We worden overspoeld met nieuws en data. Er zijn ook steeds meer data beschikbaar over de nieuwsgebruikers en steeds meer kanalen om ze te bereiken of te triggeren. Hoe ga je daar als nieuwsorganisatie mee om en hoe bereik je je doelgroepen? Dit was het onderwerp van het Cross Media Café op 31 maart 2015 op het Mediapark in Hilversum. Organisatie: iMMovator. Moderator: Monique van Dusseldorp.
Meer activiteiten van iMMovator
Freek van ’t Ooster, directie iMMovator, opent het Cross Media Café en wijst op andere relevante iMMovator-activiteiten.
Rondleiding Beeld en Geluid tentoonstelling
Voorafgaand aan het café was er de mogelijkheid om een rondleiding te krijgen over de nieuwe tijdelijke tentoonstelling “Voorbij het Nieuws” in Beeld en Geluid. De tentoonstelling geeft inzicht in het ontstaan van nieuws, de impact van nieuws en de mechanismen van beeldvorming aan de hand van zes cases. Waaronder: de rol van de media bij de procedures rond de jonge asielzoeker Mauro, de kritiek op de voorzitter van Alpes d’Huzes na een forse declaratie en het vertrek van Hero Brinkman uit PVV. De tentoonstelling draait nog tot 31 mei a.s.
GfK: Nu.nl populairste nieuwssite, mobiel meest gebruikte device
Marion Appel, Director Media Research, GfK, geeft inzicht in de nieuwsconsumptie aan de hand van het GfK Digital Audience Measurement (DAM) bereikonderzoek. Wie, wat en waar is de digitale nieuwsconsument? Allereerst weer de bevestiging dat de mobiele consumptie toeneemt. In december 2014 beschikten 7,9 miljoen Nederlanders over een tablet en hadden 10 miljoen mensen een smartphone. Appel: “PC wordt steeds minder belangrijk voor digitale nieuwsvoorziening. Nieuwsconsumptie gebeurt mobiel.” Het DAM-onderzoek meet bereik. “We kijken wat mensen doen. Drie miljoen tweets naar aanleiding van een gebeurtenis lijkt bijvoorbeeld veel, maar het getal is relatief als blijkt die tweets verzonden zijn door 200.000 mensen.”
GfK meet onder meer het gemiddeld maandbereik van websites. Google voert de lijst aan met een gemiddeld bereik van 83% onder digitale gebruikers ouder dan 13 jaar. Facebook volgt met 77,4%. Wat zijn de populairste nieuwssites? De grootste is Nu.nl met een gemiddeld maandbereik van 29,9%. Gevolgd door NOS (23,7%), Twitter (19,6%), Telegraaf (18,3%) en AD (17,1%). Kijk voor meer cijfers op de slides van Marion Appel. De meeste bezoekers van nieuwssites gebruiken daarvoor hun smartphone. Alleen bij de Telegraaf wint de PC. Bij het AD is ook het PC-gebruik relatief hoog.
Marion Appel (GfK) @ CMC Nieuws from iMMovator
Bekijk hier de video van de presentatie van Marion Appel.
NOS experimenteert met nieuwe nieuwsplatformen voor jongeren
De afdeling Nieuwe Media van de NOS experimenteert voortdurend met nieuwe platforms en nieuwe vormen van nieuwsvoorziening. Lara Ankersmit, Hoofd Nieuwe Media: “De NOS is er voor iedereen, maar dan moet je wel iedereen kunnen bereiken. We onderzoeken welke doelgroep via de nieuwe kanalen te vinden zijn.” In dit kader doet de NOS onderzoek naar de nieuwsbehoefte van jongeren. De aanname dat jongeren alleen maar kort nieuws waarderen werd in het onderzoek van tafel geveegd. Jongeren willen wel degelijk goed op de hoogte blijven van ontwikkelingen, zich een mening vormen over wat er in de wereld gebeurt en getuige zijn of deelnemen aan nieuwswaardige gebeurtenissen, zoals sportevenementen of persconferenties. Maar hoe bereik je ze en in welke vorm giet je het nieuws? Vandaar een experiment op Instagram, toenemend populair onder jongeren. NOS publiceert 15 seconden filmpjes met een voice-over en onscreen text, zodat de filmpjes ook zonder geluid te consumeren zijn. “We hebben nu 9.000 volgers en gemiddeld 300 likes per post. Het is nog een pilot. We moeten kijken of het gaat werken.” Voor wie snel nieuws wil checken maakte de NOS een digitale nieuwswall op nos.nl. “Dit sluit aan met wat we met NOS op 3 voor ogen hebben: bijblijven. Een kort overzicht van het nieuws dat je gezien moet hebben om te weten waar iedereen het over heeft.”
