Jongeren van 13 tot 19 jaar kijken nauwelijks lineaire televisie, lezen geen kranten en vinden Facebook vooral een fantastisch medium voor hun ouders. Welke media gebruiken ze wél? Dat er voldoende kansen zijn om deze generatie te bereiken werd duidelijk tijdens het Cross Media Café Wat doet de jeugd op 31 oktober jl in Beeld en Geluid. Moderator: Monique van Dusseldorp.
Deel 1: Onderzoek, omroep, uitgever en video met presentaties van: Barbara Schouten (GfK), Chantal Antonides (AVROTROS), Mandy van der Wal (TMG) en Kenneth Stamp (Tradecast).
Monique van Dusseldorp heet iedereen van harte welkom namens de organisatoren iMMovator en Beeld en Geluid. Het café opent met een korte introductievideo waarin jongeren worden geïnterviewd over hun mediagebruik. Daarna peilt Marloes Hakvoort van iMMovator de kennis van de zaal over het mediagebruik met de Kahoot-app.
GfK monitort het mediagebruik van de Nederlander en doet daar elk jaar verslag over in de Mediamonitor. Barbara Schouten, Senior Industry Consultant Media & Entertainment and Technology bij GfK geeft een korte samenvatting van de belangrijkste cijfers. De jeugd van 13 tot 19 jaar is de eerste mediageneratie die is opgegroeid met iPhone. GfK noemt het de iBrain-generatie, een generatie die fundamenteel anders met media en nieuws omgaat. Schouten noemt wat kenmerken en kengetallen. Wat het mediagebruik van de jongeren kenmerkt, is dat ze graag content delen en visueel zijn ingesteld. Voor nieuws en entertainment gebruiken ze voornamelijk Twitter, YouTube en Whatsapp. Het smartphonegebruik onder jongeren van 13-17 jaar is 94%, 65% heeft een tablet. Ze kijken nog wel lineaire televisie, met name via laptop, tablet en smartphone, maar de kijktijd neemt elk jaar af. Online videoplatforms zijn populair met YouTube (92%) bovenaan, gevolgd door Netflix (51%) en NPO (23%), RTL XL (24%) en Ziggo (28%). Social mediaplatforms als Snapchat (50%) en Instagram (75%) groeit nog steeds in populariteit. WhatsApp heeft het grootste bereik: 85%. Het gebruik van Facebook is nog hoog (63%), maar neemt af.
Live radio bereikt 46% van de jongeren. Streamingservices voor muziek zijn populair: 74% luistert muziek via YouTube en 70% via Spotify. Ook gaming en e-sport scoren goed bij de jongeren: 86% speelt wel eens games en 33% kijkt naar e-sports.
Chantal Antonides, online producer AVRO TROS vertelt hoe de omroep de jonge doelgroep van het Junior Songfestival steeds beter weet te bereiken met een mix van Zapp.nl, social media en lineaire televisie. Van 2003 tot 2015 was Zapp.nl het enige online kanaal. Hier werden filmpjes gepost over de kandidaten en konden de kijkers stemmen op hun favorieten. Vanaf 2013 is het Junior Songfestival ook aanwezig op Instagram en YouTube, waar het een eigen kanaal heeft. In 2016 ging Junior Songfestival 100% online. Zonder de televisieshows wilde het productieteam online extra aandacht vragen met: twee nieuwe filmpjes op vaste tijdstippen in de week (woensdag en vrijdag om 10.00 uur op Zapp.nl), Jan Smit als presentator, bekende Youtubers en vloggers. Na het seizoen evalueerde het team de online aanpak: de vaste uploadmomenten van de filmpjes werkten goed, bekende Youtubers en een presentator waren niet per se nodig, en de filmpjes van de vloggers bleken net zo populair als de professionele filmpjes. In 2017 gebruikt het team een mix van online en lineair die online nu al meer kijkminuten, views, likes en reacties oplevert dan in 2016, terwijl de finale nog moet komen.
Lessons learned? Antonides deelt graag de inzichten.
Uit de zaal komt de vraag of NPO akkoord gaat met het delen van content op YouTube en Instagram. Antonides antwoordt dat er afspraken met NPO zijn gemaakt en dat de filmpjes eerst op Zapp.nl worden gepost. En waar kijken de kinderen het meest op: Zapp.nl of YouTube? Antonides: “Op YouTube, want op Zapp.nl kunnen ze niet direct reageren.”
Bekijk hier de video van AVROTROS.
De Telegraaf Media Groep richt zich traditioneel op geprinte media, zoals De Telegraaf, regionale kranten en magazines. Daar voegde het concern later vele digitale media aan toe, zoals Geen stijl en Autovisie.nl. Sinds maart 2016 zet het mediaconcern ook actief in op online video. Mandy van der Wal, Director OTT bij TMG (Telegraaf Media Groep) stelt dat online video de enige groeimarkt is. Het gebruik van kranten, magazines en lineaire televisie daalt. Uit mediaonderzoek van TMG blijkt dat het klassieke televisiekijken sinds vorig jaar augustus met 6% is afgenomen naar 156 minuten per kijker per dag en de trend zet door. Naar verwachting zal in 2020 televisiekijken voor 50% on demand gebeuren. De helft gebruikt daarvoor mobiele schermen (tablet, smartphone en laptop). De contentbehoefte is afhankelijk van het tijdstip: ’s morgens ligt de nadruk op nieuws, later op de dag op entertainment. De Telegraaf ontwikkelde op basis van het onderzoek een online propositie die gericht is op entertainment, sport en nieuws. Dit werd het online videoplatform Telegraaf VNDG dat op 2 mei jl. werd gelanceerd. TMG richt zich eerst op huidige en toekomstige Telegraaf-liefhebbers: de bovenmodale, hardwerkende Nederlander (digitaal: 18-55 jaar, print: 50 jaar). Komend jaar gaat het concern het aanbod ook uitbreiden met brands voor jongeren. Nu al bereikt TMG een op de drie jongeren, onder meer met Geen Stijl en Dumpert.nl.
De Zwolse startup Tradecast ontwikkelde een platform waarmee iedereen vanaf 250 euro per maand z’n eigen televisiezender kan starten. Je kunt veel views hebben op YouTube of Facebook, maar als je niet weet wie er kijkt en wat ze kijken, dan schiet je daar weinig mee op, stelt storyteller Kenneth Stamp van Tradecast. Het bedrijf maakte een online platform waar je je eigen content kunt publiceren en je zelf data kunt verzamelen over bezoekers en kijkgedrag. Zo kun je het aanbod en de advertenties per gebruiker aanpassen en daar zelf van profiteren, aldus Stamp. YouTube en social media zouden vooral gebruikt kunnen worden voor het uploaden van korte filmpjes met teasers of hoogtepunten die doorverwijzen naar het eigen kanaal. Tradecast ontwikkelde apps voor alle devices, ook voor smart tv, en het platform is zelfs beschikbaar via kabel. Eerste casussen zijn: PEC Zwolle tv, FC Groningen tv en Glamour Beauty tvhttps://tradecast.tv/vlog/client-cases. Tradecast won op de internationale televisie- en mediabeurs NAB in Las Vegas een award voor de beste nieuwe televisietechniek online.
Bekijk hier de video van Tradecast.
In de pauze was er een speciale vertoning van Tagged, een film over een meisje van 14 en haar smart-phone, gemaakt door VERTOV.
Geïnteresseerd naar het tweede deel van het Cross Media Café? Lees hier het verslag.