13 mei 2014

Cross Media Café: Sport en nieuwe media

Datum & tijd

2014-05-13 12:00:00

Media Park, Hilversum

Grote sport events zijn aanjagers van media innovatie. Enorme media aandacht, een groot en toegewijd publiek, live events in andere tijdszones, sporters die met fans communiceren en grote merken die nieuwe diensten uitproberen. Dit zijn veel factoren die leiden tot grootschalige activiteiten rond data en video . Daarnaast wordt in de sportwereld zelf ook steeds meer informatie vastgelegd en gedeeld, wat hele nieuwe ‘’sport’’ informatie oplevert. Rond dit thema organiseerde iMMovator op 13 mei een Cross Media Café.

In 2014 zijn er met de Olympische winterspelen en het WK Voetbal twee wereldwijde sport events. Tijdens het iMMovator Cross Media Café; Sport en nieuwe media op 13 mei keken we terug en vooruit naar de media innovaties die dat oplevert. De video's, foto's en verslagen vind je binnenkort op deze pagina.

Verslagen

De verslag van voor de pauze is hier te vinden. En het verslag van het tweede deel,over streaming en Hbbtv vind je hier.

Slides

De slides die bij het Cross Media Café gebruikt zijn, zijn te vinden op slideshare. 

Video's

De video's van de presentaties van het Cross Media Café zijn te vinden in dit Vimeo album.

Foto's

Bekijk hier de foto's van het Cross Media Café, gemaakt door Mark Janssen (ECP Group).

Sketches

Tijdens het Cross Media Café Sport en Nieuwe Media heeft industrieel tekenaar Jochem Galama de presentaties en hun sprekers samengevat in een aantal mooie sketches. Bekijk hier de presentaties van het café samengevat in visuals!

Storify / twitterverslag

Lees hier de tweets na over het Cross Media Café.

TimeTag Pilot

In samenwerking met TimeTag doen we een pilot bij dit Cross Media Café. Bezoekers kunnen de hoogtepunten van het café taggen en krijgen de videobeelden van deze fragmenten na het café automatisch in hun mailbox. Daarnaast is het mogelijk om fragmenten al tijdens het café al te delen via social media. Meer informatie over de pilot vind je hier.

Uitzending ALLsportsradio

Het café zal uitgezonden worden op de nieuwe sportzender van Nederland: ALLsportsradio.  ALLsportsradio maakt de gehele middag reportages vanuit Studio 3 en tussen 14.00 en 17.00 uur zal het Cross Media Café rechtstreeks worden uitgezonden via www.allsportsradio.nl.

Programma 

14.00-15.30 Deel 1

  • Welkom Ton van Mil (directie iMMovator); introductie van de middag door moderator en samensteller Monique van Dusseldorp
  • Scott Smith, Futurist, over de toekomst van sport in een wereld vol data. ''In a world where data has an overwhelming influence and effect on sport, both on and off the playing field. What happens when you hand over your entire back room strategy to a set of data scientists?''
  • Paul Valk, Business development manager TNO.  TNO ontwikkelt diensten als ‘’interactive camera-based coaching and training’’,  ‘’Studio sport automated’’ en werkt samen met de BBC voor een toepassing waarbij het publiek zelf kan inzoomen op sportbeelden. Deze drie cases laten zien hoe video ingezet kan worden om de sport ervaring te verbeteren
  • Rogier van Kreuningen is Manager sportproductie en ontwikkeling voor United is een bekende dienstverlener op gebied van televisie- en multimedia projecten. United werkt samen met Roeibond KNRB aan ede weergave van de roeisport voor TV en online met gebruik van de nieuwe technieken.
  • Boudewijn Moerman, Sales Manager Ortec Sports laat zien hoe media organisaties met dezelfde data die de technische staff van een voetbalclub gebruikt, infographics en visuals kunnen maken voor online en offline uitingen.

                                 

Pitch!

