Tijdens het Media Jaarcongres zijn er diverse expertsessies gehouden. Deze expertsessie gaat over Sport en Media-innovaties. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen voor het kijken en het beleven van (sport)evenementen? Hoe kan amateurvoetbal groter gemaakt worden? Wat kun je met VR om de thuiskijkers beter mee te laten genieten en hoe kan je thuisanalisten beter faciliteren? Wat is de marketingstrategie van Ajax? Al deze vragen en meer is tijdens deze sessie besproken en kun je hieronder terug lezen. Met bijdrages van Freek van ’t Ooser (iMMovator), Roeland Stekelenburg (VoetbalTV), Edward de Boer (Inmotio), Paul Valk (TNO), Mark van Leest (Ajax)
iMMovator introduceert tijdens de 10e editie van het Media Jaarcongres een nieuwe richting. Wij gaan verder met een focus op 4 tracks. Eén van de tracks is “Spectacular Live Events” en wordt geïntroduceerd door Freek van ’t Ooster van iMMovator. “Live zal voor ieder mediabedrijf van groot belang blijven in de toekomst. Het live meebeleven van sport en grote evenementen, maar ook de inzet van media om bezoekers voor, tijdens en na het event enthousiast betrokken te houden. Op locatie én op afstand. En natuurlijk om hun enthousiasme te delen met anderen.” ‘Spectaculair Live Events’ is vorig jaar al door iMMovator in de steigers gezet in het open innovatieprogramma met Amsterdam ArenA, TNO en Hogeschool van Amsterdam, onder de naam SAX (“Spectacular Arena eXperiences”). “Een programma als dit kan niet zonder sterke partners. De Amsterdam ArenA is voor ons het belangrijkste fieldlab”, aldus Van ’t Ooster, “maar uiteindelijk gaat het om opschaalbare diensten en concepten, die niet alleen in de ArenA worden toegepast, maar juist ook in andere stadions, andere sporten en andere evenementen. Nationaal én internationaal.”
De rest van de Expertsessie Sport en Media-innovaties gaat dieper in op onderzoek en innovaties dat plaatsvindt in het Fieldlab ArenA. SAX Programma
De Amsterdam ArenA wordt in de komende jaren verbouwd en stelt zich tegelijkertijd open als “Fieldlab voor innovatie. Dat loopt in ieder geval door tot 2020 wanneer de verbouwde ArenA ook gastheer van het EK is. De ArenA wordt een soort “smart city” in het klein. Met gebruik van Artificial Intelligence (AI) zullen mensen entree verleend krijgen en begeleid worden naar hun zitplek. Mocht het ergens te druk worden, kan met behulp van AI crowd control uitgevoerd worden. Dit kan door gebruik te maken van smart beacons die bepalen waar het rustig en/of juist te druk is. Deze passen het licht op specifieke plekken automatisch aan, zodat mensen zich richting de gewenste plek verplaatsen. Ook neemt ArenA grote stappen op het vlak van duurzaamheid. Uiteraard door gebruik van zonnepanelen, maar ook door een stroomvoorziening gebaseerd op meer dan 1.000 hergebruikte Nissan Leaf-auto-accu’s. Naast al deze eigen ontwikkelingen, is de Arena ook een platform voor het testen van nieuwe ontwikkelingen.
