Geen baanbrekende nieuwe technologie, maar definitieve doorbraak van aantal bestaande trends. Nederlandse bedrijven zijn er vaak snel bij met nieuwe technologie, en in deze door de Gemeente Amsterdam en iMMovator mogelijk gemaakte sessie was te zien hoe een aantal voorbeeldbedrijven hard op weg is om een leidende positie in de wereld te pakken.
Op maandag 15 september werd in de immense omgeving van de immer groeiende IBC conferentie door Monique van Dusseldorp afgetrapt voor een sessie vol aansprekende Nederlandse voorbeelden van succesvolle bedrijven die een snelle groei in het buitenland meemaken door export. Monique gaf de voorzet dat alles in de digitale mediawereld toe gaat naar software en IP, een voorzet die dankbaar werd ingekopt door de eerste spreker van de dag, Jacob Zwagemaker van 24i
In perfect Engels vertelde Jacob in een strakke presentatie over de innovaties waarmee 24i de markt verovert. Door anders naar de markt te kijken, gebaseerd op user experience en software in plaats van hardware is het bedrijf hard bezig een stevige positie in de markt te veroveren. Het bedrijf wil elk jaar verdubbelen, en heeft daar een aantal slimme producten en diensten voor. Zo lichtte hij het product platform ‘Appcore’ toe als de ‘google translate voor apps’ die de kosten van native programmeren drastisch verlaagt, en kwam ook de ‘Smart Operator’ naar voren als een succesfactor. Met het dashboard van de Smart Operator komt alle content binnen via één innovatieve ingang. Exporteren blijft nog wel een ontdekkingstocht, ook door de lastige juridische kwesties waar men per land tegenaan kan lopen, maar 24i weet in ieder geval grote stappen te maken.
Jacob Zwagemaker (24i) @MeettheDutch from iMMovator
De volgende in de rij ‘Hollands glorie’ was Hans Krouwels van Vidigo. Na succesvol pionieren in de radiomarkt met onder andere Jazzradio en BNR is hij Vidigo gestart, waarin hij de lessen uit de radiowereld slim vertaalde naar de televisiewereld. De sleutel tot succes is dat alle operationele zaken zo veel mogelijk door de creatieve programmamakers zelf uitgevoerd kunnen worden, en daarmee de afhankelijkheid en kosten van technici drastisch verminderd kunnen worden. Nederland is een mooie testmarkt, en de beta-testers zijn gewaardeerde partners van het bedrijf. Dat de aanpak aanslaat blijkt uit de snelle groei naar meer dan honderd internationale klanten, veelal kleinere speler die actief zijn in de nichemarkten en graag zelf meer controle willen. De IBC is voor Vidigo een belangrijke beurs, omdat zij hier de feedback uit de markt kunnen ontvangen en op de hoogte kunnen blijven van trends en ontwikkelingen. Het is zeker geen etalage voor verkoop van het bedrijf zelf, want Vidigo is er trots op een onafhankelijk en Nederlands bedrijf te zijn, en het heeft daar ook alle recht toe. Bekijk hier de presentatie.
Hans Krouwels (Vidigo) @ Meet the Dutch (IBC2014) from iMMovator
Als laatste spreker nam Alex Terpstra van Civolution het woord. Civolution begon minder dan 10 jaar geleden als spin-put van Philips, maar heeft geheel op eigen kracht een stabiel marktaandeel weten te veroveren. Waar Civolution zich allereerste onderscheidde in bescherming via technologie als watermarking en fingerprinting, weet het bedrijf nu een aantal nieuwe stappen te zetten op basis van diezelfde technologie. Waar de technologie van Ciovolution in de zakelijke markt, zoals televisie en bioscopen al alom vertegenwoordigd is (vaak zonder dat de consument dat weet), wordt de opgebouwde data nu gebruikt om toegevoegde waarde te leveren voor zowel consument als adverteerder. In drie woorden is de functionaliteit te omschrijven als ‘identify – manage – monetize’
Een service als Syncnow maakt bijvoorbeeld mogelijk om veel gerichter en effectiever te adverteren over verschillende kanalen, waarbij ook het tweede scherm geïntegreerd wordt. De grote groei van het bedrijf kan nog wel eens voor hoofdbrekers zorgen; goed technisch personeel is schaars en moet nu uit alle windstreken aangetrokken worden.
De sessie eindigde met een bespreking van de hoofdzaken van de IBC met voornoemde panelleden en Frank Visser en George Freriks die ook iMMovator’s ‘Best of IBC Tour’ begeleidden. Technische verandering gaat nog steeds erg snel, en de toename aan aanbieders is ook te zien aan de groei van de IBC zelf. Op de IBC waren – indien je goed de weg weet – nieuwe technieken als Oculus Rift, Hologramtechnologie en 4K en 8K schermen te bewonderen, maar wellicht is de ontwikkelingsrichting wel interessanter dan de technologische ontwikkeling. Data wordt steeds ‘bigger’, en de consument wordt in toenemende mate degene die in controle is over de mediaconsumptie. Bedrijven in de crossmediawereld kunnen hier hun voordeel mee doen, en een goede internationaliseringsstrategie kan helpen om die strategie ook internationaal goed te gelde te maken, zoals de panelleden bewezen.
Ook internationaal succesvol ondernemen? Maak dan gebruik van de data, kennis en netwerken van de Kamer van Koophandel!
http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/
Klaas Damstra, consultant international business bij de Kamer van Koophandel