Op veel plekken in Nederland werken onderwijsinstellingen, bedrijven en kenniscentra samen binnen onderzoeksprojecten op gebied van innovatie, media, data en internet. Wat gebeurt er voor interessants in het lab? Tijdens het Cross Media Café op 4 november in Panama in Amsterdam kreeg een groot aantal projecten het podium. Moderator was Monique van Dusseldorp.
Opening Freek van ’t Ooster
Het is geen toeval dat het Cross Media Café ditmaal in Amsterdam plaatsvindt. Het event maakt deel uit van de Amsterdamse Eweek, het internationale festival voor online business, media, marketing en technologie. Ook de datum zou passend zijn voor een event over media-innovatie stelt Freek Van ’t Ooster, directie iMMovator. Hij weet te melden dat het – volgens overlevering – vandaag (4 november 2014) op de kop af twintig jaar geleden is dat in de Nederland de eerste live-videostream via internet werd verspreid. De eer was aan Jetstream, marktleider op gebied van videostreaming in Europa en ook het bedrijf dat de livestreams van het Cross Media Café verzorgt.
Agenda iMMovator
Freek van ’t Ooster vraagt aandacht voor het grote aantal events dat iMMovator (mede-)organiseert. Het iMMovator Cross Media Network richt zich op het versterken van de crossmediasector met de nadruk op innovatie en economisch rendement. Kijk hier voor de agenda voor de komende maanden.
Speciale aandacht vraagt hij voor een nieuw traject samen met TNO. Bedoeld voor MKB’ers die willen werken aan innovatie in zorg en energie. TNO heeft de opdracht gekregen om zoveel mogelijk kennis naar het MKB toe te brengen en ondernemers te helpen om kansen in Health en Energy te benutten. In het Energy-veld zal het met name gaan om innovaties in het eco-systeem rond verbruik en aansturende diensten naar apparaten. Binnen Health zal de nadruk waarschijnlijk liggen op e-Health en Healthy Aging.
Gezocht: Startups Optimizing Urban Life with Future Internet (Soul-Fi)
Frank van der Hoeven van de TUDelft vertelt over Soul-Fi, een Europees project voor jonge ondernemers met goede ideeën voor het verbeteren van het leven in de stad. Voorwaarde is het gebruik van FIWARE, een innovatief Europees open source Future internetplatform. Met FIWARE moet het ontwikkelen en bouwen van applicaties veel makkelijker, goedkoper en sneller worden. Het project is van de Europese commissie en er is 5 miljoen euro subsidie te verdelen. Naast geld kunnen de ondernemers ook rekenen op begeleiding bij technische ontwikkeling en financiering. De deadline voor de eerste call voor goede businessplannen is al verstreden. Maar er is ook een tweede call voor ideeën voor goede serviceapplicaties met als deadline eind februari. Kijk voor meer info bij CLICKNL. Wie geïnteresseerd is in FIWARE en voorop wil lopen in het gebruik en de verdere ontwikkeling van dit platform, kan terecht op een FIWARE Bootcamp op 13-14 november en een FIWARE Start-up weekend op 14, 15 en 16 november as in Utrecht.
HU werkt aan innovatie van business-wise innoveren
Hoe zorg je als bedrijf dat je je niet door de waan van de dag laat leiden, maar zelf je koers uitstippelt in een snel veranderend medialandschap? Hoe zorg je dat je jezelf de juiste vragen blijft stellen om te komen tot innovatie? In het onderzoeksproject Future Now doen Hogeschool Utrecht, acht partner-hogescholen en diverse mediapartners onderzoek naar methoden, technieken en kennis over het creëren van businessmodellen, zoals businesscanvassen, lean approaches en mediastrategiespellen. Op dit moment richten zij zich met name op Media & ICT-bedrijven. Ze werken daarvoor met partners uit het bedrijfsleven, zoals full service internetbedrijf Angry Bytes uit Hilversum, specialist in second screen-technologie. Directeur Ralf Verhoef vertelt hoe het bedrijf dankzij Future Now (en ondanks drukke werkzaamheden) binnen een jaar tot een toekomstvisie kwam. Sessies tijdens de Media Future Week, masterclasses en de frisse inbreng van studenten op de werkvloer leidden tot de ontwikkeling van een nieuw product: Live screens.
