Een Content Management Systeem waarin 360 graden video’s gecombineerd kunnen worden tot interactieve tours en trainingen. Dat is waarmee VRmaster de markt aan het veroveren is. De toekomst van het bedrijf lijkt veelbelovend. Oprichter Detlef La Grand: ‘We willen het VR-cms-gedeelte open-source maken zodat ook andere developers en bedrijven kunnen werken met ons systeem.’
VRmaster is een Eindhovense startup die sinds 2014 bestaat. Hun doel: virtual reality (VR) gemakkelijk maken voor bedrijven ‘We maken het mogelijk om een gebeurtenis te (her)beleven alsof je er bij bent,’ zegt oprichter La Grand. ‘Het unieke is dat met VR hoogte, grootte en beweging gevoeld wordt door de bezoeker: Bekijken wordt bezoeken.’ ‘Het is VRmaster als eerste ter wereld gelukt om een VR-cms te maken waar 360 graden video’s gecombineerd kunnen tot interactieve tours en trainingen’, vervolgt La Grand. ‘En dat volledig in de browser. Ook kunnen we een VR-beleving volledig aanpassen aan de bezoeker, op basis van de keuzes die gemaakt worden.‘
Concurrentie
VRmaster is beter dan de concurrentie, aldus La Grand. ‘Wij bieden een on-stop-VR-shop en hebben tools ontwikkeld om snel en goedkoop VR te produceren en te publiceren naar alle apparaten, platformen en VR-brillen. We bieden geavanceerde VR-functies, op een laagdrempelige manier aan. Door VR-analytics kun we bereik en gedrag meten.’ De markt van VR ontwikkelt zich langzaam. Ik verwacht dat het grote publiek pas in 2018 met VR in aanraking komt. We richten ons op VR in training en educatie omdat hier nu de meeste kansen liggen voor onze geavanceerde VR-functies.’ Sinds de start heeft VRmaster een gestage groei doorgemaakt. La Grand: ‘We zijn nu met vier medewerkers en hebben een omzet van circa 150.000 euro. We zijn het team aan het versterken met meer commerciële kracht en verwachten begin 2017 een
eerste investeringsronde te doen om te kunnen doorgroeien. Ook gaan we het VR-CMS gedeelte open-source maken zodat ook andere developers en bedrijven kunnen werken met ons systeem.’
MediaMatters
Afgelopen jaar deed VRmaster mee aan MediaMatters, een acceleratorprogramma voor media gerelateerde startups. ‘Dankzij Media Matters hebben we kunnen praten met omroepen’, zegt La Grand. We zien dat in de journalistieke wereld dat VR nog enorm klein is en dat omroepen graag dingen zelf willen doen. Ook het gebruik van universele platformen wordt weinig omarmd, zoals de recente discussie rondom YouTube. Dankzij Media Matters hebben we geleerd dat de Nederlandse omroepen nu nog geen doelgroep zijn.’