Tijdens de IBC was het een belangrijke topic: hoe ga je als mediabedrijf om met alle verschillende schermen die de consument ter beschikking heeft? Hoe koppel je ze en hoe zorg je voor goede content? Tijdens het Cross Media Café presenteerden de hoofden nieuwe media van de omroepen wat hun plannen zijn op gebied van internet, mobiel, en second screen. Met nieuwe cases, succesvolle projecten en de laatste ontwikkelingen.
Initiatieven iMMovator
Freek van ’t Ooster, directie iMMovator, vertelt in zijn welkomstwoord kort over relevante projecten van iMMovator.
– Gebruikersdata, privacy en cookies en apps,
– Adaptive streaming met mpeg DASH
– Mogelijkheden van WebRTC.
BNN: het belang van schermtijd en de nieuwe serie StartUp
Jesse Burkunk, Hoofd nieuwe media BNN constateert dat het concept televisie sterk aan het veranderen is, vooral bij jongeren. De televisie is voor hen niet meer dan een scherm dat je ook voor social media en gaming gebruikt. Volgens Burkunk is voor een omroep als BNN de schermtijd op alle devices belangrijker dan een kijkcijfer. “Je moet tijdlijnen domineren en zorgen dat je altijd trending bent.” BNN wil daarom ook buiten uitzendingen aanwezig zijn en fans binden.
Bij een nieuwe serie als Sluipschutters gaf BNN bijvoorbeeld vooraf al afleveringen vrij op Dumper of You Tube. Resultaat: 400.000 views en betrokkenheid van de kijker. Burkunk: “Nieuwe producties worden nu nog achter de schermen gemaakt, maar waarom zou je de doelgroep ook daar niet laten meekijken?”
Social media spelen een belangrijke rol om de effectiviteit van een programma te verlengen, zoals de foto-estafette van 3 op Reis op Facebook. Waarbij Nederlandse reizigers foto’s posten met de 3 op Reis Globetrotter-knuffel.
Voor Feuten creëerde BNN een transmediale app met een echte community, een virtuele studentenvereniging met een ontgroening, rangorde en events. Vooruit kijken is belangrijk. Binnen de app is de volgende aflevering al te zien. Feuten heeft gemiddeld 300.000 kijkers, 200.000 terugkijkers. De app is 70.000 keer gedownload, dagelijks zijn er tussen 15.000 en 30.000 fans actief op het platform.
Nieuw project is StartUp, een dagelijkse dramaserie over 12 jonge ondernemers die een bedrijf hebben in hetzelfde pand. Start in januari 2014. De serie wil jonge mensen stimuleren om initiatieven te nemen. StartUp kan vooraf en achteraf worden bekeken. Van iedere aflevering wil BNN een social event maken, met contentgerelateerde hashtags. “Het is de bedoeling dat mensen ook inhoudelijk gaan meepraten.” Op Facebook komt er onder meer een verdieping met een extra karakter en een extra verhaallijn.
Jesse Burkunk (BNN) @ CMC omroepen from iMMovator
VARA: pionieren met DWDD-magazine en Spotvogel
Rutger Verhoeven, Hoofd nieuwe media VARA, begint met de constatering dat niemand weet hoe de markt in elkaar steekt: ontwikkelingen gaan razendsnel, aanbod is enorm. Hoe zorg je als omroep dat je je doelgroep, je kijkers bereikt. Verhoeven: “Dat doe je met een sterk merk, goede proposities, en met focus op hoe, wat en wanneer je iets wilt vertellen.” De VARA brengt daarvoor de levensduur van verschillende typen content in kaart. De levensduur blijkt per type content, per merk en per platform te verschillen. Het onderzoek zegt ook iets over hoe de doelgroep met content bezig is. De VARA onderzocht ook op welke momenten de gebruikers content zochten en op welke momenten de redactie actief is. “Rond DWDD doen we veel met Facebook om bezoek aan te jagen, maar het blijkt dat gebruikers vooral vóór de uitzending alvast kijken wat de onderwerpen zijn.”
Gebruik van social media en internet daalt sterk in de zomer. De VARA wilde de traditionele zomerdip van DWDD opvangen met het digitale DWDD-magazine. Dat is niet gelukt. Ondertussen is het magazine nog steeds in ontwikkeling. Verhoeven staat open voor opmerkingen en suggesties. “Het project heeft veel potentie, maar we zijn er nog niet.”
En dan Spotvogel, een online game met een doel: het video-archief van Vroege Vogels van trefwoorden voorzien. Spelers moeten zoveel mogelijk trefwoorden aan videofragmenten toekennen en kunnen daarmee punten verdienen. Met de tags worden de 600 prachtige fragmenten in het Vroege Vogel-archief beter vindbaar. De game is ontwikkeld door de VARA in samenwerking met Beeld en Geluid.
Rutger Verhoeven (VARA) @ CMC Omroepen from iMMovator
IDFA Doc Lab: over interactieve documentaires en nieuwe vormen van digital story telling.
