Hoe kun je bezoekers steeds meer bij je sportevent betrekken? Na de pauze presenteerden creatieve en slimme startups hun apps en services op het Cross Media Café Sport & Media-innovatie in de Amsterdam ArenA. Met bijdragen over Scisports, Vidicrow, Snipperwall, OnLive, FirstV1sion, Netco Sports en Fjuze.
Gamefanaat en dataspecialist Giels Brouwer, CEO Scisports, wilde als een student een reality football game maken, waarbij je als gamer in de huid van de voetballer kon kruipen. Maar een game werd nooit realistisch genoeg bevonden. Dat was het moment om met big data aan de slag te gaan. Brouwers en zijn team begonnen gegevens te verzamelen over voetbalbewegingen, afstanden, snelheden, posities. “We zagen het voetbalstadion als één grote MRI-scanner.” Het gevolg: het product BallJames is zo realistisch dat Scisports door spelersanalyse toptalenten kan ontdekken en uitspraken kan doen over de uitkomst van wedstrijden en het verwachtte aantal doelpunten. Toptalenten van de komende EK zijn o.a. Breel Embolo en Sanchez, en the best of the best van dit moment is Juanfran. Scisports weet met hun data-analyses de bookkeepers te verslaan en ondersteunen clubs in binnen- en buitenland o.a. bij aankoop van nieuw talent en met speelanalyses.
Met Vidicrowd kunnen amateurclubs hun eigen wedstrijd- en eventvideos maken. Met de app mikken founders Jacco Taal en Bas Kampman op de kleinere clubs die wedstrijden spelen die niet interessant zijn voor verslaglegging door de gevestigde media en voor wie het inhuren van een eigen ploeg te duur is. Videobeelden die fans, familieleden en spelers zelf hebben gemaakt, kunnen via Vidicrowd worden samengevoegd tot een leuke compilatie met beeld en interviews en worden gedeeld via social media. De app kan zo de binding met de fans versterken en biedt kansen voor sponsors. De app is gratis. Je hoeft alleen een account aan te maken.
Nieuws, live beelden en posts op één groot scherm. CEO Sander Andreae, CEO van Snipperwall, vertelt over de kracht van zijn product voor fans en publiek. “Via Snipperwall kun je onder meer live broadcast, social media, nieuws, analyses, scores, replays en statistieken combineren en aanbieden op groot scherm, bijvoorbeeld in openbare ruimtes, stadions of bij bedrijven. Snipperwall heeft een heldere vormgeving en kan grote volumes data aan. Ideaal voor fan interactie via social media tijdens grote events en voor brand communicatie.
We worden nu al overprikkeld door alerts en nieuwsberichten, en dat gaat alleen nog maar toenemen. Hoe gaan we al die data verwerken? Volgens Robert Schep biedt OnLive een kompas. Online is een TNO-startup, of zoals Schep zelf zegt: een smartup (= combinatie van nieuwe technologie met de kennis en ervaring van een grote organisatie) en onderdeel van het Transient OnLive: connecting you with live-apps project. In een aparte unit werken Schep en TNO-specialisten aan de doorontwikkeling. Het eerste grote project is de inzet van OnLive voor events in de Jaarbeurs. De homepage van de OnLive-app is standaard in drie lagen verdeeld die corresponderen met drie belevingsringen om de persoon heen. De binnenste ring is social. Dat is de informatie die het dichtst bij staat, bijvoorbeeld over de sprekers op het event. De tweede is environment, bijvoorbeeld welke andere events er plaatsvinden en waar je kan eten. De derde biedt persoonlijke functionaliteiten: hoe laat gaat je trein en waar vind je je favoriete winkels? De smartup won dit jaar een hackathon en gaat een pilot draaien met events in Utrecht en Amersfoort. Schep: “Het is nu nog een event-app, maar de app kan ook heel nuttig zijn voor andere situaties.”
Firstv1sion heeft een klein draagbaar videosysteem ontwikkeld waardoor sportfans realtime sportprestaties kunnen meebeleven vanuit het perspectief van de sporter. Hoofd marketing Ilya Kissin vertelt er meer over. Atleten dragen een kleine platte camera op de borst en een RT-transmitter. Het systeem is geïntegreerd in de kleding en genereert beelden die – zonder enige vertraging – gebruikt kunnen worden in het stadion, op second screen of in-screen als inzet bij de wedstrijdbeelden. Dit zorgt voor grotere fan engagement en biedt kansen voor sponsors: omdat je met de atleet meekijkt, zijn een schoenmerk of de sponsornamen op shirts duidelijker zichtbaar. Het bedrijf werkt onder meer samen met Amerikaanse sportbonden en clubs, met name ijshockey, American football, basketbal en golf. Volgens Kissin geven de atleten aan dat het dragen van de wearable niet hinderlijk is.
Voor stadions, clubs en events creëert Netco Sports apps for mobiel en tablet. Yan de Paula, Business Development Manager, noemt events als Roland Garros en een club als Liverpool. Voor clubs of sportkanalen kunnen ze tijdens wedstrijden de ervaring van de kijker verrijken o.a. met de replay van belangrijke momenten vanuit verschillende hoeken, met statistieken, het laatste nieuws en met informatie over de spelers. In stadions kan via de app ook informatie worden aangeboden over parkeermogelijkheden, merchandising en de horeca. Netco Sport maakt veel gebruik van beacon-technologie waardoor de bezoeker binnen het stadion locatiegerelateerde alerts krijgen over bijvoorbeeld de beste looproute of aanbiedingen. Steeds vaker faciliteren ze de hele supporterreis van het kopen van tickets tot de terugblik achteraf.
Freek van ’t Ooster sloot het Cross Media Café af met de aankondiging van het open innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX), een samenwerking van Amsterdam ArenA, iMMovator, Hogeschool van Amsterdam en TNO. Tot 2020 investeren de initiatiefnemers van het programma samen met organisatoren van events en mediabedrijven in innovaties rondom het beleven van sport en grote events. Het gaat erom een nog intensere beleving voor bezoekers te creëren door moderne technologieën. Binnen SAX worden nieuwe businesscases ontwikkeld door publiek op afstand mee te laten leven, op innovatieve manieren verslag te doen en geheel nieuwe eventvormen te creëren. Deelnemers zijn van harte welkom. Kleine bedrijven kunnen hun ideeën aan de partners. Lees meer
Een voorbeeld van zo’n nieuw event in Amsterdam Arena zijn droneracex. Op de agenda staat Drone Decision Day, een spectulaire Drone Race in Amsterdam Arena, georganiseerd door Fjuze. Klaas Rohde, eigenaar van Fjuze, gaf een live demonstratie met twee van de beste teams ter wereld: het Engelse team dat zojuist de hoofdprijs had gewonnen in Dubai en het Nederlandse team dat als vierde eindigde. Drones vlogen met snelheden van meer dan 100 km per uur met wapperende glimmende slierten door de arena. Op het grote scherm konden de bezoekers van het Cross Media Cafe meekijken met de dronepiloten.
Lees ook het verslag van deel 1 van dit Cross Media Café
Presentaties
Bekijk hier alle presentaties van dit Cross Media Café.
Video’s
Bekijk hier alle video’s van dit Cross Media Café.