13 mei a.s. is er weer een Cross Media Café, dit keer is het thema: Sport & Nieuwe Media. In dit artikel kijkt onze USA Reporter George Freriks wat breder naar Sport en Innovatie en dan met name vanuit het USA perspectief.
Sport en meer specifiek live sport is zo’n beetje de enige kurk waarop het traditionele model van omroep en distributeur is gestoeld. Volgens analisten betaalt in de USA de distributeur zo’n 7 dollar per maand per abonnee om een kanaal als ESPN te mogen doorgeven. ESPN startte als een klein regionaal station om met name de uitwedstrijden van de locale teams te kunnen distribueren. Inmiddels is het, als onderdeel van het Disney concern, uitgegroeid tot een van de grootste sportmedia bedrijven ter wereld.
Het succes van ESPN werkte aanstekelijk bij de andere traditionele broadcasters als NBC en Fox. Die hebben inmiddels ook hun eigen NBC Sports en Fox Sports kanalen. Uiteraard concurreren deze kanalen middels “content”. Goed voor de rechtenhouders in dit land, want de prijzen voor sportrechten rijzen inmiddels de pan uit en dat geld komt terug in de sport, maar soms ook terecht in de zakken van investeerders. Clubs als de LA Dodgers (baseball) gaan voor miljarden dollars van de hand en investeerders willen hun “return on investment”. De LA Dodgers is wel een heel apart geval want de club deed een unieke 25 jaar(!) rechtendeal met Time Warner Cable en nu zitten alle niet-Time Warner abonnees zonder hun Dodgers. Dat is maar liefst 70% van de huishoudens in Californië. Waarde creatie en waarde vernietiging, het komt allemaal voor in de sport.
De looptijden van de sportrechtendeals zijn vaak rond de tien jaar. Ingegeven om het bestaande model te handhaven.
Innovatie en Sport zie je op een aantal manieren terug: aan de kant van de verdienmodellen, aan de registratie van wedstrijden, aan de manier waarop het aan de consument wordt aangeboden en aan de schermenkant.
Qua verdienmodellen is er in de sport en het brengen van sport naar de consument van alles mogelijk. De “high profile” wedstrijden, met name boksen, gaat vaak “pay per view”. Men betaalt een vast bedrag om naar een wedstrijd te mogen kijken. Alleen al de komende twee weken biedt Comcast een tiental boks evenementen aan voor prijzen variërend van 10 tot wel 65 dollar voor één wedstrijd!
Daarnaast zijn er allerlei kanalen die in een soort van “pluspakket” zitten en dat zou je dus betaaltelevisie kunnen noemen. De open zenders zijn reclame gedreven en dat leidt wel eens tot een overvloed aan commercials waardoor de balans van entertainment en commercie uit het lood wordt geslagen. Dat geldt niet voor de echte Amerika
anse super evenementen als een “Super Bowl”. De commercials rondom zo’n evenement worden zorgvuldig geproduceerd en geselecteerd en hebben in zichzelf al een aardige amusementswaarde. Maar NBC Sports maakte het de afgelopen Olympische Spelen wel erg bont door slechts een klein gedeelte “live” uit te zenden en de tijd aan uitgezonden commercials overtrof de zendtijd van de “echte sport”.
Dan is er natuurlijk het online aanbod. In de USA vaak gekoppeld aan het abonnement met de distributeur. Je moet n.l. een authenticatieproces met de distributeur voltooien om online content te mogen zien. Dit allemaal om kannibalisatie van het traditionele systeem tegen te gaan.
De vraag is natuurlijk wanneer een rechtenhouder echt de sprong gaat maken om zonder tussenkomst van een distributeur rechtstreeks met de consument zaken te gaan doen.
Ook in en om de sportarena tal van innovaties. Hier slaat de diversificatie toe. Bij high profile sportevenementen, meer camera’s, maar ook bijvoorbeeld 360 graden camera’s waarbij de beelden vanuit alle hoeken naar de consument of via de tussenpersoon, de regisseur, naar de huiskamers gebracht kunnen worden. Hier in Venice Beach heeft het Nederlandse bedrijf Corrino een vestiging van waaruit ze zeer succesvol de Amerikaanse markt bestoken en dan met name de evenementenmarkt. Hierbij wordt regelmatig de 360 graden camera ingezet.
Een stap verder is natuurlijk Virtual Reality, waarbij het op het moment dat de spelers worden uitgerust met sensoren en camera’s mogelijk moet zijn om via devices als een “Oculus Rift” zelf als het ware “mee te spelen”.
Het gebruik van “drones” bij sportwedstrijden wordt inmiddels ook steeds vaker gemeengoed. Drones kunnen prachtige overzichtsbeelden maken van o.a. golf en allerlei wintersporten.
Dit is aan de “high end” van de markt. Aan de onderkant is een hele andere innovatie aan de hand, met name ingegeven door kosten. Tijdens de laatste NAB show te Las Vegas waren weer tal van afstand bestuurbare oplossingen te zien. Waarom moet een cameraman en/of regisseur eigenlijk nog in het stadion aanwezig zijn als via glasvezel de camerabediening en de regie ook vanuit huis gedaan kan worden? Zeker bij een vaste opstelling van goedkope camera’s kan voor weinig geld een registratie van een wedstrijd worden gedaan.
Foto: United Broadcast Facilities
Tenslotte de innovatie op het gebied van schermen. Het zijn vaak de super evenementen die een “boost” moeten geven aan de schermenverkoop. De fabrikanten van schermen doen er dan ook alles aan om constant te blijven innoveren. Na de succesvolle implementatie van HDTV kunnen we toch wel van een mislukking van de implementatie van 3D spreken. Het aantal 3D zenders neemt voor het eerst sinds jaren af. ESPN is eind 2013 gestopt met 3D registratie en doorgifte. Het zegt genoeg! Heel anders ligt het plaatje voor 4K en 8K. De schermen met meer pixels en een beter beeld.
De implementatiekosten in de keten van opname en distributie zijn voor 4K te overzien en men verwacht dan ook dat 4K de komende jaren gestaag terrein zal gaan winnen.
Internationaal staan de Nederlanders hoog aangeschreven als het om innovatie en sport gaat. United heeft natuurlijk met de Cinevideo historie nog steeds de nodige kennis in huis. Bij Dutchview vliegen de mensen van het Mobile Broadcast System nog regelmatig het thuislandje uit. Infostrada Sports wereldwijd bekend vanwege hun statistics en in de USA heeft Corrino als gezegd de eerste stappen gezet. De Amerikaanse sportmarkt is gigantisch. Niet alleen de Major Leagues, maar ook de College Leagues worden in alle omvang in beeld gebracht met alle innovaties van dien en derhalve kansen voor Nederlandse bedrijven.
@GeorgeFreriks info@georgefreriks.com Los Angeles