3 november 2016
cross media cafe Business

Cross Media Café YouTubers: TV zenders, TV producenten en hun plannen rond YouTube

Checkpoint bereikt doelgroep op YouTube

Anne van der Velden, webredacteur kinderprogramma’s bij de Evangelische Omroep vertelt over Checkpoint Versus, een webserie voor het YouTube kanaal van het kinderprogramma Checkpoint. “Checkpoint is een jongensprogramma, dus we wilden de content ook aanbieden via de platforms waar je jongens vindt: YouTube.” Kijkers krijg je niet zomaar. Een beproefd recept is je verbinden met populaire Youtubers, in dit geval bekende jongens. Het aanbod van Checkpoint: de vlogger werd uitgedaagd voor een gave challenge tegen het Checkpoint-team. Checkpoint maakt daarvoor twee filmpjes. Een voor het Checkpoint versus-kanaal en een voor de vlogger. Anne: “Ze doen alleen mee als je ze iets heel leuks aanbiedt: een once-in-a-lifetime experience. Sinds de lancering van Checkpoint Versus op 19 september is het aantal subscribers gegroeid met 30%, zijn er 850.000 views (ook van oude video’s). Anne voegt toe dat de groei van het aantal subscribers afnam toen de Versus-reeks afgelopen was. Ook bij de partners had Checkpoint versus groot effect: bijvoorbeeld 140.000 views bij Zomaer.

Tips van Anne van der Velden bij het starten van een nieuw initiatief op YouTube:

  • Blijf dicht bij jezelf.
  • Ga samenwerken met een bekende Youtuber, eentje die bij je past, ga ze niet proberen te veranderen.
  • Zorg dat je deze Youtuber iets geeft waar ze geen’ nee’ tegen kunnen zeggen. In het geval van Checkpoint: een awesome experience, want Checkpoint is awesome.
  • Dompel je in de YouTube-wereld maar probeer het niet te worden. Er is niet zoiets als één ‘YouTube’-stijl, er zijn vele verschillen.

Waarom de tactiek van bekende vloggers in je kanaal trekken? vraagt moderator Monique van Dusseldorp. Anne: “Je kunt nog zulke toffe dingen zeggen, maar als niemand het ziet …”

Anne van der Velden (Evangelische Omroep) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

BNN-Vara blij met #Boos

Boos is het YouTube-kanaal van BNN-Vara waarop Tim Hofman boze mensen ‘onboos’ maakt. Leon Zervos, web redacteur BNN-Vara:
“De essentie van #Boos is klein onrecht aanpakken. Elke week anders, maar altijd relevant.” Het succes van Boos wordt volgens Leon bepaald doordat mensen zich kunnen identificeren met de mensen die een probleem hebben. “Het resultaat is dat we mensen kunnen vragen om dingen te doen, zoals de persafdeling van de PvdA mailen. Interactie met de kijkers is belangrijk. We maken het programma samen met de doelgroep en dat zie je terug in de cijfers.” Sinds 23 juni zit Boos op 180.000 abonnees en 8 miljoen views. “We hebben altijd meer views dan we abonnees hebben, het filmpje van afgelopen donderdag is bijvoorbeeld 200.000 keer bekeken.”

Bij Boos is het zoeken naar een balans tussen humor en diepgang. De filmpjes zijn snel en kort. Op de vraag van Monique van Dusseldorp wat Leon zou doen als hij de vrije hand had, antwoordt hij dat hij graag zwaardere maatschappelijke onderwerpen zou willen aansnijden. “Mnaar dan gaan mensen het geintje missen. Bij luchtigere onderwerpen gaan de kijkcijfers omhoog.”

Leon Zervos (BNN-Vara) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Nickelodeon verbindt televisie en YT met Nick in Trouble

Victor Coolman, channel head Kids & Family Viacom International Media Networks vertelt over Nick in Trouble, een show die live TV en YouTube combineert. Victor: “Kinderen kijken steeds meer naar YouTube en naar vloggers. We vroegen ons af hoe we voor kruisbestuiving konden zorgen.” Het antwoord was Nick in Trouble. Bekende vloggers laten zich opsluiten in een escaperoom en krijgen 20 minuten de tijd om te ontsnappen. Het is een live-uitzending. De vlogger kan via YouTube hints vragen aan zijn fans. Een host filtert de hints voordat ze in beeld komen, omdat er zoveel reacties zijn dat de stream niet meer te volgens is. Nick in Trouble is een experiment. De eerste uitzending werd door 80.000 kinderen bekeken.

