In tweede deel van het Cross Media Café Sport & Nieuwe Media presenteerde GfK de invloed van grote sportevents op de verkoop van producten. Ook was er aandacht voor streaming (door Akamai) en liet de NOS zien wat zij van plan zijn rondom het WK Voetbal. NuSport liet haar nieuwe app zien en Infostrada presenteerde haar dataproduct More than Medals. Ook kregen we een kijkje in de keuken bij Ajax, die de beleving in het stadion omhoog wil brengen.
Yvette Westerbaan van GFK legt uit hoe het Nederlandse publiek reageert op het moment dat er een groot sportevenement aan zit te komen. Zo is er een flinke stijging te zien in de verkoop van friteuses, weliswaar door een goede aanbieding. Maar ook de verkoop van televisieschermen stijgt. Normaal gesproken is dit een dalende markt, maar met een sportevenement als de WK Voetbal in aantocht is er toch een flinke stijging te zien. En mocht Nederland in de halve finale terecht komen, dan wordt er een omzet van zo’n 50 miljoen euro extra behaald door de supermarkten.
Yvette Westerbaan (GfK) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Lianne Beelen Brand Manager van NU.nl vertelde over de nieuwe app van NU.nl. De app wordt nog voor het WK gelanceerd. Een groot aantal bezoekers kwam al binnen via de mobiele website en toch besloot NU.nl een app te lanceren. De reden is dat je met een app kunt personaliseren. Geef jouw interesses aan en de app toont het nieuws wat bij jouw interesse aansluit. Ook kun je met de app live inhaken op de vorderingen van een wedstrijd en pushberichten ontvangen over zaken die jouw interesseren.
Lianne Beelen (NUsport) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Joachim Henge van Akamai gaat dieper in op de ontwikkelingen van live streaming tijdens grote sportevenementen. Akamai exploiteert een netwerk van servers over de hele wereld en heeft daarom de mogelijkheid om op hoogwaardig niveau live streams aan te bieden. Zij werkten bijvoorbeeld in Sotsji samen met 25 broadcasters om mensen van over de hele wereld te voorzien van live streams tijdens de wedstrijden. Een enorme piek in streaming was te zien tijdens de hockeywedstrijd tussen Canada en de Verenigde Staten. Niet alleen was deze piek interessant, maar ook de constante hoogte van het streamen. Wat dit zegt over de doelgroep, is dat zij gewend zijn om sport online te bekijken in zeer hoge kwaliteit beeld.
Joachim Henge (Akamai) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
More than Medals maakt data aantrekkelijk
Frank Vrijman van Infostrada Sports vertelde over één van de dataproducten van Infostrada Sport: More than Medals. Dit product hebben zij gemaakt voor de Olympische Winterspelen in Sotsji om data aantrekkelijk aan te bieden. Deze app is de perfecte oplossing om de doelgroep te bereiken. Het biedt namelijk live-verslagen, maar ook alles wat je wilt weten over jouw favoriete sporter. Daarnaast ontwikkelt de site zich constant door de data. Ook werkt More than Medals als gids, geeft het previews van de gebeurtenissen per sport, volledig live-verslaggeving van elk evenement met live-resultaten en profielen van alle concurrerende atleten met alle data van hun prestaties.
Frank Vrijman (Infostrada) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
Ajax: beleving in stadion
Media Manager van AFC Ajax Marc van Leest over the future is near, waarin context een belangrijke rol gaat spelen. Ajax speelt hier op in door de beleving in het stadion omhoog te brengen en de ervaring te verbeteren. Met de komst van 4G en 3G in het stadion is het mogelijk om meer interactie te creëren en gedrag te targetten tijdens een bezoek aan het stadion. Wat we kunnen verwachten in het stadion is betting. Vooral bij wat saaiere wedstrijden pakken mensen vaker hun telefoon. Op dit soort momenten zal er in toekomst gewed kunnen worden op deze wedstrijden.
Marc van Leest (FC Ajax) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator
NOS zet in op HbbTV
Lara Ankersmit van NOS vertelde over komende plannen van de NOS en kijkt ook even terug. Afgelopen jaar was een jaar met veel sport, met Sotsji als hoogtepunt. Er waren livestreams vanaf de site van de NOS, er is veel beeldmateriaal gebruikt en de focus lag op gebruiksvriendelijkheid. Zo bleef de stream in beeld zichtbaar als je even verder wilde kijken op de website. Wat er gaat komen is eerst de WK Hockey en WK Voetbal en daarna de Tour de France. Een hoop grote events nog voor de boeg. Wat kan je verwachten van de NOS tijdens het WK? Alle statistieken, uitslagen, standen in pools en natuurlijk goed uitgezonden sportwedstrijden. Ook zet de NOS in op HbbTV. Ondanks dat HbbTV niet door alle kabelaars wordt doorgegeven wil de NOS wel laten zien wat er mogelijk is met deze techniek.
Lara Ankersmit (NOS) @ CMC Sport en Nieuwe Media from iMMovator