3 november 2016
cross media cafe Business

Cross Media Café YouTubers: The next generation kijkt geen lineaire televisie maar YouTube.

The next generation kijkt geen lineaire televisie maar YouTubeDe traditionele broadcasters, adverteerders en een breed palet aan nieuwe creators exploreren dit video-on-demand-paradijs. Wat werkt en wat werkt niet? Tijdens het iMMovator Cross Media Café op 1 november in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum deelden ze hun ervaring. Samenstelling en moderator: Monique van Dusseldorp.

Met bijdragen van: Wout Kanters & Nick Janssen (Woody Wonder), Omar Kbiri (Maak), Bob ten Berge (RTL MCN), Jonatan de Boer (Onlane), Anne van der Velden (EO), Leon Zervos (BNN-Vara), Victor Coolman (Viacom), Frank de Wit (Endemol Beyond), Taco Zimmerman (Tuvalu Media) en Marijn Koeschmann (YouTube).

Tentoonstelling Let’s YouTube in Beeld en Geluid

In een bomvolle theaterzaal heette directeur Jan Müller van Beeld en Geluid iedereen van harte welkom. In het instituut loopt op dit moment de allereerste tentoonstelling over YouTube ter wereld: Let’s YouTube, een overzicht van tien jaar YouTube met tot maart elke maand een ander thema. Beeld en Geluid werkt daarvoor samen met YouTube zelf en met verschillende mediabedrijven, waaronder diverse multichannelnetworks, BNN-Vara en De Volkskrant.

Müller stelt dat het instituut niet alleen een huis wil zijn voor de makers van gisteren, maar ook voor die van vandaag en morgen.

Activiteiten organisator iMMovator

Ook Freek van ’t Ooster van iMMovator heet iedereen van harte welkom. iMMovator organiseert projecten en evenementen gericht op innovatie in de volle breedte van het medialandschap. De Cross Media Café’s maken daar onderdeel van uit.

De agenda voor de rest van het jaar:

Woody Wonder wil ‘gave shit’ maken

Wout Kanters en Nick Janssen (allebei 23) uit Gemert wilden graag film maken. Na een korte filmcursus gingen ze zonder budget en zonder enige kennis op hun zolderkamer aan de slag. Binnen anderhalf jaar wonnen ze met hun animaties twee prijzen op het prestigieuze Amerikaanse Los Angeles Web festival. Ze waren maar liefst 11 keer genomineerd, waaronder voor ‘outstanding special/visual effects’. Wout en Nick maken het liefst actie-animaties, zoals met teddybeer Ted. De animatietechniek leerde het duo zichzelf aan met behulp van tutorials op YouTube en door heel veel doen.

Behalve media-aandacht en awards heeft hun werk financieel nog geen euro opgeleverd, vertelt het duo. Een van de Ted-films ging viral op Facebook en werd zo’n 14 miljoen keer bekeken. Nick: “Hebben we niets aan verdiend omdat ons werk geript werd en zonder credits gerepost.” Op hun YouTube-kanaal Woody Wonder hebben hun posts ondertussen 20 miljoen views gehaald. “Ook daar hebben we nog geen cent aan verdiend.” Wout en Nick hebben besloten dat ze hun eigen koers blijven varen, ook al is dat tegen elke YouTube-regel van dit moment in. “We gaan voor onze eigen ontwikkeling en doen wat we graag doen: langere films maken.”

 

Wout Kanters en Nick Janssen (Woody Wonders) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Maak helpt creators met storytelling

Geld verdienen met YouTube is de rode draad van de dag. Advertentie-inkomsten zijn nog steeds de voornaamste bron. Maak  helpt succesvolle Youtubers zich verder te ontwikkelen en ook offline geld te verdienen via de kunst van storytelling. Co-founder Omar Kbiri stelt dat veel YouTube-talenten zeer getalenteerd zijn. Dankzij een kanaal als YouTube, en andere sociale mediaplatforms als Instagram of Snapchat, hebben ze de kans om zichzelf te laten zien. Maak kijkt mee hoe deze talenten zichzelf breder kunnen ontwikkelen en hun verhaal over meerdere platforms, online en offline, kunnen vertellen. Een voorbeeld is Teske de Schepper, gestart als beautyvlogger, die zich nu gaat verbreden in de muziek: ze zingt en schrijft haar nummers zelf. Als Youtuber was ze te gast bij 3FM waarna het begon te rollen. Kbiri: “Ze heeft nu een contract bij Top Notch. Door de muziek kan een hybride model ontstaan rondom Teske, waarin ze ook inkomsten heeft uit muziekrechten en optredens en ze minder afhankelijk wordt van advertentie-inkomsten.

Omar Kbiri (MAAK) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

RTL MCN als opstap voor Youtubers

RTL heeft op YouTube een succesvol multichannelnetwerk: RTL MCN. Account Manager Bob ten Berge: “RTL is begonnen op YouTube om in te spelen op het veranderende kijkgedrag. Wij willen zijn waar de doelgroep is.” RTL MCN helpt online videotalenten om geld te verdienen en biedt adverteerders een platform. Onder meer door native advertising in samenwerking met de influentials, Youtubers met groot bereik, die bij het MCN onder contract staan, zoals StukTV en Mertabi. RTL

Het voordeel van RTL MCN is het bereik. RTL heeft op haar eigen platform 490 miljoen views per maand, op YouTube 300 miljoen views per maand en op RTL MCN ruim 70 miljoen views per maand. Storytelling is het toverwoord: followers aan je binden door je verhaal via verschillende kanalen op verschillende contentniveaus aan te bieden.

RTL MCN werkt via het bekende Hero, Hub en Hygiene-model van YouTube, waarbij content op drie niveaus wordt aangeboden om je doelgroep te binden. Zoals rond het online reisprogramma Basecamp, waarin Road to Robinson als aandachtstrekker (hero) fungeert, waarin kanalen voor backpackers of over citytrips moeten zorgen voor verdieping (hub) en de hygiene-laag met content die nieuwe bezoekers moet aantrekken, bijvoorbeeld door top 5-lijstjes of ‘how to’-artikelen.

Bob ten Berge (RTL MCN) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Onlane: Native advertising met influentials

OnLane begeleidt makers met kennis, koppelt makers en merken en maakt online content voor adverteerders. Managing director Jonatan de Boer: “Wij zijn waar het publiek is, want daar zijn de influentials en dus ook de adverteerders.” Onlane heeft een omvangrijk netwerk met 160 influencers met eigen kanalen, waaronder Cinemates, Britt Scholte, Défano Holwijn en Ponkers. En helpt hen om zichzelf verder te ontwikkelen. Onlane beperkt zich daarbij niet tot alleen YouTube, maar zoekt talenten met veel volgers op elk sociaal platform, waaronder Meerkat, Periscope en Musical.ly, het nieuwe superpopulaire platform waarmee je heel snel zelf filmpjes kan maken.

Vooral de influencers met 10.000 tot 100.000 zijn superinteressant voor adverteerders, vertelt Jonatan. Met name de special interest kanalen, bijvoorbeeld rond vissport, zijn zeer interessant. “Maximaal resultaat voor een fractie van het budget.”

 

 

Jonatan de Boer (OnLane) @ CMC – YouTubers from iMMovator on Vimeo.

Lees ook deel 2 van dit Cross Media Café.

Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.

Video’s:
Het Cross Media Café is opgenomen. Je kan hier de video’s bekijken.

Foto’s
Bekijk hier alle foto’s die gemaakt zijn op het Cross Media Café.