Amazing Monday: de kracht van VR voor Sport
Sport & Virtual Reality – een magische combinatie! Niet alleen om de beleving van sport naar een next level te brengen, maar ook voor sporters kan VR een handig hulpmiddel zijn in hun trainingen. Dichtbij komen, exclusieve content en een goede verhaallijn zijn ingrediënten voor succesvolle VR in de sport. Dat bleek uit de presentaties van Surround Vision, LiveLikeVR, Beyond Sports, TNO, MediaMonks en Helden tijdens de Amazing Monday Sports & VR in de Amsterdam ArenA.
iMMovator werkt samen met Amsterdam ArenA, TNO en Hogeschool van Amsterdam in het open innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX). In de Amazing Mondays staan iedere maand een grote ontwikkeling centraal in het kader van Amsterdam Innovation Arena. Vandaar het thema Sports & VR.
Surround Vision: kom dichterbij met VR
Erfan Saardati is Hoofd VR bij Surround Vision, het bedrijf dat alle VR belevingen voor Sky maakt. Het grote voordeel van VR is volgens Erfan dat je in het hart van de actie komt. Op de fiets van Chris Froome, in de boksring, op een Formule 1 wagen, en bij de ontknoping van de Engelse Premier League: dankzij de VR app van Sky kun je het allemaal front row meemaken.
Erfan benadrukt dat het erg belangrijk is dat hetgeen dat je vastlegt dynamisch en aansprekend is. Denk dus goed na over wat je wilt vastleggen en zorg dat je dichtbij de actie kan zijn. De kracht van VR ligt in dat je kijkers de mogelijkheid biedt iets van dichtbij mee te maken, waar ze anders geen toegang toe hebben. Dankzij de lichtgewicht camera’s waarmee 360 graden video wordt opgenomen is het ook makkelijker om dichterbij de actie te zitten dan met een reguliere videocamera. Erfan laat het voorbeeld zien van de VR opname bij de huldiging van Leicester City. Als kijker ben je onderdeel van het feestje. De video was razend populair, ook buiten Engeland en is inmiddels 2,8 miljoen keer bekeken.
Erfan gelooft sterk in een toekomst waarbij VR groter wordt dan televisie. Hij noemt een voorspelling van Goldman Sax die zegt dat in 2025 VR meer gaat opbrengen dan televisie. Op dit moment wordt VR nog veelal gratis aangeboden, of samen met merken gecreëerd. Het bereik van VR gaat sterk groeien verwacht Erfan, omdat VR headsets goedkoper worden en VR content ook via web, mobiel en social media makkelijker gedeeld kan worden. Daarom is het van belang om VR nu al te omarmen, om te zorgen dat als de grote doorbraak daar is, je als merk makkelijk aan kunt sluiten.
Erfan Sardaati (Surround Vision) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
Samuel Westberg, LiveLikeVR – de ultimate experience
Samuel Westberg, hoofd van LiveLikeVR heeft samen met zijn team een applicatie gebouwd waarmee je het live-event kan meenemen in VR. Op die manier kan de toeschouwer zelf een eigen experience kiezen.
Het voordeel van op deze manier naar voetbal kijken is dat je je eigen features kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende statistieken de revue laten passeren, je vrienden uitnodigen in jouw VIP-lounge en de voorbereiding vanaf minuut één bekijken.
Veel organisaties hebben zich gestort op de hardware, maar LiveLikeVR richt zich vooral op de software. VR biedt de mogelijkheid om outside te box te denken. Sport leent zich uitstekend voor deze VR toepassingen. Het enige nadeel op dit moment is nog de vertraging van de stream. Daar wordt aan gewerkt! VR heeft nu nog een erg duur imago, maar je hebt met VR juist een kleiner team nodig. Dat scheelt enorm in de productiekosten. Volgens Samuel kosten VR producties gemiddeld 20 % minder dan een gewone productie. Daarnaast kan je veel inkomsten behalen uit advertenties. LiveLikeVR is marktleider en combineert het sociale aspect van het kijken naar sport met VR.
Samuel Westberg (LivelikeVR) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
Beyond Sports: VR als hulpmiddel voor sporttraining
Waar de vorige sprekers in gingen op de mogelijkheden van VR om de kijkbeleving van sport te vergroten, gaat Sander Schouten, Business Director van Beyond Sports, in op de mogelijkheden die VR sporters biedt. Door VR kun je op plekken zijn waar je nooit bent geweest, een voetbalwedstrijd vanuit een ander perspectief bekijken en daardoor meer zien dan je ooit voor mogelijk hield.
Beyond Sports combineert data van voetbalwedstrijden met VR, waardoor je een soort ‘Fifa on steroids’ krijgt, aldus Sander. Je kunt de voetbalwedstrijd (waar je zelf in meespeelde) opnieuw beleven in een virtuele wereld vanuit verschillende standpunten. Omdat mensen het meeste leren door iets te zien, is dat een hele effectieve manier om spelers inzicht te geven in het spelletje, de looplijnen van tegenstanders en doeltreffende acties. Beyond Sports biedt club specifieke trainingen. Spelers krijgen bijvoorbeeld spelsituaties voorgelegd waarbij ze een keuze moeten maken over de volgende actie. Hiermee wordt het spelinzicht en bewustzijn van spelers vergroot. Ook kun je eerdere wedstrijden in VR analyseren en spelers een visuele representatie geven van bepaalde tactieken. En uiteraard is het voor fans ook een bijzondere mogelijkheid om een voetbalwedstrijd vanuit de ogen van jouw favoriete speler te beleven. Beyond Sports is als het ware een training voor je ogen. Dat het werkt blijkt uit de tests die ze met jongeren doen.