Het NOS Jeugdjournaal bestaat al 35 jaar voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De NOS heeft nu ook een app om het jeugdnieuws op een andere manier te verpakken. Kinderen kunnen foto’s opsturen, meedoen met de stelling van de dag en met hartjes nieuwsberichten favoriet maken. “Met de app bereiken we weer andere kinderen, dan via televisie.” De app (alleen Android) is genomineerd voor de Kinder Media Awards 2015
Lara Ankersmit (NOS) @ CMC Nieuws from iMMovator
Bekijk hier de video van de presentatie van Lara Ankersmit.
Nu.nl: relevantie is key
Met maandelijks ruim 5,5 miljoen unieke bezoekers en een miljard pageviews is Nu.nl Nederlands grootste nieuwsplatform. 75% van de pageviews vindt plaats op mobiele devices en dagelijks worden de Nu.nl-apps door 1,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Joost Bon, uitgever van Nu.nl, weet waarom. “Nieuws is emotie, emotie betekent impact, en hoe dichterbij het nieuws komt, hoe meer impact. Vlak na de vliegtuigcrash in de Franse Alpen waren er 450.000 gebruikers tegelijk op de Nu.nl-app.” Bon vertelt dat Nu.nl een live-blog bijhield van de ontwikkelingen rond de ramp en de lezers uitnodigde om vragen te stellen. “We kregen 1.000 vragen.” Nu.nl had een dergelijk vragenvuur niet verwacht en kon daardoor minder snel en minder persoonlijk reageren op elke vraag, dan gewild. Maar het geeft volgens Bon wel aan hoe betrokken mensen zijn bij nieuws dat hen raakt, dat relevant voor hen is. Bij Nu.nl is dan ook de allerbelangrijkste vraag: “Hoe zorgen we dat onze app voor iedereen op elke dag elk moment relevant is.” Nu.nl is begonnen met de app af te stemmen op de regio van ontvangst. Getriggerd door het GPS-signaal krijgen mensen in Groningen naast landelijk nieuws ook een regionale update. Nu.nl biedt ondertussen al streeknieuws in negen regio’s in Nederland, waaronder Twente in samenwerking met dagblad Tubantia.
Nu.nl past nieuwsvoorziening niet aan aan het gebruikte device. Wel in vorm, niet in inhoud. Ook voor gebruikers van de smartwatch is er een Nu.nl-app. “Er zijn nog weinig gebruikers, maar we willen via elk device bereikbaar zijn.”
Het voornaamste verdienmodel van Nu.nl is nog steeds advertising, waaronder branded content. Voor 15.000 euro kunnen adverteerders een boodschap in een artikel verpakken en in de nieuwstijdlijn laten plaatsen. “Voorwaarde is relevantie. Dus een haakje naar een actualiteit of een echt nieuwsfeit.” Gepersonaliseerd nieuws biedt Nu.nl niet. “Op een desktop gebruiken we cookies, maar mobiel weten we niets van de gebruikers. Alleen dát ze kijken en vanaf welke locatie. Regionaal nieuws is een eerste stap in het bieden van meer relevant nieuws.”
Joost Bon (Nu.nl) @ CMC Nieuws from iMMovator
Bekijk hier de video van de presentatie van Joost Bon.
Vice goes Dutch
Vice News is Nederland niet breed bekend. Vice begon 20 jaar geleden als een gratis tijdschrift in Canada, maar is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd online platform gericht op video op de millennials, jongeren tussen 18-34 jaar. Opbrengsten uit het Vice-magazine maakt nog maar 2% van hun omzet uit. Vice News heeft online redacties in 38 landen en trekt in Nederland inmiddels al 2,4 miljoen unieke bezoekers per maand. Op het kantoor in Amsterdam werken 70 mensen. Sjoerd Raaijmakers, uitgever uitgever Vice Media: “De traditionele media kunnen de millennials niet meer bereiken.” Kenmerkend voor Vice is de manier van reportages maken. “Waar traditionele media een man op een dak in New York zetten om te berichten over rellen in het Midden-Oosten, hebben wij een reporter ter plekke.” Vice News maakte een spraakmakende reportage van 40 minuten over ISIS van binnenuit. De kracht van Vice zijn de vele lokale redacties die samen content maken die voor mensen over de hele wereld interessant zijn. Vice News wil nu ook een Nederlandse redactie toevoegen. “Relevant nieuws vanuit Nederland is bijvoorbeeld ons drugsbeleid of de nasleep van de crash van de MH17.” Vice wil de omzet in Nederland verhogen van 11,8 naar 16,5 miljoen euro.
