William Uricchio (Professor of Comparative Media Studies aan MIT in Boston) liet in zijn bijdrage op Mediapark Jaarcongres enkele trends in storytelling zien, waarbij big data een rol speelt. Het gebruik van driedimensionale beelden bijvoorbeeld, dat inspeelt op een die gewortelde menselijke behoefte om “in het verhaal” te stappen.
Dat gebeurt met behulp van allerlei technieken al heel lang, Uricchio noemde in dit verband bijvoorbeeld panaromavoorstellingen, maar ook de veel recentere mogelijkheid om 3D-scans te maken van een omgeving of scène. Dat laatste wordt al enige tijd gebruikt door allerlei beroepsgroepen, zoals tandartsen, archeologen en politiemensen. Wat het voor omroepen betekent, moet nog blijken, want die maken nog nauwelijks gebruik van 3D beelden.
De computer schrijft intussen steeds vaker de krant vol. Vooral sportberichten en financieel nieuws wordt door algoritmen gemaakt. Een gamechanger in de bedrijfstak, aldus Uricchio. De computer gebruikt big data om verhalen te vinden en te vertellen. Dat geldt niet alleen voor krantenberichten, de computer kan ons ook steeds beter helpen om te bepalen welk beeld geschikt is om te gebruiken in een montage.
Volgens Uricchio staat data driven storytelling op het punt helemaal door te breken, er komt een revolutie aan denkt hij. Door big data slim te combineren, zoals gegevens uit het “internet of things” en andere bronnen, ontstaan automatisch nieuwe verhalen. “Een dramatische verandering”, aldus Uricchio.