Sander Schouten (Beyond Sports) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
Ray van Brandenburg, TNO – met dé oplossing voor kwalitatief hoge VR
TNO heeft onderzoek gedaan naar de beleving van VR en daar is de volgende casestudy uit voortgekomen: hoe kan je VR nu écht echt laten lijken? Ray stelt dat zelfs 4K daarvoor niet goed genoeg is. Met VR zit het scherm zo dicht bij je ogen, dat je elke pixels kan zien. Video’s zijn kwalitatief nog niet goed genoeg en het duurt erg lang om de video’s te laden met de huidige internetsnelheid. Daar heeft TNO een oplossing voor bedacht.
Ray legt uit hoe je meer kwaliteit uit je VR video zou kunnen halen. Op het moment dat je een VR-video bekijkt kijk je altijd maar naar één stuk van het gehele beeld. TNO heeft een technologie gebouwd, waardoor je maar 1/8 deel van het geheel ziet. Je gebruikt maar één deel van de video, waardoor de kwaliteit blijft gewaarborgd en je hoeft alleen maar dat deel te streamen. Het gehele beeld wordt verdeeld in “tiles”, hiermee hak je de content in stukken. Je bekijkt maar één ‘tile’ tegelijk, maar als je je hoofd beweegt verplaats je naar een nieuwe ‘tile’. Dit gebeurt met een nauwelijks waarneembare vertraging. Deze pilot presenteert TNO aan organisaties met interesse voor VR content.
Ray van Brandenburg (TNO) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
MediaMonks: de eindeloze mogelijkheden van VR
Robert-Jan Blonk is VR producer bij MediaMonks, een wereldwijd productiehuis dat vele prijzen in de wacht sleepte. MediaMonks zet sterk in op VR en benadrukt dat VR productie om een andere mindset vraagt: “Rethink your traditional framed mind and think new possibilities”, aldus Robert-Jan. Vervolgens laat hij een paar spraakmakende projecten van MediaMonks de revue passeren.
De eerste is een VR beleving rondom de US Open. Het bevat een interactieve installatie waardoor je een tenniswedstrijd kunt beleven als een echte professional. Bekijk het center court vanuit het perspectief van de finalisten! Een ander project voor winnaars is de ‘Winning is a Choice’ beleving die MediaMonks maakte voor Samsung. Spelers konden voorafgaand aan hun wedstrijd een inspirerende speech bekijken via een VR bril van een aansprekende voetbal expert, om net dat beetje extra te geven tijdens de wedstrijd.
Ook laat Robert-Jan voetbalproject zien waarbij je een niet heel voor de hand liggend perspectief aanneemt: het perspectief van de bal. De beelden zijn terug te zien in de commercial I am Brazuca van Adidas. Voor Nissan maakten ze een VR beleving waarbij je onderdeel uitmaakt van de ceremonie aan het begin van Champions League wedstrijden. Je hoort de Champions League tune, je staat midden op het veld en bent als een waanzinnige aan het wapperen aan een vlag samen met andere vrijwilligers, je bent in het ‘Center of Excitement’, zoals de beleving heet. Als laatste laat Robert-Jan een Mixed Reality project zien van Telia, een Scandinavische Telco. Hierbij wordt een brug gemaakt tussen mens en machine en heden en toekomst door een robot co-host te creëren die bij conferenties in VR op het podium staat.
Robert-Jan Blonk (MediaMonks) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
Arne Mosselman, Helden – met een terugblik naar de Olympische content.
Arne, strategie director bij Helden, experimenteerde afgelopen olympische spelen met een aantal vormen van Olympische content; VR en 360 graden content. Maar hoe integreer je VR in je alledaagse content?
Het productieteam bestond uit vijf man, ze hadden dus niet veel ruimte om te experimenteren. Het grote voordeel was dat ze toegang hadden tot (bijna) alle olympische sporten en evenementen. Ze konden dus nog dichterbij komen dan de reguliere camera’s en dat is gaaf! Op dat moment kon VR helaas nog geen live content produceren en dat is toch wel iets belangrijks tijdens de olympische spelen. Arne en zijn team vroegen zich af: “wat wil de kijker nu weten?” Kijkers die er niet bij konden zijn willen het olympische gevoel meekrijgen. Hoe doen we dat? Verschillende sportmannen namen de kijkers mee door middel van 360 graden content. Iedereen mag zelf weten waar je naar kijkt. Arne sluit af met 3 tips voor het maken van VR-content: get close, no rush en create some awesome content.
Arne Mosselman (Helden) @ Amazing Monday – VR from iMMovator on Vimeo.
Amazing Monday Sport & VR – Aftermovie from iMMovator on Vimeo.
Benieuwd naar de presentaties, je kan ze hier bekijken.
Dit evenement wordt mede gefinancierd vanuit de TKI-regeling Netwerkactiviteiten via het TKI CLICKNL.