Freek van ’t Ooster (iMMovator) Expertsessie Sport en Media-innovaties @ MJC from iMMovator
Voetbal tv is een project in samenwerking met de KNVB om te kijken hoe voetbal een betere beleving kan krijgen op tv. ‘’We weten allemaal de waarde van profvoetbal, daar hoeven we het verder niet over te hebben.’’ Het amateurvoetbal is een andere tak. Als je daar over na gaat denken, kun je afvragen waarom het niet minstens net zo belangrijk is als profvoetbal. Ieder weekend wordt er op de Nederlandse velden door 1,2 miljoen voetballers wedstrijden gespeeld. Voetballers die ook hun hoogtepunten willen delen, willen leren van spelsituaties en de samenvatting ook best nog even terug willen zien. Toch lukt het groter maken van het amateurvoetbal niet omdat de faciliteiten op een amateurvereniging niet sterk genoeg zijn om wedstrijden op te nemen en te streamen. Daar komt verandering in. De technieken worden steeds beter én financieel toegankelijker. Maar met techniek alleen ben je er nog niet, want je hebt ook een cameraman en regisseur nodig. Slimme videoregistraties, beeldherkenning, player tracking icm patroonanalyse en kunstmatige intelligentie, maakt dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan. Toch is de technologie hiervan nog erg duur, maar ook hier komt nog een verschuiving in. Met een videoredacteur en een paar camera’s kun je een volledige wedstrijd vastleggen. Slimme algoritmes bepalen tijdens een uitzending zelf waar er op gezoomd moet worden en plakt 360 graden beelden aan elkaar. Tevens kunnen individuen hier achteraf nog op inzoomen en er een (gepersonaliseerde) video van maken.
De KNVB weet precies wanneer er wedstrijden gespeeld worden. Door deze informatie en technologie samen te voegen kunnen wedstrijdopnames/streams worden ingepland en automatisch worden opgenomen. De visie is om de komende jaren langs tenminste duizend velden deze camera’s met technologie te installeren.
Doelstellingen vanuit de KNVB
De afgelopen maanden zijn er pilots geweest, waar de focus op camerasystemen en de virtuele scheidsrechter heeft gelegen. De pilot is inmiddels afgesloten maar moet nog volledig geanalyseerd worden.
De nieuwe privacywetgeving maakt het steeds lastiger om dit soort ontwikkelingen door te voeren. Toch zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er juridische beperkingen zijn die het proces tegen gaan houden. Amateurclubs zullen met de juridische vraagstukken ondersteund worden door de KNVB & VoetbalTV.
Roeland Stekelenburg noemt de meest voor de hand liggende toepassingen
VoetbalTV zal vanaf volgend seizoen gefaseerd uitgerold worden. Lees meer over VoetbalTV op de website van de KNVB.
Roeland Stekelenburg (Voetbal TV) Expertsessie Sport en Media-innovaties @MJC from iMMovator
Inmotio heeft een system ontwikkeld waarmee de prestaties van topsporters wordt gemeten. Dit systeem wordt momenteel vooral toegepast in het topvoetbal, maar vindt steeds meer zijn weg naar de andere takken van sport. De techniek is op zich niet nieuw, maar het heeft nooit de aandacht gehad die het verdient. Nu met de nieuwe technische ontwikkelingen is het er wel de tijd voor.
Door middel van een RFID chip is het mogelijk om player tracking uit te voeren met nauwkeurige informatie over de spelers. Vanuit basisstations in combinatie met wearables wordt deze informatie gemeten, geanalyseerd en realtime gebruikt op het speel- en trainingsveld. Deze technologie onderscheidt zich omdat het direct beschikbaar en veel nauwkeuriger is dan beeldanalyse, je hebt er geen operators voor nodig en het is volledig geautomatiseerd.
De universiteit van Groningen heeft hierop aansluitend een speelveld ontwikkeld waarbij je vanuit de tracking onder andere kunt zien wat de afspeelopties zijn. Dit soort ontwikkelingen zijn een algemene tendens in de technische sportwereld om aan een groeiende vraag te kunnen voldoen. Er komen steeds meer analisten en zelfs hele teams achter de data te zitten die de spelers en de trainingen en wedstrijden analyseren.
Ruim een jaar geleden heeft de KNVB toegestaan dat wearables daadwerkelijk ingezet worden. Dat heeft het spel veranderd en geeft de mogelijkheid om al die (voorheen door analyse) data ook on-demand beschikbaar te stellen. Wat kun je verder met deze data en hoe kun je het publiek daarmee laten genieten?
