20 juni 2013
Media Jaarcongres Business Tech

Nieuwe spelers, nieuwe platforms: Microsoft, Ericsson en Panache

Tijdens het tweede deel van het Mediapark Jaarcongres kwamen nieuwe spelers en platforms aan bod. Met apparaten en diensten zoals Windows 8, Windows Phone , XBox en Windows Azure Media Services betreedt Microsoft het hart van de media industrie. Ericsson zet in op zeer snelle mobiele netwerken. Panache brak door op internet en in navolging daarvan zet Jan Jaap van der Wal nu in op alternatieve platforms voor zijn tv formats. Welke kansen zien deze partijen voor de media industrie?

Microsoft slaat brug tussen media en technologie
Wat kan een technologieprovider als Microsoft betekenen voor de media industrie? National Technology Officer Hans Bos vertelt dat Microsoft op een natuurlijkere manier de link tussen techniek en media wil maken. Wat bedoelt hij daarmee?

“Microsoft had altijd een technische focus, software. Toen we de stap zetten naar interactieve gaming was dat een technische stap. Wij leverden de hardware en de gadgets, en maakten de games samen met de media industrie.” Microsoft kiest nu voor een menselijkere benadering. “We willen mensen betrekken in ons verhaal en laten participeren in wat we te bieden hebben.” Als voorbeeld noemt hij de nieuwe user interface die zorgt voor een veel natuurlijkere interactie tussen mens en computer. Ander voorbeeld is het nieuwe game concept Quantum Break, waar real life en game met elkaar vervlochten zijn. Met de Xbox smartglass kan iemand extra info opvragen, bijvoorbeeld over de video die hij kijkt. Bos: “Het zou mooi zijn als dit tweewegverkeer zou zijn: niet alleen info opvragen, maar ook producten kopen, of zelfs participeren.”

Ook de creatieve industrie wil Microsoft faciliteren, bijvoorbeeld met Pixar Renderman on Demand. De toepassing ondersteunt bij het snel renderen van animaties voor bijvoorbeeld films, waardoor creatieve processen sneller kunnen verlopen. Microsoft faciliteert het renderen met rekencapaciteit in de cloud. Microsoft heeft hiervoor overal ter wereld datacenters. Voor Serious Request wilde 3FM pieken in dataverkeer kunnen opvangen, maar niet altijd betalen voor de top. Pieken konden ook hier worden opgevangen met een betrouwbare cloudoplossing.“ De datacapaciteit van Microsoft is groot. Alleen al in Dublin staat 40.000 m2 serverruimte. “Beschikbaar voor bedrijven die ruimte nodig hebben voor creatieve ideeën, cocreatie, beter bereik of voor een nieuw ontworpen interface.” Hans Bos noemt ook met nadruk het voornemen om de infrastructuur van Xbox wereldwijd van 15.000 naar 300.000 servers uit te breiden. Daarmee wil het bedrijf klaar staan om een toename van creativiteit uit de media industrie op te vangen.

 

Hans Bos (Microsoft) @ MPJC2013 from iMMovator

Mobiele netwerken gaan de wereld veranderen
Ericsson voorspelt dat binnen een paar jaar een miljard gebruikers van zeer snelle mobiele netwerken gebruik zullen maken. We gaan naar een Networked Society. Welke kansen biedt dat?

“Connectivity gaat personen en de maatschappij veranderen”, stelt Simon Frost, hoofd TV Marketing van Ericsson. Ericsson levert producten en diensten op gebied van telecommunicatie aan providers van mobiele en vaste telefoonnetwerken. Hij verwacht dat de komst van een network society ook grote impact zal hebben op de media-industrie. Hij noemt wat cijfers. In 2020 zullen al 50 miljard devices toegang hebben tot het mobiele netwerk, waarvan 15 miljard video-enabled. Het aantal pay-tv abonnees zal in 2016 volgens hem gegroeid zijn van 740.000 naar 1,1 miljard.” Hij stelt dat consumenten bovendien zal bereid zijn voor content te betalen. Nog wat cijfers: Frost verwacht dat er in 2018 wereldwijd 850 miljoen pc’s en tablets zijn, en 3,3 miljard smartphone-abonnementen en 6,5 miljard mobiele breedband abonnementen (nu is dat nog 0,5 miljard). Frost verwacht dat de enorme groei van mobiel en video een grote invloed zal hebben op de manier waarop we media consumeren. De toename van data zal netwerkproviders ook hoofdbrekens bezorgen. Het dataverkeer zal over vijf jaar zo’n 12 keer groter zijn, vooral door video. Hierop moeten netwerkproviders zich voorbereiden. Frost voorziet daarom wereldwijd een supersnelle uitbreiding en uitrol van high speed LTE- of 4G-netwerken.

Frost zelf houdt zich bezig met onderzoek naar consumentenverwachtingen op het gebied van entertainment. Zijn onderzoek is volgens hem representatief voor zo’n 270 miljoen consumenten over de hele wereld. Een paar cijfers uit het onderzoek van 2012. Social TV is een feit: 60% van alle respondenten gaf aan social media te gebruiken als ze televisie kijken. 42% van het social media verkeer ging over het bekeken programma. Uit het onderzoek blijkt onder meer ook dat de gemiddelde kijktijd gelijk blijft en dat de consument kwaliteit wil: 41% is bereid meer te betalen voor HD.

Nieuwe zendtechnologie ondersteunt de overgang naar mobiel. Frost wijst op LTE broadcast. Met LTE kan een provider extra capaciteit bieden gedurende een bepaalde periode of een bepaald gebied, een regio of een stadion. Dat betekent nieuwe mogelijkheden voor de media industrie. Zelf is Ericsson met broadcaster Horizon, de Amerikaanse NFL (National Football League) en Nascar een samenwerking aangegaan om LTE broadcast te gebruiken tijdens events, zoals football-wedstrijden of Formule 1-races. Bezoekers kunnen daardoor ter plekke second screen gebruiken voor live feeds of andere camerahoeken.

 

Simon Frost (Ericcson) @ MPJC2013 from iMMovator

Online als TV Lab
Online is de plek waar op dit moment nieuwe media formats ontstaan, en waar mediamakers in contact komen met hun publiek. Stand-up comedian, cabaretier en televisiepresentator Jan Jaap van der Wal ervoer het met Panache. Toen omroepen verleden jaar geen tijdslot over hadden voor zijn satirische verkiezingsprogramma, richtte hij zijn eigen YouTube-kanaal op waar hij Panache met steun van Jamesons Whiskey en NRCNext maakte. Jan Jaap: “Het leuke was dat we alle vrijheid hadden. Een uitzending mag zo lang duren als je wil, je kunt laten zien wat je wil en nieuwe comedytalent kan zich presenteren. Soms maakten we zo iets heel goeds en soms was het wat minder.” Panache sloeg aan, waardoor er opeens wél tijd en geld beschikbaar was op televisie. “Rond de kroning hebben we drie weken Panache mogen maken.”
Van der Wal vindt dat de online wereld geweldige nieuwe kansen biedt voor makers. “Veel makers verenigen zich op internet, zetten kanalen op en beginnen ze te vullen. Wat zou het mooi zou zijn als de Publieke Omroep zelf ook meer gaat inzetten op online. Je eigen TV-lab online: ruimte voor nieuw talent en nieuwe formats.” Van der Wal’s volgende project is Teletijd, het eerste televisieprogramma dat via een speciaal gemaakte app te bekijken is (de programma’s heten dan Appisodes). Volgens hem is dit de televisie van de toekomst. Hij zoekt nog funding partners.