6 maart 2017
Content

Radical Graphics: De mogelijkheden van crossoversamenwerking verkennen

José Gómez de Lara en Manuel González timmeren met Radical Graphics aan de weg. Hun missie: AAA-kwaliteit toevoegen aan gamified apps. José Gómez de Lara en zijn zakenpartner Manuel González kennen elkaar nog van de middelbare school in Spanje. Nadat ze beiden een tijdje in Ierland hadden gewerkt, verhuisde Gómez de Lara naar Amsterdam en González terug naar Spanje. Uiteindelijk voegde González zich bij zijn vriend in Amsterdam en startten ze Radical Graphics. Radical Graphics is een Indie Development Studio die zich richt op het ontwerpen en ontwikkelen van entertainment software,’ legt Gómez de Lara uit. ‘Daarmee bedoel ik webapps, games en gamifi cation-oplossingen.

Veteranen
‘We zijn langzaam maar gestaag aan het groeien,’ gaat Gómez de Lara verder. ‘Het aantal cliënten is verdubbeld en we zijn begonnen om onze staf uit te breiden.’ Dat succes heeft Radical Graphics volgens hem te danken aan het feit dat González en hij ‘game industry-veteranen’ zijn. ‘We zijn voormalige AAA-ontwikkelaars van studios als Microsoft en Sony. Ons doel is om gamifi cationoplossingen te bedenken met triple A-quality assets. Tot nu toe zijn de gamifi cation-oplossingen in de markt ontworpen als apps die de mechanische component negeren. Het kwaliteitsniveau van de game-onderdelen in deze apps zijn niet te vergelijken met commerciële AAA-games. Het is juist deze kwaliteit die wij willen toevoegen aan de gamifi ed apps die wij maken.’ Natuurlijk viel het ook wel eens tegen. Gómez de Lara: ‘We hebben tijdens onze startup journey meerdere hobbels moeten nemen. In het bijzonder liepen we aan tegen zaken die met taal, geld en investeringen te maken hadden. Ook kregen we te maken met onwil van mensen om te geloven dat een techniek zo nieuw als gamifi cation de betrokkenheid van gebruikers kan vergroten. Hoe we deze obstakels hebben overwonnen? Door als studio een reputatie op te bouwen van Work made for hire (eigenaarschap berust bij de klant/opdrachtgever) en ons portfolio uit te breiden.’

Crossoversamenwerking
Als startup kreeg Radical Graphics de kans om mee te doen aan het acceleratorprogramma Media Matters. Gómez de Lara: ‘We zijn er altijd in geïnteresseerd om ons werk te laten zien, de huidige situatie in de media-industrie te leren kennen en de mogelijkheden van crossoversamenwerking te verkennen. Media Matters heeft ons waardevolle inzichten verschaft in de huidige Nederlandse media-industrie en in de uitdagingen, interesses en behoeften ligt. Dit helpt ons om bedrijven te benaderen met de juiste mindset en projectvoorstellen. Dat helpt Radical Graphics bij het plannen van de toekomst. ‘We willen als bedrijf groter groeien en onze eigen producten creëren. We willen veranderen van een serviceverlenende startup naar een bedrijf dat zijn eigen producten maakt. We willen in contact komen met de eindgebruikers zodat we beter in kunnen spelen op hun wensen en behoeften.’