Victor Coolman (Viacom International Media Networks) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Legends of Gaming van Endemol Beyond schrijft geschiedenis

“Branded content is het enige echte verdienmodel op YouTube”, stelt Frank de Wit, Hoofd Endemol Beyond. Endemol Beyond creëerde met LegendsofGaming, een online gameshow die al vanaf de openingsweek 135.000 subscribers had en 1,5 miljoen organische views, waarmee Legends of Gaming het meeste succesvolle branded YouTube-kanaal van dit moment is. Acht bekende YouTube-gamers, waaronder Enzo en Milan Knol, strijden drie keer per week tegen elkaar in een challenge met populaire videogames. Wie in maart de meeste punten heeft, pakt de titel Legend of Gaming 2016/2017. De show haakt aan op de groeiende populariteit van online gaming en draait al aan acht landen. Frank: “Doordat we bekende vloggers hebben uitgenodigd als deelnemer, ontstaat er een kruisbestuiving tussen de fanbase van de vloggers en Legends of Gaming. We zitten nu op 190.000 subscribers en 8 miljoen views met circa 500.000 unieke kijkers per week.” Partners, zoals KPN en Samsung, zijn volgens Frank nodig om het project rendabel te maken. Ook de sponsorbekendheid zijn dus belangrijke gegevens. Volgens Frank de Wit zou er na eerste tests 85%s sponsorbekendheid zijn. “Hoe meer afleveringen iemand bekeken had, hoe hoger de sponsorbekendheid.”

Frank de Wit (Endemol Beyond) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Brugklas van Tuvalu & AVRO/TROS een succes op alle kanalen

Televisieprogramma’s maken is wat Tuvalu Media voornamelijk doet, maar kansen op YouTube laat het bedrijf niet liggen. Drie geleden plaatste de producent de content van Ali op Volle Toeren op YouTube. Het bedrijf wilde ook zelf ervaring opdoen op YouTube en startte enkele kanalen, waaronder PaardenPraatTV. Ondertussen heeft Tuvalu zijn eigen MCN met 350 miljoen views op de teller. Directeur Taco Zimmerman ziet lineair, online en on-demand naast elkaar groeien en elkaar bestuiven. Een goed voorbeeld is Brugklas, een productie van Tuvalu i.s.m. AVROTROS. Sinds 2014 is de serie een succes bij de doelgroep 9-12 jaar en een van de speerpunten van ZAPP en AVROTROS Jeugd. Lineaire uitzendingen worden aangevuld met backstage vlogs en achtergrondverhalen op YouTube en met posts op Instagram. Wat zijn de succesfactoren volgens Taco: “1. We maken publicaties herkenbaar en posten op vaste tijden. 2. Onze posts zijn interactief: we stellen veel vragen. 3. We hebben een aanvullend aanbod met vlogs en foto’s op YouTube en Instagram. 4. We hebben een hele goede webcare en 5. We behandelen in Brugklas onderwerpen die tot discussie leiden.”

Taco Zimmerman (Tuvalu Media) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

De getallen: op YouTube heeft Brugklas 63.500 abonnees en een dikke 16,5 miljoen views. De Brugklas-subsite op ZAPP heeft 300.000 bezoekers. Op Instagram heeft Brugklastv 170.000 volgers. Vanaf januari heeft Brugklas ook een account op Snapchat.

Marijn Poeschmann van YouTube over de plannen YouTube

Het was nog even spannend of Marijn Poeschmann, Partner Manager – Content Partnerships YouTube op tijd aanwezig kon zijn. Door mist had haar vliegtuig uit London een fikse vertraging opgelopen, waardoor ze niet de eerste spreker kon zijn. Maar ze was precies op tijd om het café met haar bijdrage af te sluiten. Marijn vertelde over de ontwikkelingen bij YouTube en de trends waarop YouTube inspelen. Ze noemt onder meer YouTube VR en YouTube Gaming, die een nieuwe ingang biedt op de contentdatabase. Zoekwoorden worden gamegerelateerd behandeld. YouTube is ook een partnership aangegaan met UEFA en IOC en alle rechthebbende omroepen die grote sportevenementen mogen uitzenden om ook online een geïntegreerde sportervaring aan te bieden.

De creator community wordt steeds groter. Om de groeiende hoeveelheid vragen goed te kunnen beantwoorden start YouTube een forum waarin beginners vragen kunnen stellen aan bestaande creators. De antwoorden worden gereviewd.

YouTube is ook gestart met het uitreiken van bronzen, zilveren, gouden en platinum buttons voor makers met voldoende views. Enzo Knol is de eerste Nederlandstalige vlogger met een gouden button.

En de plannen voor 2017?

  • YouTube gaat veel doen rond VR en 360 graden
  • YouTube krijgt een subscription service: YouTube Red. De voordelen: geen commerciële onderbrekingen en mogelijkheden voor background play, wat inhoudt dat het geluid van je filmpje hoorbaar blijft als je van scherm wisselt. De abonnementkosten zijn nog niet bekend, maar in de USA kost een abonnement $ 9,99
  • De mogelijkheid om video’s offline te gebruiken in je eigen apps
  • En: YouTube Kids, waarbij de contentdatabase zoekbaar wordt vanuit kindperspectief.

Lees ook deel 1 van dit Cross Media Café.

Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.

Video’s:
Het Cross Media Café is opgenomen. Je kan hier de video’s bekijken.

Foto’s
Bekijk hier alle foto’s die gemaakt zijn op het Cross Media Café.