De creatieve industrie heeft communities nodig om relevant te blijven in de snel veranderende wereld waarin we nu leven. Volgens het CBS vertrouwen we elkaar meer (62%) dan we media (32%) vertrouwen. Op basis hiervan kunnen we volgens Maartje Blijleven (We love communities) concluderen dat dit hét moment is om communities te gebruiken om zakelijke doelen te bereiken. Want communities hebben twee keer zoveel kans om ons te overtuigen om iets te kopen of ons op een bepaalde manier te gedragen, dan de media tegenwoordig kan. Tijdens het Cross Media Café op 30 oktober presenteerden sprekers over het bouwen van communities rondom merken. Goede tips en tricks van onder andere de DYTG, Omroep Max en Ouders van Nu.
Sommige mediabedrijven hebben online een actieve community: gelijkgestemden die elkaar vinden, bijvoorbeeld omdat ze tot dezelfde doelgroep behoren en met dezelfde problemen kampen. Zo ook Omroep MAX, Ouders van Nu en KRO-NCRV. Maar hoe doen ze dat?
Om te beginnen heeft MAX de laatste jaren flink wat veranderingen doorgevoerd. In plaats van programma’s over ouderen en de problemen van ouderen is er nu een brede programmering. Ook kregen de programma’s een andere insteek. ‘’Wij laten ouderen zien zoals ze echt zijn: open, vaak actief, betrokken en waardevol voor de samenleving. Zonder de ogen te sluiten voor de mindere kanten van het ouder worden” zegt adjunct-directeur Fiona Arens. De omroep weet wat de doelgroep wil door onderzoek, maar ook door de interactie met de doelgroep.
Dat het goed gaat met de community van MAX laten de cijfers wel zien. De vergrijzing biedt voor deze omroep, die zich richt op vijftigplussers, vooral kansen. De omroep heeft momenteel onder andere 153.000 lezers van het MAX Magazine, 150.000 Facebook fans en 15 miljoen kijkers. Naast hun online aanwezigheid organiseert MAX ook reisjes en staat ze op evenementen zoals de 50+ beurs. Een initiatief dat online en offline met elkaar combineert is de MAX Meeting Point: een digitale ontmoetingsplaats waar clubs gestart kunnen worden voor echte ontmoetingen. Dit platform is opgericht om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Om deze community te laten groeien wordt er een nieuw platform gebouwd waar betere matching, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid een grotere rol spelen.
Een ander mediabedrijf dat al een grote en actieve community opgebouwd heeft is Ouders van Nu. Zij bestaat al 52 jaar en heeft 1.5 miljoen unieke bezoekers. Mensen overhalen om lid te worden doet ze slim: een gratis Ouders van Nu Zwangerbox in ruil voor de uitgerekende datum van de baby. Vervolgens krijg je daarna elke week een gepersonaliseerde kalender. Op deze manier raak je aangehaakt bij de community van Ouders van Nu. Wat helpt bij het onderhouden van de community is alle informatie die Ouders van Nu verzamelt. ‘’We kennen de samenstelling van de meeste Nederlandse gezinnen. We doen onderzoek naar wat deze gezinnen bezighoudt en naar aankoopmomenten van babyspullen. Hierdoor kunnen we onze customer journey optimaliseren’’ zegt hoofdredacteur Hilde Tholen.
Naast magazines gericht op thema’s, een Instagramkanaal met stellingen, Facebookspreekuren met experts en Facebookgroepen voor ouders die ’s nachts wakker zijn (nachtouders), was er behoefte aan een plek waar de doelgroep elkaar kon ontmoeten en helpen. Hiervoor organiseerde ze dit jaar voor het eerst het ‘in de wolken festival’. Naast workshops en masterclasses konden leden elkaar rondom bepaalde onderwerpen ontmoeten.
Het groeiende probleem van fake news en het krimpende vertrouwen in media biedt voor de communities van Wikipedia en KRO-NCRV juist kansen. De groep actieve Wikipedianen, mensen die maandelijks vijf of meer bewerkingen doen op Wikipedia, bestaat inmiddels uit ongeveer 17.000 mensen vertelt Wikipediaan Hay Kranen. Ook KRO-NCRV werkt samen met het publiek om verhalen te vertellen. Het platform de Monitor is samen met het publiek op zoek naar plekken waar wet- en regelgeving niet doen wat het zou moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan vaccinatieplicht, vrijstellingen rondom leerplicht en nepprofielen op datingsites. Het publiek kan op het platform tips geven over deze misstanden in de samenleving. Het team achter de Monitor houdt tipgevers vervolgens op de hoogte en bereiden uitzendingen van de Monitor voor op NPO2. Om dit proces te versoepelen, is er hard gewerkt aan een guided content management systeem. Hierdoor komen tips automatisch terecht bij de redacteur die gaat over dat dossier en kan de tipgever beter op de hoogte gehouden worden bij het onderzoek.
Na zelf actief deelgenomen te hebben aan CyberTown, Second Life en World of Warcraft deed Eelco Kingma (EIK Media & Events) een belangrijke ontdekking. Hij kwam erachter waarom hij onderdeel wilde zijn van deze communities; namelijk om te ontsnappen aan het ‘echte’ leven. Tijs Heesterbeek, head PR/Marketing, bij poppodium de Effenaar kan dit beamen. Op allerlei innovatieve manieren proberen zij iets extra’s mee te geven aan de concerten. Bijvoorbeeld een interactieve videoclip, 360 graden visuals en Mi-Mu handschoenen (draadloze handschoenen waarmee je begeleidingsmuziek kan aansturen door beweging).
EIK Media & Events is de organisator van Dutch YouTube Gathering, het grootste Nederlandse event voor online video. Op dit tweedaagse event kwamen 20.000 fans samen om hun favoriete YouTubers te ontmoeten. Deze mensen hadden een allemaal één ding gemeen: ze wilden maar al te graag met hun videohelden in contact komen. Eelco benadrukt dat een community klein begint. De Dutch YouTube Gathering begon ook klein, in de eerste editie waren er slechts 50 mensen. Maar door te blijven leren en gebruik te maken van ambassadeurs wordt de community steeds groter.
Ook in de online radiowereld zijn er verschillende communities ontstaan. Het samenbrengen van mensen rondom muziek en kunst, dat is wat non-profit radiostation dubLab doet. Het station zendt sinds 1999 uit vanuit Los Angelas. De programmering van dubLab is uitgebreid met de productie van kunsttentoonstellingen, films evenementen en platenreleases. Ook zijn er een aantal partnerstations ontstaan in Duitsland, Japan en Spanje. “We kwamen voordat social media groot werd. We komen uit de tijd van één op éen contact en samenkomen” zegt oprichter Alejandro Cohen. Dit hoort volgens hem thuis in hun DNA en is daarom ook te zien in de manier waarop zij de community vandaag de dag voeden.
In 2010 werd Red Light Radio opricht als een tijdelijk project, een online radiostation op de Wallen. De community rondom Red Light Radio begon bij vrienden en vrienden van vrienden, maar steeds meer mensen werden erbij betrokken. Na enkele maanden had het station luisteraars uit 150 verschillende landen en wilde medeoprichter Hugo van Heijningen maar al te graag door met het radiostation. Na een geslaagde crowdfundingactie is het succes van het station alleen maar gegroeid.
Wil je nog meer informatie over hoe je een succesvolle community kan runnen? Een van de sprekers, Maartje Blijleven, brengt binnenkort een boek uit. Hier kan je meer vinden over de publicatie.
Ook kan je op onze website de slides vinden van de sprekers.