Inmotio zet met het Europese ontwikkelproject Media Orchestration Sensor 2 Screens (MOS2S) samen met TNO, Amsterdam ArenA, GameON en KPN op het ontwikkelen van de technologie en het vertalen naar nieuwe diensten. Voor de consument als eindgebruiker wordt nu gewerkt aan twee type diensten:
First screen applications:
Second screen applications:
Al de bovenstaande zaken bestaan inmiddels, maar ze zijn enkel nog op kleine schaal beschikbaar. Er moet eerst allemaal apparatuur geplaatst worden door vele stadions voordat dit verder op een grote schaal uitgerold kan worden.
Edward de Boer (Immotio) Expertsessie: Sport en Media-innovaties @ MJC from iMMovator
Waar komt alle informatie samen? Hoe kunnen we wat gaan doen in een snel groeiende markt (video), maar ook in de sport?
Twee jaar geleden heeft Paul Valk met de TNO een team opgericht om te kijken hoe je vanuit technologische ontwikkelingen naar nieuwe toepassingen kunt gaan? Tijdens zijn presentatie vertelt hij over de ontwikkelde toepassingen en wat hier de toekomst van is.
Redefining new social fan-experiences.
Door Live tracking en informatie verzamelen van de spelers krijgen we een databundel. Door alle deze data kunnen we in de toekomst veel meer met VR doen, waardoor mensen aanwezig kunnen zijn bij een event zonder daadwerkelijk in een stadion te zijn. Nu zijn er nog problemen om dit met een hoge resolutie bij de consument te brengen.
Het gebruik van VR levert veel discussie over de zogenaamde social gap. TNO werkt aan oplossingen om mensen gezamenlijk een wedstrijd (of ander event) te laten beleven in VR. Een nieuwe toepassingen binnen VR maakt het mogelijk om een avatar van de mensen in de ruimte toe te voegen. Zo kun je en de beleving van de wedstrijd meekrijgen, zonder dat je dit alleen hoeft te beleven. Daarnaast is een web-based social VR-platform in ontwikkeling waar VR-gebruikers samen kunnen komen. Toch zijn de social ontwikkelingen nog in een beginfase en duurt het nog even voordat deze toepassingen goed werken en algemeen bruikbaar zijn.
Om van het geheel meer een beleving te maken zijn er interactieve realtime statistieken toegevoegd aan de software. Dit maakt het mogelijk om statistieken van de wedstrijd te verzamelen en dit te personaliseren. Dus je hoeft het niet met minder informatie te doen dan dat je via lineaire televisie krijgt, maar je krijgt juist een verrijking doordat je meer met deze informatie kunt doen.
Een typische uitdaging op dat vlak is nog hoe je kunt zorgen dat je positiedata hebt. De techniek van Inmotio in vorig presentatie is prachtig, maar nog relatief duur. Daarom zet TNO in op de ontwikkeling van een low-cost sensorsysteem voor amateurvelden. Door gebruik van de technologie kunnen spelers realtime gevolgd worden en kunnen zij achteraf een gepersonaliseerde video maken.
Doordat deze ontwikkelingen nog niet op grote schaal uitgevoerd worden, is het nog lastig om deze technologieën op kleinere schaal beschikbaar te maken. De hardware is nog veel te duur, waardoor is de realtime informatie nog niet in ieder stadion beschikbaar en dus ook niet voor thuiskijkers. Tevens moet je in de ontwikkeling van deze nieuwe toepassingen ook een meerwaarde bieden voor kijkers. Alleen video toevoegen via VR is niet voldoende. Daarom moet er verder gekeken worden naar nieuwe toepassingen die meerwaarde creëren.
De oplossing voor het hardware probleem is het in kleding te verwerken van RFID chips met duurzame materialen. Flexibele chips die wasbaar zijn en op grote schaal gemaakt kunnen worden, maakt deze ontwikkelingen toegankelijker op grote schaal wat voldoende data op levert om verder te groeien met dit product. Dit kan gebruikt worden in combinatie met speciale camera-apparatuur die in stadions geplaatst wordt, die realtime tracking mogelijk maakt. Hier zal in de komende jaren door meerdere partijen groots op ingezet worden, waardoor deze technologie een boost gaat krijgen.
