Tijdens Thingscon kwamen zes Nederlandse start-ups aan bod die producten ontwikkelen gebaseerd op het Internet of Things. 3D Universum.com, Internet of Touch, Green Village, Floating Drone, Popglass en Wunderbar presenteerden zichzelf aan het publiek. Daarnaast waren er demo’s van SODAQ Mbili en Moodup.
3DUniversum levert nieuwe cutting-edge technologieën om objecten in 3D te construeren, herkennen en te printen. Theo Gevers, oprichter van 3D Universum.com, legt uit dat ze bijzonder geavanceerde 3D technieken in huis hebben, variërend van 3D reconstruction en representation tot learning methods en printing technieken. Het bedrijf is eigenlijk een spin-off van de UvA waar onderzoek werd gedaan naar computer vision, machine learning en big data. Echter, alle IP’s en software worden beheerd door 3DUniversum. Een opvallend product waar op Thingscon een demo van aanwezig is, is een 3D scanner en printer waarmee 3D Universum.com levensechte 3D figuren van de deelnemers kan maken. Met een kinect camera wordt een 3D scan gemaakt van je gezicht en schouders. De software kleurt en vult het beeld op, daarna print de 3D printer binnen een uur een borstbeen van je uit, zo groot als een legopoppetje.
Theo Gevers (3DUniversum.com) @ Thingscon Amsterdam from CLICK NL
Tangible Media student Aduén Darriba, presenteerde zijn laatste onderzoek project gebaseerd op het idee van aanraking op afstand. Samen met de Universiteit van Twente heeft hij de TaSST (tactile sleeve for social touch) ontwikkelt. Een tast-mouw, waar je hand in steekt en die de punten waar je druk op uit oefent registreert. Wanneer twee mensen op verschillende plekken de mouw om hebben, kunnen zij de aanraking van de andere in de mouw voelen. Het bijzondere aan TaSST is dat de hoeveelheid druk correct wordt vertaald, zo kan het verschil gemeten worden tussen een subtiele aanraking en een harde duw.
Gebaseerd op het feit dat door de digitale revolutie het primitieve instinct om informatie op te doen door aanraking aan verminderen is, laat TaSST de gebruiker een spel spelen waarbij samenwerking belangrijk is. Door twee TaSST’s met elkaar te verbinden kunnen gebruikers een spel spelen waarbij ze bergen uit de oceaan moeten laten oprijzen om zo een veilig pad te creëren voor het gamepersonage. De manier om de bergen uit de zee te laten reizen is om druk uit te oefenen op de componenten in de mouw, maar met de druk van één mouw lukt het niet, daarvoor is samenwerking nodig. De druk bij mouw één wordt geregistreerd en bij mouw twee vertaalt in druk die door de TaSST uit wordt gevoerd op de hand in mouw 2. Speler van mouw2 moet dan op deze zelfde punten druk uit oefenen om de bergen te laten herrijzen. Op deze manier hebben de twee spelers het idee dat ze elkaar aanraken om een reactie te veroorzaken.
Aduén Darriba Frederiks (HvA) @ Thingscom Amsterdam from CLICK NL
Green Village is een community waar onderzoekers en ondernemers experimenteren, ontdekken en leren hoe de grote uitdagingen van onze maatschappij opgelost kunnen worden. Het eerste project wat kort gepresenteerd wordt tijdens Thingscon is Ledwork. Geïnspireerd door Philips’ Hue werd een lichtgevend object gemaakt dat zich alleen bewust is van zijn fysieke omgeving. Het object reageert op aanraking en beweging en kan ‘praten’ met andere lichtobjecten. Wanneer de objecten gekoppeld worden, nemen ze de kleur van elkaar aan. Het resultaat is een persoonlijk licht object met zijn eigen identiteit.
Het tweede project wat op Thingscon te zien is zijn de ‘Buqs’. Dit zijn elektronische kunst objecten die de materialen van een stad onderzoeken. Op basis van de materialen worden geluiden gemaakt, waardoor de visuele experience meer auditief wordt. Buqs communiceren met sensor radios, maar in plaats van meten en controleren, worden buqs gebruikt om te ontdekken, te inspireren en te heroverwegen hoe mensen en machines een relatie aangaan met hun omgeving.
Er zijn plekken in de natuur waar we niet kunnen komen of die ontoegankelijk zijn. Ook zijn er groepen voor wie de natuur onbereikbaar is, omdat ze ziek of slecht ter been zijn. Studenten van Hogeschool Utrecht hebben daarvoor een varende drone ontworpen in Ulab. Concrete aanleiding was de vraag van Staatsbosbeheer om een mooie, innovatieve attractie te bedenken. Studenten bedachten een concept voor de Biesbosch, een interactieve beleving om ‘Nederlands publiek onbereikbare natuur zelf laten verkennen’. De studenten ontwikkelden een varende drone, die via het internet te besturen is. Een varende drone kan op de meest verlaten plekjes van de Biesbosch komen en maakt onbereikbare natuur bereikbaar.
