8 februari 2017
Business Tech

Zo presenteert Nederland zich tijdens SXSW 2017

‘Deep dives’ en ‘high tides’ bij de New Dutch Wave

De organisatie van New Dutch Wave zet Nederlandse creativiteit en ondernemerschap internationaal in de schijnwerpers tijdens South by Southwest (SXSW). De Nederlandse delegatie heeft van 12 tot en met 15 maart een eigen ‘New Dutch Wave Huis’ tijdens ’s werelds grootste interactieve festival in Austin, Texas.

Op deze locatie verzorgen de Nederlanders: keynotes, workshops en paneldiscussies. De eerste gasten zijn bekend en het belooft een zeer divers en inspirerend programma te worden.

Prins Constantijn opent het huis
De nabij 6th Street gelegen Clubs Barbarella & Swan Dive worden omgetoverd tot New Dutch Wave Huis. Op zondag 12 maart worden zowel de New Dutch Wave stand op de SXSW Trade Show als het Huis officieel geopend door Prins Constantijn van StartupDelta.

De diepte in

Overdag zijn er ‘Deep Dives’ met sprekers, workshops en paneldiscussies. Die gaan over onderwerpen als augmented- en virtualreality, met de wereldprimeur van de Sensory Reality Pod van Sensiks en de pre-launch van het AR-boek van Galit Ariel. Dutch Media Innovators heeft hier een groot aandeel in.

Dutch Media Innovators

DMI is een consortium van Nederlandse bedrijven in de Digitale Media- & Entertainment industrie, waaronder Corrino, 24i, MediaMonks, Appromoters, en Beeld & Geluid gaan in een tweejarig programma samenwerken om gezamenlijk de Amerikaanse markt te betreden. Het programma is een initiatief van iMMovator Cross Media Network en wordt in het kader van Partners in Business (PIB) gesteund door de RVO. Het tweejarig programma richt zich op het versterken en uitbreiden van activiteiten en kennis richting de Verenigde Staten, met als belangrijkste focusgebied de westkust van de VS.

Dutch Media Innovators zal tijdens het SCSW de invulling geven aan de volgende hoogtepunten:

  • Beeld en Geluid over slimme algoritmes om (muziek)hits te voorspellen;
  • Jouke Vuurmans (MediaMonks New York), Japie Stoppelenburg (Dept), Arne Koefoed (WINK) en Justin Bolognino (META.IS) over o.a. (experience)design en creativiteit;
  • Live-demonstraties van TNO, Angry Bytes en 24i over baanbrekende technologieën rondom sportuitzendingen.

Andere hoogtepunten uit het Dutch New Wave programma:

  • Intelligent Future met Danijel Bonacic (Dept), expert op het gebied van artificial intelligence;
  • Talkshow-interviews met Nederlandse SXSW-deelnemers, zoals Kim Dingler van Talpa;
  • ThingsCon Amsterdam en Iskander Smit (Info.nl) organiseren een salon rond Internet of Things en nieuwe interfaces;
  • Workshops rondom tech-innovaties en duurzaamheidsvraagstukken.

Pitchen

Verder presenteren 15 Nederlandse startups zich op plenaire podia. In het New Dutch Wave huis wordt een pitchcompetitie gehouden voor een gezelschap van internationale investeerders en incubators.

Aan het eind van de middag laat de Nederlandse creatieve industrie creatieve showcases zien: muziek, kunst en film. Zo zijn er interactieve installaties van MediaMonks, Next Nature Network en Halal. Startups zoals MinibrewBynder en Sensiks verzorgen productdemonstraties. En de winnaars van de SXSW-voucherregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie krijgen de gelegenheid hun werk tentoon te stellen.

Netwerken en feesten

Onder de noemer ‘The Tide’ eindigt het programma van het New Dutch Wave huis dagelijks met netwerkborrels en barbecues. De organisatie trekt op met o.a. Amsterdam Dance Event (ADE) voor de muzikale invulling. Woensdagmiddag 15 maart is er de Dutch Impact Party met optredens van Jennie Lena, Klyne, Michael Prins, MICH, St. Tropez en Drive Like Maria.