Voor de mediasector is een onzekere periode aangebroken. Het mediagebruik laat een forse toename zien, maar tegelijk lopen reclame-inkomsten sterk terug en drogen productieopdrachten op. Maar deze crisis zorgt ook voor een versnelling in allerlei innovaties. Van initiatieven rondom sportcontent tot een online ecape room en het meten van coronasentimenten. In het Cross Media Café op 21 april, georganiseerd in samenwerking met Beeld en Geluid, lieten we vier voorbeelden zien van media-innovaties in coronatijden. Online natuurlijk!
Het coronavirus heeft ook veel invloed op de sportwereld. Veel wedstrijden en toernooien zijn verplaatst of gecanceld. Ook de Ronde van Vlaanderen is uitgesteld naar 2021. “We leven in een contentarme tijden voor live sport” zei Tomas van de Spiegel, directeur Flanders Classics tijdens het Cross Media Café. Toen Tomas in de derde week van maart werd benaderd door Jorre Belpaire, Head of Europe Kiswe Mobile, met het idee om een virtuele Ronde van Vlaanderen te organiseren, kwam het project al snel van de grond.
Slechts twee weken later op 5 april, de dag dat ook de echte Ronde van Vlaanderen gereden zou worden, fietsten dertien wereldtoppers vanaf hun hometrainer thuis de laatste 32 kilometer van het parcours. Tomas: “Hier probeerden we zoveel mogelijk het echte wielrennen te benaderen.”
Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, werden technologiebedrijven Kiswe en Bkool ingeschakeld. Bkool is een virtueel fietsplatform à la Zwift, waarin het parcours van de virtuele Ronde is ingeladen. Met behulp van Kiswe’s remote productietechnologie werd het live event op een toegankelijke manier in beeld gebracht. Zo kon het publiek de wedstrijd live bij de VRT (op Sporza) meekijken.
De wedstrijd was live op tv te zien en werd ook op internet op verschillende plekken gestreamd. De cijfers lopen op dit moment nog steeds op, maar volgens keken er inmiddels 2,5 miljoen live mee naar hoe de deelnemende renners de virtuele Kruisberg/Hotond, Oude Kwaremont en Paterberg trotseerden.
Een andere methode om sportcontent een nieuw leven in de blazen, is de Watch Together technologie van de Britse startup Sceenic. “Veel bedrijven willen meer interactie met hun video’s” vertelt Paul Bojarski, CEO van Sceenic. Met de API van Sceenic kunnen mensen in een besloten groep naar een video kijken.
Volgens Paul biedt dit kansen voor sportfederaties en mediabedrijven. Zo kan bijvoorbeeld ook content uit archief kan opnieuw relevant worden gemaakt. Paul neemt de Watch Together Party van PROBOXINGFANS.COM als voorbeeld. In deze livestream bekijkt boxer David Allen een van zijn wedstrijden terug. Hij vertelt zijn fans over zijn ervaring en laat hen vragen stellen. Zo werd een bokswedstrijd van 26 minuten een show van 70 minuten.
Er ontstaan mooie initiatieven wanneer mensen samenwerken. Dit zie je bij de Virtuele Ronde van Vlaanderen en ook bij het collectief Creators United. Geraldine Macqueron, directeur van Game Over, is een van de achttien escape room-eigenaren die meewerkten aan de eerste online escape room.
Het meest trots is Geraldine op hoe zij samen in zo’n korte tijd – zonder elkaar ooit gezien te hebben – tot zo’n samenwerking konden komen. Het online spel dat Creators United kortgeleden lanceerde, heet ‘De Verloren Herinnering’. Het is een ode aan 75 jaar bevrijding in Nederland. Het spel begint om die reden ook met een kist vol herinneringen, waarin elke escaperoom eigenaar zo zijn of haar eigen verhaal in heeft gestopt. Ook zijn er zijn spraakberichten te beluisteren en moeten deelnemers zelf knippen, plakken en aan de slag met Google Maps om hun uitweg te vinden.
De online escaperoom, die feitelijk uit financiële onzekerheid is ontstaan, is een groot succes. Na de lancering van de game waren er zesduizend aanmeldingen en inmiddels staat de teller op tweeënvijftigduizend aanmeldingen: ‘’Dat is natuurlijk gigantisch. Dat zijn tweeënvijftigduizend laptops, dat zijn hele families die dit spel met elkaar spelen’’ vertelt Geraldine enthousiast.
De online beleving is volledig gratis te spelen. Maar je kunt ervoor kiezen een donatie te geven zodat Creators United door kan gaan met het maken van unieke belevingen.
Arno Scharl is managing partner van webLyzard, een bedrijf uit Oostenrijk. Hij presenteerde het REtv dashboard dat online sentimenten over het coronavirus weergeeft. Het Topic compass visual analytics dashboard gaat verder dan alleen tekst; er zijn verschillende visuele weergaven op te vragen. Zo is er bijvoorbeeld een techcloud, waarin wordt aangegeven met kleur wat voor sentiment er heerst: groen voor positief en rood voor een negatief sentiment. Ook kan WebLyzard 24 soorten menselijke emotie onderscheiden. “Zo kan je precies zien wat het sentiment is van het publiek over Corona’’, aldus Arno Scharl.
WebLyzard heeft een analyse gedaan van een van de persconferenties van premier Rutte. Hieruit bleek dat er rondom de persconferentie overwegend een angstig sentiment was, maar ook een hoge acceptatie. Uit de analyse blijkt dat mensen de maatregelen accepteren die werden aangekondigd. Ook kon gezien worden welke onderwerpen mensen binnen het thema COVID-19 het meest bespraken, waaronder het onderwerp vaccinaties.
Voor mediaorganisaties is dit dashboard ook interessant. Arno: “Het kan gebruikt worden om te laten zien wat het publieke debat is rond een specifieke onderwerp en wat voor emoties het veroorzaakt.”