Paul Valk (TNO) Expertsessie: Sport en Media-innovaties @ MJC from iMMovator
De digitale strategie van Ajax is gericht op het ontwikkelen van unieke content. Door het in handen houden van informatie, zorg je voor een groter bereik rondom je eigen merk. Als er dan een item is dat groots gedeeld wordt, komt alles terug naar de eigen organisatie. Als voorbeeld toont Mark de video van het debuut van een speler. Omdat de trainers en coach niet teveel rumoer rondom de speler wilden en om het zo authentiek mogelijk te maken, is hij gefilmd door zijn broer, wat vervolgens aangevuld is met eigen content. Deze video is uiteindelijk viral gegaan, ook omdat de speler tijdens zijn debuutwedstrijd een doelpunt maakte. Dit bracht veel buzz rondom Ajax en creëerde een marketingwaarde van een veel hoger bedrag dan dat ze normaliter op inzetten.
Het moraal van het verhaal: ‘’Creëer veel eigen content en maak dit persoonlijk. Houd dit bij jezelf en verspreidt het vanuit je eigen kanalen. Dit verspreidt zich en komt altijd weer terug naar de organisatie. Profileer jezelf, vier successen van jezelf en van anderen.’’
Hierdoor zoeken sponsoren Ajax steeds meer voor het activeren van hun merk. Dit doen ze graag door onder andere het ontwikkelen van filmpjes, guerilla marketing en andere activatie acties. Door dit goed in te zetten kan het viraal gaan, wat veel meer marketingwaarde heeft dan traditionele marketingtools.
Ajax krijgt dit voor elkaar door het monitoren van de zogenaamde Fan-drivers, dus door het monitoren wat de fans motiveert. Als typische fan-drivers noemt Mark; vooruitblikken op wedstrijden, de trots op Ajax, de betrokkenheid met Ajax en de verbondenheid met Ajax.
Deze kennis vertaalt zich in diverse platformen en marketinguitingen, die worden ingezet voor de door Ajax gewenste storytelling. Er wordt opgebouwd naar iedere wedstrijd, informatie wordt gedeeld over de wedstrijd en er wordt standaard nabeschouwd. Dit wordt allemaal in een zelfde template op hun website toonbaar gemaakt.
Ajax app
Door het publiek te helpen met de beleving rondom een wedstrijd, helpen zij jou met (social)selling. Als jij iets interessants deelt op social media, kan de doelgroep dit weer delen wat voor een grotere naamsbekendheid zorgt en inherent eraan een hogere kaartverkoop.
Daarnaast wil je de mensen die in het stadion aanwezig zijn faciliteren. Dit doet Ajax door het maken van een app waarin de timeline prominent naar voren komt, samen met de opstelling en statistieken. Mensen kunnen zo precies dezelfde informatie krijgen als de mensen thuis en hoeven geen informatie te missen. Het enige probleem wat de verdere ontwikkeling op dit moment nog enigszins tegenhoudt, is de vraag in hoeverre spelers en staf willen toestaan dat bepaalde informatie gedeeld wordt en de afspraken rondom rechten.
In de app zit ook een mobility portal. Die geeft je een gepersonaliseerde route vanaf jouw locatie naar het stadion. In de toekomst moet deze app je zelfs naar je stoeltje leiden. Dit zorgt dat mensen rust krijgen en eerder tot andere zaken over gaan zoals het kopen van een drankje/hapje.
Mark van Leest (Ajax) Expertsessie: Sport en Media-innovaties @ MJC from iMMovator
Freek van ’t Ooster sluit de expertsessie af. Een ieder die geïnteresseerd is in deze ontwikkelingen of meer wil weten over het Fieldlab SAX in Amsterdam ArenA en wat dat voor eigen onderzoek/innovatie kan betekenen, kan zich aanmelden bij iMMovator en op de hoogte blijven van de track Spectacular Live Events. Klik hier voor meer informatie en inschrijven voor deze track.