Koen Schellekens, student aan de TUDelft, presenteerde het ‘sociale experiment’ Pop Glass als deel van het ‘Internet of drinks’. Een innovatieve manier om, door middel van ‘connected things’ sociale relaties en activiteit te onderzoeken. Pop Glass maakt gebruik van glazen die van kleur veranderen bij het klinken van een glas. Bij binnenkomst zal een groep een kleur glazen ontvangen, die naarmate ze meer zullen socializen met andere mensen steeds een andere kleur zullen aannemen. Met deze techniek kunnen onderzoekers, in een sociale context, de sociale structuur beter onderzoeken. Wat zijn de relaties tussen mensen? Hoe verspreiden mensen zich op een avond, en hoe reageren ze als ze in een sociale omgeving als een kroeg zijn? Pop Glass helpt onderzoekers om de antwoorden deze vragen in kaart te brengen.
Het tot leven brengen van de ideeën is de reden van het bestaan van Wunderbar. Nadat presentator Amin Zayani doorkreeg dat coders doodsbenauwd werden van hardware, zocht hij de oplossing om het maken van apps in fysieke vorm toegankelijker te maken. In essentie is de ‘hardware choco-reep’ een IOT starter kit met zeven verschillende afbreekbare stukjes, bestaande uit: een Sound Sensor, Bridge Module, Infrared transmitter, Accelerometer/gyroscope, temperature/humidity sensor, light/color/proximity sensor en een module die zorgt voor de WIFI connection. Hiermee heeft het bedrijf Relayr, die het product momenteel al verkoopt, alle belangrijkste onderdelen voor het maken van een handige connected applicatie. Ook kunnen de verschillende applicaties gemaakt met Wunderbarr met elkaar gelinkd worden om daarna hun data te kunnen delen via de open sensor cloud, om zo de informatie overal bereikbaar te maken via je smart devices. Het speciale aan Wunderbarr is dat het een multifunctioneel inzetbare tool is voor iedereen met een juist idee. Als voorbeeld vertelde de spreker over zijn eigen applicatie InsulAngel, wat de temperatuur van zijn insuline controleert, gemaakt met Wunderbarr, om hem met zijn diabetes te helpen.
Gregory Knauff en Jan Willem Smeenk van M2M4ALL demonstreerden tijdens de pauzes van Thingscon hun nieuwste product de SODAQ Mbili. Dit is de opvolger van het vorig jaar op Kickstarter gelanceerde Arduino compatible microcontroller board.
SODAQ, wat staat voor SOlar powered Data AQuisition maakt het mogelijk om autonome devices te maken voor het ‘Internet of Things’. Slechts een miniscuul (0.5W) zonnepaneel is genoeg om verzamelde data via het mobiele (GSM) netwerk naar het Internet te versturen. Hiermee kunnen op de meest afgelegen plekken in de wereld sensor stations worden toegepast om bijvoorbeeld de klimaatverandering te meten of kunnen boeren op afgelegen akkers data over regenval verzamelen.
Omdat het SODAQ board Arduino compatible is, is het heel eenvoudig om zelf toepassingen te maken. Zo is men op de Universiteit van Melbourne bijvoorbeeld een beehive management systeem aan het ontwikkelen op basis van de SODAQ. Het nieuwe SODAQ board wordt op dit moment gefabriceerd en wordt begin december uitgeleverd. Bestellingen kunnen nu al worden geplaatst op www.sunbedded.nl.
Ook Moodup was aanwezig op Thingson. Veel mensen hebben stress, slaapproblemen of geen energie in de ochtend. Onderzoek toont aan dat bepaalde geuren een effect hebben op ons humeur en algeheel gevoel. Moodup is een slimme geur diffuser die de gebruiker helpt om hun humeur te stimuleren of te veranderen op basis van hoe zij zich voelen of willen colen. Moodup creeërt een dynamische zone van natuurlijke geuren waar de gebruiker zich thuis bij voelt. Met een app kun je aangeven hoe je je wilt voelen en op basis daarvan zal Moodup bepaalde geuren verspreiden. Daarnaast kan je een timer instellen, houdt Moodup gegevens bij en leert hij van je gedrag. In het apparaat zitten verschillende ‘geurcartridges’ die je na een bepaalde tijd kunt vervangen. Bekijk hieronder de werking van Moodup:
Foto’s: Peet Sneekes via Flickr.