Vice.com is de kapstok voor een groot aantal online channels en standalone sites, van nieuws tot special interest. “1 procent van alle YouTube-kijktijd wordt besteed aan Vice-content.” Distributie van videocontent gaat niet alleen online. In juni komt Vice met een eerste speelfilm, content wordt ook gebruikt door televisiestations en verleden jaar won Vice een Emmy met de nieuwsshow VICE op HBO. Twee weken geleden tekenden ze een vierjarig contract met HBO voor een nieuwe reeks.
De verdiensten van Vice komen uit de verkopen van advertentieruimte en branded content. De redacties helpen adverteerders om hun verhalen te vertellen. Vice verkoopt ook data en kennis van de doelgroep.
Het bestaansrecht van Vice? “Wij brengen verhalen die traditionele media laten liggen, maar die jonge mensen wel graag willen horen. En wij brengen die verhalen op een manier zoals wij die graag willen horen. Onze redacteuren behoren zelf tot de doelgroep.”
Bekijk hier de video van de presentatie van Sjoerd Raaijmakers.
Innovatieve journalistieke projecten in The Challenge
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek organiseert jaarlijks The Challenge. Tien masterclasses waarmee laatstejaarsstudenten en net afgestudeerden de kans krijgen vernieuwende journalistieke ideeën om te zetten in een concreet plan en meer te leren over journalistiek ondernemen. Mir Wermuth, vice-voorzitter van het bestuur van het stimuleringsfonds: “Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (vroeger Bedrijfsfonds Pers) bewaakt de pluriformiteit en kwaliteit van de Nederlandse journalistiek. We kijken wat in Nederland nodig is om een goede journalistieke functie te behouden.” Daarvoor beschikt het fonds over een aantal instrumenten, waaronder de persinnovatieregeling. Aankomend journalisten kunnen in aanmerking komen voor een subsidie via The Challenge. De drie winnaars presenteerden hun ideeën tijdens het Cross Media Café.
Page Facts zoekt journalisten die helpen research tool te optimaliseren
“Redacties zijn veel tijd kwijt met het verifiëren van hun bronnen”, vertelt Challenge-winnaar Luke Ex. Page Facts maakt betrouwbaarheid van online bronnen in een oogopslag zichtbaar naast de zoekresultaten. Page Facts hanteert daarbij de methodes die journalisten zelf gebruiken en vond een manier om die te automatiseren. De studenten willen Page Facts verder optimaliseren door in gesprek te gaan met journalisten.
Pagefacts @ CMC Nieuws from iMMovator
Root content zoekt redactie die nieuwe informatietool voor televisie willen testen
Root Content wil extra content aanbieden aan televisiekijkers. Challenge-winnaar Stefan Heijdra: “Veel content die een tv-item verdiept, blijft liggen op televisieredacties, terwijl die informatie wel degelijk relevant is voor de kijker.” Root Content biedt redacties de mogelijkheid om die achtergrondinformatie aan te bieden op het televisiescherm via alerts of achteraf in de vorm van een mozaïek in plaats van de aftiteling. Zo voorkomt een zender dat hij kijkers verliest aan mobiel of dat aandacht wordt verdeeld over de twee media. Volgens Westerhof een manier om jongeren beter te binden.
Journee zoekt onderzoeksjournalisten die open staan voor een experiment
Challenge-winnaar Wouter Vroege: “Er is een discrepantie tussen belangstelling voor onderwerpen en het belang ervan. Denk aan Joris Luyendijk met zijn berichtgeving over de financiële wereld.” Journee wil een platform creëren voor onderzoeksjournalistiek. Een mogelijkheid om via crowdfunding een journalist de kans te geven om onderwerpen uit te werken die van belang zijn. Via Journee kunnen belangstellenden de journalist via multimediale rapportages in dagboekvorm volgen. Mensen krijgen zo een relatie met de journalist en raken bij hem en zijn onderwerp betrokken.