Deel 2 van het verslag van het Cross Media Café: Nieuwe Cross-media projecten van de omroepen. In dit deel komt VPRO TV langs, een internet kanaal voor de VPRO. Daarna wordt van de KRO de sociale integratie van Boer zoekt vrouw besproken. De NCRV zet in op het verlengen van de beleving van de kijker en RTL richt zich vooral in op het verlengen van “schermtijd” door transmediale storytelling. Tenslotte de NOS met een nieuwe app die Smart TV’s kan aansturen.
VPROTV: een eigen internetkanaal voor VPRO
Leonieke Verhoog, eindredacteur VPRO.nl, is nu ook zenderbaas van VPROTV.
Het aanbod op internet is groot. Mensen hebben behoefte aan ‘curatie’, aldus Verhoog. Ze willen zich laten gidsen. Dat kan zijn door een persoon, maar ook door een omroep. VPROTV biedt een uitgebalanceerd wekelijks ‘typisch VPRO’-programma en wil zo een waarde creëren voor kijkers. En tegelijkertijd invulling geven aan de publieke taak in de wereld van Netflixen en YouTubes.
VPROTV biedt wekelijks een anderhalf uur durende selectie van de meest inspirerende VPRO-uitzendingen. Elke uitzending biedt podium voor nieuwsprimeurs (bijv. van ArgosTV), aan fragmenten uit het VPRO-archief (bijv. Van Kooten & De Bie) en aan talent op gebied van kunst en cultuur. De selectie is in z’n geheel lineair te bekijken, maar de kijker kan ook per onderdeel selecteren. Elke zondag om 12.00 uur komt een nieuwe ‘uitzending’ online. De zondag is van oudsher de vaste avond van VPRO. Vandaar de keuze voor zondag. Verhoog: “Maar met VPROTV kan het elke dag zondag zijn.”
Leonieke Verhoog (VPRO) @ CMC Omroepen from iMMovator
KRO: Online en sociaal geïntegreerd in programma’s en Boer zoekt vrouw gaat internationaal
Patrick de Koning, hoofd nieuwe media KRO, vertelt dat de inzet van social media en online bij programma’s voortaan onder de verantwoordelijkheid van de programmamakers valt. Vanuit de filosofie dat programmamakers de content het beste kennen, zijn internet en social media onderdeel van elk televisie- en radioprogramma. Programmamakers moeten ook zelf zoeken naar de toegevoegde waarde ervan. De makers van Boer zoekt Vrouw bedachten de telefonische speeddate. In de nieuwe serie staan vijf boeren centraal die in het buitenland wonen. Via webcams maken ze alvast kennis met de eerste briefschrijvers. Om het spannend te houden, is alleen de stem hoorbaar. De webcam-uitzending Boer zoekt Vrouw internationaal was alleen online te bekijken. De Koning vertelt dat tot nu toe ‘slechts’ 30.000 mensen hebben gekeken. Maar het effect was merkbaar: mede door het webprogramma ontving de redactie 30% meer brieven van kandidaten dan andere jaren.
Op de valreep noemt De Koning ook de nieuwe app van DJ Paul Rabbeling: Pauls Popduel. Het is een app gebaseerd op een bestaand radioformat.
Patrick de Koning (KRO) @ CMC omroepen from iMMovator
NCRV verlengt beleving van de kijker: Zapp Mysterie en Altijd Wat Monitor
Wilko van Iperen, Head interactive NCRV, noemt met enige trots de succesvolle crossmediale concepten van de NCRV. Zoals Spangas en In Therapie, die beide prijzen wonnen. Of de Quiz-app van de Slimste Mens die al 750.000 keer is gedownload. De totale speeltijd van alle gebruikers samen tijdens de zomermaanden was 97 jaar.