Caspar Sonnen, curator DocLab Program IDFA, startte het project in 2008 toen er mediavormen ontstonden die niet binnen de bestaande categorieën van de IDFA pasten. DocLab laat nieuwe vormen van digitale storytelling zien, met als kern de interactieve documentaire. Doel is inspireren, bijvoorbeeld voor storytelling met inzet van het tweede scherm. Sonnen beseft dat het toepassen van alle nieuwe technische mogelijkheden nog steeds duur is. En dat de technologie snel verandert. Maar het publiek lijkt de nieuwe vorm te omarmen. Het Franse televisiekanaal ARTE maakte de award-winnende documentaire ALMA – A tale of violence: de interactieve versie werd twee keer meer bekeken dan de lineaire versie. Bear 71 is volgens Sonnen een overtuigend en niet-te-missen voorbeeld van de kracht van de interactieve documentaire.
Pitches
Zoals in elk Cross Media Café krijgen ondernemers de kans zichzelf of hun nieuwe dienst te presenteren in een pitch van drie minuten
Interactieve dramalijnen voor televisie – Martine Bouman (Centrum Media & Gezondheid)
Interactieve storytelling is een krachtige manier om sociale en maatschappelijke verandering te ondersteunen. Centrum Media & Gezondheid is een wetenschappelijk expertisecentrum dat hierin gespecialiseerd is. Binnen het het UP2U-project maakte het bedrijf een interactieve serie over grensoverschrijdend seksueel gedrag voor het onderwijs. Aan de hand van situaties krijgen jongeren een dilemma voorgelegd. Elke keuze leidt tot een eigen verhaallijn en lokt discussie uit. Bouman wil dergelijke formats ook uitwerken voor televisie. Voor publieke omroepen is het een manier om een maatschappelijk thema bespreekbaar te maken en daarmee invulling te geven aan de publieke taak.
Martine Bouman (CMG) @ CMC Omroepen from iMMovator
Zelf second screen-app maken met TwoScreenNow! – Ralf Verhoef (AngryBytes)
Seconds screen-applicaties maken kost vaak veel tijd en geld. Dat moet makkelijker kunnen, vond AngryBytes. Het bedrijf ontwikkelde TwoScreenNow, een soort CMS voor second screen waarmee de programmaredactie zelf in een middag een goed werkende toepassing voor tablet of smartphone maakt. Het nieuwe product is gelanceerd tijdens de IBC.
Ralf Verhoef (Angrybytes) @ CMC Omroepen from iMMovator
Geld verdienen op Youtube – Sjef Pijnenburg (Expoza)
Geld verdienen met videocontent op YouTube en ook je rechten beschermen. Het is mogelijk! Expoza heeft een oplossing. Expoza is partner van YouTube en biedt YouTube services voor mediabedrijven. Expoza beheert onder meer videocontent voor klanten en zoekt naar illegale uploads van materiaal. In plaats van de content te laten verwijderen geeft Expoza aan YouTube de opdracht om advertenties te plaatsen rondom de illegale uploads. De advertentieopbrengsten komen terecht bij de rechtmatig eigenaar van de content. Piraten worden zo onbedoeld partners. Expoza heeft ook andere verdienmodellen ontwikkeld.
Eredivisie live met LiveCenter – Wesley Kolsteeg (Infostrada)
LiveCentre brengt alle mogelijkheden om op nieuwe manier te produceren bijeen. LiveCenter biedt programmaregie, eindregie en MCR ineen, aangevuld met onder meer montage, live encoding, online distributie en grafische weergaves op basis van user generated content. Voor Fox Eredivisie is Live Center ingezet om de kijker nog meer bij live voetbalwedstrijden te betrekken. Bij live eredivisiewedstrijden kan de kijker via de app binnen drie minuten een doelpunt terugzien vanuit verschillende camerastandpunten.
Wesley Kolsteeg (Infostrada) @ CMC Omroepen from iMMovator
Grote schermen voor nieuwe diensten – John Goedebuure (xSi Home Entertainment)
Video kijken gaat om beleving, stelt Goedebuure. En hoe groter het scherm, hoe groter de beleving. Goedebuure levert grote schermen gericht op de public viewing markt, zoals kroegen, sportkantines, evenementen en vakantieparken. De schermen zijn beschikbaar tot 17 meter breed. Ook geschikt voor digital signage.
John Goedegebuure (xSi Home Entertainment) @ CMC Omroepen from iMMovator
De juiste match tussen video en content – Machal Hubschmann (Videodeals)
Videodeals biedt een manier om relevante advertenties bij videos te plaatsen. Een video recognition systeem tagt de content van videos. Advertenties van voetbalschoenen kunnen daardoor bij bijvoorbeeld bij voetbalbeelden of bij specifieke voetballers (via face recognition) geplaatst worden. Videodeals biedt hiernaast nog meer concepten voor advertising met video content.