Voor de Business Challenge zat er een kort blok Social Challenge in het programma. Media zijn verweven met sociale media, op veel verschillende manieren. Sociale platform komen en gaan maar steeds meer media gedrag wordt direct beïnvloed door reacties op media van anderen. Kleine en grote bedrijven onderzoeken hoe deze nieuwe informele netwerken van invloed zijn in de media industrie. Met presentaties van Bas Ording (ex Apple) en Marc de Vries (Twitter).
MPJC14: Business Challenge from iMMovator on Vimeo.
Na de middagpauze interviewde dagvoorzitter Rick Nieman interface designer Bas Ording, die jaren voor Aplle heeft gewerkt. Hij heeft onder meer ontworpen dat een pagina die je van boven naar beneden doorloopt aan het slot even terugveert als je te snel scrollt. Ording, die in Hilversum aan de HKU heeft gestudeerd, ging indertijd op goed geluk naar Amerika met een cd met eigen werk. Hij liet die onder andere bij Apple zien, waar men er zo van onder de indruk was dat hij meteen bij hoogste baas Steve Jobs werd geroepen en een baan aangeboden kreeg. Omdat hij bij een ander bedrijf kon komen dat hij eigenlijk interessanter vond, nam Ording even bedenktijd en vloog terug naar Nederland. Toen hij bij vrienden was en zijn moeder belde om te zeggen dat Steve Jobs aan de telefoon had gehangen, moest hij, onder het ‘ja hoor, natuurlijk’ van zijn omgeving de knoop doorhakken en terugbellen. Hij bleef 15 jaar bij Apple en werkte zeer nauw met samen met Jobs, die soms heel negatief kon zijn en altijd doorging met zoeken naar verbeteringen. Daar kwamen bijzondere resultaten uit voort, maar het leidde er ook wel eens toe dat de beste oplossingen werden verworpen, alleen maar omdat ze vroeg in het proces waren bedacht.
Bas Ording (Apple) @ MPJC2014 from iMMovator
Iedereen kent de kijkcijfers van SKO, maar daar komt een nieuw bereikcijfer bij: de Twitter rating. Country manager Nederland van Twitter Marc de Vries lichtte toe hoe GfK die Twitter rating samenstelt. Een tweet van een kijker over een tv-programma wordt gelezen door een bepaald aantal mensen, die het berichtje eventueel nog retweeten. Door al die tweets te meten krijg je een beeld van het Twitter-bereik van een programma. Twitteren over programma’s leidt volgens De Vries tot grotere betrokkenheid van het publiek, het brengt een conversatie of discussie op gang, waardoor een rijkere ervaring ontstaat en groter bereik, wat voor adverteerders interessant is.
Je kunt het Twitter-verkeer rond een programma ook in de tijd volgen en analyseren. Dat levert een zogeheten Twitter-cardiogram van een programma op, waaraan je duidelijk de hoogtepunten kunt herkennen die de meeste tweets losmaakten. Het derde doelpunt van Oranje tegen Spanje op het WK voetbal bijvoorbeeld was een moment waarop Twitter ‘explodeerde’, aldus De Vries. Hij plaatste er een kanttekening bij: Twitter is erg vluchtig en je wilt het liefst ook mensen bereiken die geen volgers zijn van de Twitterende kijkers.
Marc de Vries (Twitter) @ MPJC2014 from iMMovator
Mark van de Crommert presenteerde vervolgens de Remotely.tv Awards voor het programma, de zender en het tv-moment waarover het afgelopen seizoen het meest is getwitterd. Bij de programma’s was dat Goede Tijden Slechte Tijden, bij de zenders won Nederland 1 en het meest via Twitter besproken moment was vlak voor het optreden van The Common Linnets op het Eurovisie Songfestival.
Tot besluit werd het pleanaire programma van het Mediapark Jaarcongres afgesloten met de Business Challenge. Rick Nieman leidde een gesprek tussen Kees Abrahams (medeoprichter en CEO van Imagine Nation), Bert Habets (CEO RTL Nederland) en Peter de Mönnink (CEO Sanoma Media Netherlands). Centrale vraag: hoe bepaal je in de snel veranderende mediawereld je strategie en hoe houd je die eigen koers vast? De drie waren het erover eens dat je een strategie nodig hebt om geen speelbal van het toeval te worden. Maar te ver vooruitkijken is onmogelijk vonden ze. Sanoma is bezig de crossmediale samenwerking binnen het concern te vergroten. Vanaf september komen bij de Nederlandse SBS-kanalen (waarvan Sanoma samen met John de Mol eigenaar is) de eerste programma’s die aan een tijdschrift titel zijn gerelateerd, zoals VT Wonen en Autoweek.
Habets van RTL heeft al meer ervaring met de synergie tussen print en televisie, bijvoorbeeld rond VI. Lastige materie, zei Habets, want zo’n tv-programma is veel afhankelijker van de persoonlijkheden die het presenteren dan van een redactie van een blad. Hij ziet veel in samenwerking van mediabedrijven en e-commerce ondernemingen, en gaf als voorbeeld China, waar mediaconcerns in zee gaan met een webwinkel als Alibaba. Het blijft volgens hem belangrijk om op elk relevant platform een solide positie te hebben. Dat betekent misschien versnippering van je aandacht, maar dat is nu eenmaal niet anders in een fragmenterende markt.
Abrahams relativeerde vooral. Strategie is zeker belangrijk, maar het is niet wat je de klant verkoopt. Die moet je iets bieden wat hij echt geweldig vindt, en dat zal zo blijven. De toekomst is zo slecht in te schatten dat je alleen een koers kunt uitzetten voor de korte termijn. Daar kon De Mönnink wel in meegaan, je strategie met je ongeveer elke twee jaar bijstellen, vond hij. De keuzes van vandaag kunnen overmorgen verkeerd blijken doordat de wereld verandert. Alle drie waren het erover eens dat je de klant optimaal moet blijven bedienen, en dat nieuwe initiatieven nodig zijn maar op een gegeven moment wel moeten renderen. Alleen dan houd je een toekomst, zelfs in een snel veranderende omgeving.