Wouter Groot van Future Now vult aan dat dergelijke projecten ook bij de andere deelnemende hogescholen lopen. De resultaten van alle onderoeksprojecten samen leidden tot een nieuw businesscanvas speciaal voor mediapartijen. Het volgende onderzoeksproject staat alweer in de steigers: waardereactie in het media-ecosysteem. Ook hierin wordt samengewerkt met bedrijven. Bedrijven die willen aansluiten op dit vervolg kunnen zich melden bij Wouter Groot.
Sense of smell: de laatste momenten van FJ Kennedy ruiken
De neus is een belangrijk zintuig. Geuren raken de diepste emoties en zijn zeer bepalend voor de waardering van een ervaring. Hoe een man ruikt, blijkt bij vrouwen doorslaggevend bij een partnerkeuze. Maar met geur wordt in de media weinig gedaan. Studenten en docenten van de Avans Hogeschool in Breda deden daarom onderzoek naar geur en media in samenwerking met bedrijfsleven en kenniscentra. Frederik Duerinck en Marcel van Brakel zijn projectleiders, de docenten Cross Media Design werken ook samen in het crossmedia collectief Polymorf.
Er zijn prototypes ontwikkeld, experimenten gedaan en denkrichtingen bewandeld die zijn gebundeld in het boek Sense of Smell.
Een voorbeeld is het onderzoek naar het effect van geur: het verspreiden van mandarijngeur in een supermarkt bleek de omzet een stevige boost te geven. Of Crowd Sensing: het uitlezen en in kaart brengen van lichaamsgeur in de openbare omgeving. De biochemische verandering bij angst zou voor een specifieke geur zorgen die door sensoren kan worden gedetecteerd. Ook beschreef Van Brakel experimenten met een colorimetrische neus die geuren kan omzetten in kleuren. De onderzoeksvraag: hoe kun je geur gebruiken in storytelling leidde tot de ontwikkeling van een geurprinter. Tijdens het Cross Media Café konden bezoekers in een kist gaan liggen en beleven hoe de laatste momenten van beroemdheden als JF Kennedy en Whitney Houston geroken moesten hebben.
NHTV onderzoekt shopping met Google Glass
Rond Google Glass is een grote hype, maar wat kun je er op dit moment mee? Wat is de killer app die zorgt dat je eigenlijk niet onder Google Glass uit kan? En hoe kun je zo’n app ontwikkelen? Dirk Janssen van de Academy for Digital Entertainment NHTV doet onderzoek. Hij ging daarbij uit van de mission statement van Google Glass met als kern: not in de way (je hebt er geen last van), hands free (je hebt je handen vrij) en depends on phone (Google Glass kan niet zonder je smartphone. En is daarmee functioneel gezien niet meer en niet minder dan een smartphonescherm op ooghoogte).
Hij besloot te onderzoeken hoe Google Glass kan gaan helpen bij het shoppen (handig als je je handen vrij hebt) en creëerde daarvoor een virtuele supermarkt. Toepassingen die handig bleken en ook al getest zijn, waren een digitaal boodschappenlijstje, commerciële mogelijkheden zoals een boodschap over een actie laten zien (mag geen advertentie zijn in verband met de eisen van Google) en een plattegrond die de weg naar een product wijst. Janssen werkt voor het project met name samen met leveranciers van producten en nog niet met supermarktketens.
SETUP laat kinderen knuffeldrones maken
Wat kan jouw drone? Die vraag stelde SETUP in een lespakket over drones voor kinderen van 7-12 jaar. SETUP is een groep van jonge creatievelingen die de maatschappij wil helpen om nieuwe technologische ontwikkelingen te begrijpen en de mogelijkheden daarvan te zien. De groep wordt ook ingehuurd door scholen. Christa Hendriks is projectleider van Knuffeldrones en vertelt dat het belangrijk is te vertellen dat drones er niet alleen zijn voor ‘enge’ toepassingen als oorlogsvoering en spionage, maar ook voor bijvoorbeeld luchtfotografie. In het lesprogramma vroeg SETUP aan de kinderen wat hun drone zou kunnen en waarvoor deze handig zou zijn. De kinderen bedachten hun eigen drone, bouwden vervolgens een prototype en testten ze. De kinderen bleken buitengewoon creatief. Wat te denken van een drone met een camera met gezichtsherkenning die door de school vliegt op zoek naar jarige kinderen en die confetti sproeit als er een jarige gevonden is. Of die drone als mobiel koffiestation die koffie haalt voor de juf. SETUP is uitgenodigd om over dit project te spreken op het komende SWSX-festival in Austin.
