Afgelopen dinsdag 13 mei vond het vierde iMMovator Cross Media Café van dit jaar plaats, deze editie in het teken van sport, data en innovatie. In een jaar waarin de Olympische Winterspelen hebben plaatsgevonden en ook de WK Voetbal op de agenda staan, is dit een hot item. Sportevents zijn door het grote publiek bij uitstek geschikt om innovaties op gebied van gebied van media uit te proberen, zoals live events in verschillende tijdzones of sporters die met fans communiceren. Door de ontwikkelingen op gebied van data kan steeds meer informatie vastgelegd en gedeeld worden, wat resulteert in een andere kijk op sport, sporters en sport in de media.
Monique van Dusseldorp, curator/moderator gespecialiseerd op gebied van media, trapte af met een aantal voorbeelden uit de praktijk.
• Sven Kramer heeft 176K volgers op Twitter;
• MBA maakt gebruikt van sensoren op hun spelers en verzamelt op deze manier relevante data;
• Danny Blind maakte tijdens een voetbalwedstrijd zelf een video met een GoPro.
Futurist Scott Smith vertelde over de toekomst van sport in een wereld vol data. Kun je de toekomst voorspellen aan de hand van data? In de sport is heel veel te meten, zoals met het ‘Alert-shirt’. Door dit shirt aan te trekken voel je door middel van sensoren precies hetzelfde als de sporter, in dit geval een Australian Football-speler. Ook GPS wordt ingezet: door te meten hoeveel meters sporters afleggen in een wedstrijd, kan bepaald worden of ze de volgende wedstrijd weer mogen spelen of dat aan de kant moeten om blessures te voorkomen.
Scott Smith @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Op gebied van videotechnologie heeft de ontwikkeling ook niet stilgestaan. Paul Valk van TNO liet met een aantal cases zien hoe video ingezet kan worden om de sportervaring te verbeteren. Het begrip second screen is al bekend: tv-kijken doen we met een iPad op schoot. Met 4K kan hier een andere dimensie aan worden gegeven en is het zelfs mogelijk om op het beeld in te zoomen. Dit is mogelijk door de hoge resolutie en de schaalbaarheid van het beeld. Ook real-time coachen wordt mogelijk gemaakt door nieuwe video-technologieën. Door bijvoorbeeld onderaan een piste een vaste cameraopstelling te maken, is het mogelijk dat de coach direct feedback kan geven en aantekeningen kan maken op een tablet. Dit wordt direct doorgezet naar de sporter, die hiermee aan de slag kan.
Paul de Valk (TNO) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Rogier van Kreuningen Manager Sportproductie bij United is continu op zoek naar nieuwe manieren om sportevents in beeld te brengen. Op dit moment staat het WK Roeien op de agenda. Een nieuwe manier van broadcasten bleek lastig te zijn. Roeiers in beeld brengen wordt namelijk pas interessant als je het van dichtbij kunt filmen, maar de roeiers willen geen extra gewicht aan hun boot omdat dit een recordtijd in de weg staan kan staan. Wil je live broadcasten, is er ook een zender nodig die eveneens te zwaar weegt. Om tot een oplossing te komen is TU Delft hierbij betrokken, die nieuwe mogelijkheden ontwikkelt.
Boudewijn Moerman van ORTEC is zelf fanatiek hockeyer, maar is in zijn werk voornamelijk bezig met het analyseren van data uit de voetbalwereld. ORTEC combineert sport en wetenschap om nieuwe oplossingen aan te bieden. Dit doen zij op het niveau van speler, team, wedstrijd en zelfs gehele competities. Op basis van data-onderzoek kan Moerman dus vertellen dat NEC bij 1-0 achterstand bijna nooit meer wint en dat Feyenoord dat juist wel doet. Vanaf heden is er ook data beschikbaar voor de media. Het media portal biedt toegang tot professionele data zonder een eigen analist in huis te hebben.
Boudewijn Moerman (Ortec Sports) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Op gebied van sport en media ontstaan voortdurend nieuwe ideeën en nieuwe concepten, die op zoek zijn naar bestaansrecht. Tijdens het Cross Media Café krijgen de bedenkers de tijd om hun ideeën en concepten te pitchen.
John Goedegebuure van XScreeninteractive liet bezoekers van het Cross Media Café zien hoe de beleving van live sport in een publieke omgeving vergroot kan worden. Met een scherm van 2 bij 1 meter groot heb je de mogelijkheid om het beeld op te splitsen, zonder dat het ten koste gaat van het beleven van de wedstrijd. Dit maakt het tevens mogelijk om sponsoren langer en duidelijker in beeld te brengen en is er mogelijkheid is tot narrowcasting. Dit allemaal terwijl er live sport wordt uitgezonden.
John Goedegebuure (XScreeninteractive) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Michel van Velden, manager communicatie van de Tour de France, heeft een duidelijk doel voor ogen tijdens de Tour de France van 2015. Hij wil laten zien wat de regio Utrecht, de startplaats van de Tour volgend jaar, te bieden heeft. “Het is een traditioneel event en wij zouden graag een 2.0-versie creëren”. Samen met ondernemers uit de regio Utrecht wil hij dit doel realiseren. Hij roept die groep dan ook op om zich aan te melden bij het Tourlab om hun expertise te delen. Het is interessant, omdat het een mega event is en in 190 landen wordt uitgezonden. Alle ogen zijn dan op Utrecht gericht. Kortom: meld je aan!
Michel van Velde (Tour de France Utrecht) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Jennifer Feaster pitcht Timetag, waarmee je de mogelijkheid hebt om je eigen producent te zijn. Een voetbalwedstrijd of congres wordt opgenomen en jij tagt met je mobiele telefoon de momenten die jij wilt vastleggen. De video is iets vertraagd waardoor je tag-momenten nooit te laat zijn. Na het event ontvang je een e-mail met jouw tags en kun je zelf gaan editen. Ook is het mogelijk om de tags van het overige publiek te bekijken.
Jennifer Feaster (TimeTag) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Stefan Hoevenaar van Zapaday richt zich op het nieuws van de toekomst. 20 procent van al het nieuws is breaking en 80 procent is gepland. Zapaday houdt zich bezig met die 80 procent en kijkt vooruit. Heel gedetailleerd is er informatie te vinden over dat nieuws. Klanten van Zapaday kunnen hun bronnen gebruiken en de distributie loopt via hun eigen website.
Stefan Hoevenaar (Zapaday) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Paul Dirkse van ‘Wij Zijn Sport’ biedt de mogelijkheid om sporters of teams te crowdfunden. Hiermee wil ‘Wij Zijn Sport’ niet alleen de sporters financieren, maar ook betrokkenheid van de fans creëren. Kortom: steun in ruil voor persoonlijke betrokkenheid.
Paul Dirkse (Wijzijnsport) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Marcel de Visser van Clypper komt binnen met de vraag “wie kijkt er wel eens een video op zijn telefoon”, waarna bijna de hele zaal hun hand opsteekt. Wat Clipper doet is het pushen van HD-video’s op jouw telefoon. Je kunt hierdoor de video direct afspelen zonder eerst te bufferen. Ook is het mogelijk direct te reageren op de video door een call to action-button. Benfica gebruikt deze methode om fans elke dag een video van 60 seconden met het laatste Benfica-nieuws te sturen.
Marcel de Visser (Clypper) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator