankbaar dat ik dit mag doen. Zoals mijn broer altijd zegt: Ik verdien meer dan mijn moeder en mijn moeder is secretaresse op een advocatenkantoor.”