HvA: Hoe kan de fashionretailer profiteren van crossmediale toepassingen?
Door de komst van webshops is het consumentengedrag verandert. Een groot aantal consumenten shopt mobiel. Dat daarmee de fysieke retail overbodig is, is een fabel. Fysiek en online blijkt naadloos in elkaar over te lopen. Klanten oriënteren zich online en doen vervolgens fysiek de aankoop. Consumenten blijken ook nog steeds een voorkeur te geven aan fysiek advies, uitproberen en kijken. Hoe zouden retailers meer kunnen profiteren van de nieuwe technologie? En hoe zouden retailers ervoor kunnen zorgen dat de winkelervaring wordt verbeterd, zodat klanten vaker kiezen voor fysiek shoppen. De vakgroep Cross Media van de Hogeschool van Amsterdam zoekt het uit in het onderzoeksproject Fashion Retail Future. Bernadette Schrandt van de vakgroep vertelt dat schoenenretailer Van Haren experimenteert met whispering windows. Etalages waar heel zacht muziek of reclameboodschappen hoorbaar zijn. De etalage zou 40% meer aandacht krijgen van passerend publiek. Ze noemt ook bijvoorbeeld het gebruik van LED-lampjes in de etalage die de passant ‘volgen’ en daarmee de aandacht trekken. En een app die de klant kan helpen bij het vinden van kleding. Proeftuin voor het testen van ideeën is de winkel van het Amsterdam Fashion Instituut op het Spui. De hogeschool zoekt nog meer winkels die mee willen doen.
CineKid Medilab: de proeftuin voor nieuwe technologie
Nieuwe technologie moet je een keer uitproberen, zegt Paulien Dresscher van CineKid, het mediafestival voor kinderen en professionals. Dat kan in het Medialab van het CineKid Festival. CineKid vraagt daarom elk jaar een aantal kunstenaars om een installatie te maken, die vervolgens een week lang door kinderen wordt gebruikt (en dus getest). Dit jaar waren er bijvoorbeeld projecten waarbij kinderen met spierspanningssensoren objecten konden laten bewegen, er was een dans-app en een interactief huisdier. CineKid is ook actief op gebied van educatie en research en ook die resultaten zijn te zien in het MediaLab. Zoals de programmeerblokken voor hele kleine kinderen en het onderzoek naar de invloed van apps op kinderen. De absolute hit van 2014 was echter de Oculus Rift, de 360° bril waarmee je als het ware in een film staat en 360° om je heen kan kijken. Op CineKid waren er meerdere installaties met de Oculus Rift. Een installatie met kolommen waar mensen op konden zitten en het idee hadden dat ze hoog boven het lab zweefden met hun hoofd in de wolken. Een installatie waarbij mensen over drie tegels moesten lopen. De Oculus Rift gaf echter beelden door van drie hoge kolommen die in een peilloze diepte verdwenen. Birdly was een installatie met de Oculus Rift waar kinderen op de rug van een vogel konden liggen om mee te vliegen. Zeer populair. Op CineKid konden kinderen ook hun eigen Oculus Rift maken: een combinatie van ouderwets knippen en plakken, een smartphone en een speciale app.
Eboman danst met Michael Jackson
Op het podium beweegt kunstenaar Jeroen Hofs, beter bekend als Eboman. Hij danst met Michael Jackson. Met behulp van een Kinect (van een spelcomputer), een 3D camera en zelf ontwikkelde software wordt hij een speler in de film. En kan hij tijdens het acteren zelf de beelden manipuleren, zonder interface. Met armbewegingen (en een oog op de monitor naast hem) kan hij Michael Jackson laten krimpen, uitrekken en uiteindelijk laat verdampen. Vergelijkbaar met hoe je met je vingers beeld kan vervormen op een touchscreen. Eboman is daarmee acteur en technicus in één. Wat volgens hem weer ongekend veel nieuwe creatieve mogelijkheden biedt. Hij is nu bezig de technologie te vertalen naar apps voor mobiele devices. Voor de schoolcampus van V&D maakte hij een SelfideoClip-app. De gebruiker maakt een eigen beat en is samen met Kraantje Pappie te zien in zijn eigen SelfideoClip.
Tijdens de pauze was er gelegenheid om de ‘geurkist’ van Sense of Smell te proberen.