  • John Goedegebuure van XScreeninteractive laat met een demo opstelling zien hoe sport in de publieke ruimte beleefd kan worden
  • Michel van Velde is Manager Marketing, Communicatie, Hospitality Tour de France Utrecht 2015 en wil rond die start van Tour iets bijzonders gaan doen.
  • Jennifer Feaster, TimeTag maakt het samenvatten en delen van video direct en eenvoudig - en wordt onder andere ingezet bij het verwerken van sportverslagen in het amateurvoetbal
  • Stefan Hoevenaar, oprichter en CEO van Zapaday, een bedrijf dat nieuwsagenda’s aan journalisten, omroepen en media levert, waaronder sportkalenders (en nog veel meer)
  • Paul Dirkse en Pelle Baas, Wij zijn Sport, is een crowdfunding platform voor topsport. Wij zijn Sport geeft topsporters een online platform om zichzelf te presenteren aan liefhebbers.
  • Marcel de Visser van Clypper. Clypper is een mobiele service voor het uitzenden van video clips op mobiele telefoon/tablets. Momenteel werkt de video start-up uit Breda al voor voetbalclub SL Benfica, maar met haar nieuwe video willen zij nog meer focus gaan leggen op het buitenland. 

                        

15.30-16.00 Pauze en bezoek aan demos

16.00-17.00 Deel 2

  • Yvette Westerbaan, consultant Entertainment bij GfK. Wat gebeurt er in de markt tijdens het WK voetbal? GfK kan aan de hand van cijfers laten zien hoe grote events het Nederlandse publiek bewegen als het gaat om het aanschaffen van entertainmentproducten – en biedt daarmee inzicht in de nauwe band tussen sport en entertainment.
  • Lianne Beelen (Product Manager) bij NUsport over de nieuwe app die NUsport voor het WK voetbal lanceert
  • Joachim HengeAkamai. Akamai heeft tijdens de winterspelen in Sochi een olympisch record aan internet streaming, site performance en security verzorgd voor het merendeel van de broadcasters en zal ook tijdens het WK werken aan de streams. Joachim Henge vertelt over het garanderen van optimale streaming performance tijdens een event van deze omvang.
  • Frank Vrijman, projectmanager Infostrada Sports. Infostrada Sports biedt omroepen niet alleen enorm veel sport data aan, maar levert die in allerlei nieuwe combinaties. Frank zal een case presenteren over één van de data producten van Infostrada Sports; More than Medals. Dit product hebben zij gemaakt voor de Winterspelenin Sochi.
  • Mark van Leest is media manager van AFC Ajax, en lid van Media Commissie van de Eredivisie –en komt vertellen over wat Ajax doet in de Arena met schermen en netwerken. Hij doet dat samen met Rick Jansen van VidiGo.
  • Lara Ankersmit, hoofd digitale media NOS. De Olympische Winterspelen waren de eerste spelen die door de NOS volledig gestreamd werd via de NOS apps. Hoe werden die gebruikt?  Lara Ankersmit vertelt over cijfers en keuzes die de NOS maakte, en over nieuwe plannen voor het WK Voetbal deze zomer en het WK Hockey (eind mei in Nederland).

                      

17.00-18.00 Borrel

Democafé
Dit café wordt samen met de KvK georganiseerd. Ondernemers die elkaar tijdens het café vinden op basis van een pitch waarin een behoefte wordt uitgesproken, kunnen door de mensen van de KvK worden samengebracht en begeleid. De mensen van de KvK zullen in de pauze te vinden zijn in het democafé. Ook de sprekers en pitchers zijn met een standje te vinden in het democafé.

Inschrijven

Laat je coachen door inspirerende sprekers zodat je op het juiste moment aan de bal bent om het verloop van het spel te bepalen. Wil jij dit Cross Media Café niet missen? Schrijf je dan nu in!
(Leden van iMMovator schrijven zich direct in via de aanmeldbutton rechtsboven in het informatieblok)