Nieuw in dit rijtje is het Zappmysterie, een serie rondom tien Zapp-presentatoren en –acteurs. Twee van hen worden vermoord. Iemand van de groep is de dader. Maar wie? Kinderen kunnen het spel online spelen en op zoek gaan naar aanwijzingen. Ook de uitzendingen bevatten terugkoppelingen en aanwijzingen, waardoor het ZappMysterie een continue ervaring wordt. Vooral de interactie tussen spel en uitzending ziet Van Iperen als een stap verder vooruit.
De Altijd Wat Monitor is begonnen als experiment van het opinieprogramma Altijd Wat, maar gaat nu zelfstandig verder. De Altijd Wat Monitor maakt journalistiek onderzoek transparant en interactief. Mensen kunnen journalistieke proces live volgen en participeren. De eerste case betrof verspilling in de gezondheidszorg. Via de Monitor zijn belangrijke tips binnen gekomen van hooggeplaatste insiders. De Altijd Wat Monitor was genomineerd voor de Dutch Interactive Award.
Wilko van Iperen (NCRV) @ CMC Omroepen from iMMovator
RTL: GTST verlengen schermentijd met transmediale storytelling en de redesign van RTL XL
Patrick Klink, Manager Product development RTL, start met de positieve invloed van de zomerapp van GTST op de kijkcijfers. De zomerapp van GTST bewijst dat de populaire soap ondertussen al meer is dan alleen een televisieserie. Vorig jaar waren GTST-fans tijdens de zomerstop wekenlang geobsedeerd door de vraag: Wie is Tim. Na de zomer bleken de kijkcijfers van de GTST 14% hoger te zijn dan het jaar ervoor. De case kreeg onder meer een Silver Spin Award. De resultaten van Springlevend, de zomerapp van 2013, mag Klink nog niet vrijgeven. Maar voor de zomer trok de cliffhanger 1,8 miljoen kijkers. Na de zomer startte de serie met 2,5 miljoen kijkers.
RTL is op dit moment bezig met een grote redesign van alle RTL-sites. RTL XL is al klaar en totaal vernieuwd. Mobiel of televisie, de site heeft een eenduidige look. RTL XL heeft ook nieuwe functionaliteiten. Gebruikers kunnen favorieten instellen en persoonlijke lijsten maken. De volgende stap zijn de corporate en programma-sites, die meer worden geintegreerd. In oktober moet alles klaar zijn.
Tot slot wil RTL dat mensen niet langer voor elk programma een aparte app moeten downloaden. De zender wil zoveel mogelijk toe naar één algemene app, één second screen-toepassing voor alle programma’s (behalve als het niet anders kan).
Met de overname van Videoland on Demand is RTL een sterke speler op de Nederlandse Video on Demand-markt. Bang voor de Amerikaanse videostreaming service Netflix is Van Iperen niet. “Wij zijn de grootste en hebben de nieuwste films.”
NOS journaal app schakelt automatisch Smarttv aan
Lara Ankersmit, Hoofd nieuwe media NOS, vertelt over laatste ontwikkelingen binnen de NOS: de NOS Journaal-app voor smartphone. De NOS Journaal app biedt de laatste nieuws- en sportuitzendingen, uitzendingen van de themakanalen Journaal 24, Politiek 24, Sport 24 en de livestreams van NOS, waaronder persconferenties en Champions League voetbal.
Bijzonder aan de NOS Journaal app is dat deze bij gebruik automatisch een smarttv vindt en activeert. De afstandsbediening is dus overbodig. De kijker hoeft ook niet zelf om te schakelen van broadcast naar internet-omgeving. En voor gebruik van de app hoeft ook niets extra’s te worden geïnstalleerd op televisie. Enige voorwaarde is een aansluiting op internet. De app is in een bescheiden testgroep getest. De meningen waren positief. De app is nu nog alleen voor iOS beschikbaar. Android volgt. Aan het einde van het jaar wordt de app geëvalueerd: NOS Journaal app.
Lara Ankersmit (NOS) @ CMC omroepen from iMMovator