Online muziekstreaming is de nieuwe norm; Spotify is massaal door het Nederlands publiek omarmd. Hoe gaat de muziekindustrie om met de bestaande en steeds weer nieuwe platforms, zoals Twitch, musically of lively? En waarom zou je geen eigen platform beginnen, zoals MeloMe voor de niche van klassieke muziek? Over deze laatste ontwikkelingen vertelden sprekers op het Cross Media Café Muziek en Innovatie op 12 december in Beeld en Geluid. De moderator was Monique van Dusseldorp.
Sessie 2: Platforms met presentaties van: Meindert Kennis van Spinnin’ Records, Angelop Diop van 101 Barz, Judith van de Crommert van MelloMe en DJ Sam Feldt over Fangage.
Spinnin’ Records verkent elk nieuw platform
Spinnin’ Records is een van de meest succesvolle dancelabels ter wereld. De distributie en promotie van hun muziek gaat al jaren volledig digitaal en online, waar ze een indrukwekkende fanbase wisten op te bouwen. Lead digital trategist Meindert Kennis vertelt hoe dat zo gekomen is en hoe het label met nieuwe platforms omgaat. “We zijn ooit op YouTube begonnen omdat onze radiopromotor Kees een goede luisterlink nodig had voor radio-dj’s. We hebben onze nieuwe muziek toen even op YouTube gezet, en werden daar ontdekt door liefhebbers.” Een mix van toeval en je kansen zien. Sindsdien heeft Spinnin’ Records elk nieuw platform geprobeerd. Zo ook Musical.ly en live.ly, het livestreamzusje van Musical.ly. Kennis: “Musically is overgenomen door een Chinees mediabedrijf. Je ziet dat het Chinese publiek bezig is met video’s maken op muziek. Daar kan een kans voor ons liggen: hoe zorg je dat mensen onze platen gebruiken om iets te doen op muziek?” Hij ziet dat veel platforms de wil hebben om met muziek te werken, maar dan toch afhaken door het gedoe met rechten. Hij geeft Twitch als voorbeeld.
Nieuwe trend is het aanbieden van rechtenvrije muziek voor gebruik in user generated, niet-commerciële video’s. YouTube en Spotify bieden al rechtenvrije muziek en ook Spinnin’ Records doet mee met Spinnin’ Copyright Free Music. “Rechtenvrije muziek heeft voor ons een promotionele waarde.”
Het geheim van het online succes van Spinnin’ Records? “We hoeven niet overal de eerste te zijn: juist op de populaire platforms moet je je eigen manier vinden om te groeien. En dat kan wat tijd kosten.” Kennis ziet dat het succes van bestaande platforms afvlakken. “Mensen gaan anders muziek consumeren. YouTube werd heel lang gebruikt als gratis muziekcatalogus. Maar de enorme groei van drie jaar geleden is voorbij. Dat kan te maken hebben met Spotify.”
Bekijk hier de video van Spinnin’ Records.
101Barz groot in Nederlandse hiphop
Angelo Diop is de bedenker en presentator van 101Barz, een platform voor Nederlandse hiphop van BNNVARA. Een goed bewaard geheim is dat 101Barz ongekend populair is en een enorm bereik heeft op alle grote platforms. Diop komt er daarom graag over vertellen op het Mediapark, ‘de plek van het establishment’. Angelo Diop stroomde 11 jaar geleden in via het talentprogramma van BNN; onervaren jongeren konden meewerken aan een nieuw digitaal tv-kanaal: 101 tv. Het werk kon hem weinig boeien. Maar hij kreeg voor elkaar dat hij in zijn vrije tijd een eigen programma mocht maken dat dichter bij zijn ambities lag: 101 Barz. Want voor Nederlandse hiphop was er nog geen eigen platform. Diop vertelt hoe 101 Barz binnen een paar maanden meer views genereerde dan het complete 101 tv-kanaal. Ondertussen heeft het programma meer dan 508.000 YouTube subscribers en trekken de video’s samen 400.000 views per week. Dit is het grootste online bereik na NOS Journaal en Studio Sport binnen de NPO, aldus Diop. Hij vertelt hoe hij aanvankelijk heeft moeten knokken om de muziekvideo’s op YouTube te plaatsen. “Dat was verboden. Maar daar zat mijn doelgroep. En ik had geen keuze: op onze eigen website gingen de cijfers naar beneden. Op een gegeven moment gingen fans de website rippen en zetten ze onze video’s zelf op YouTube.
Als eerste programma binnen de publieke omroep heeft 101Barz nu ook een eigen playlist op Spotify. Diop: “Als programmamaker moet je snel kunnen schakelen en meebewegen met wat voor handen is.” Hoe zou de publieke omroep hem daarin kunnen ondersteunen? Diop stelt dat de procedures voor nieuwe initiatieven binnen de omroep veel te traag zijn. Programmamakers zouden volgens hem de flexibiliteit moeten krijgen om te experimenteren met nieuwe platforms.
Zou hij niet voor zichzelf willen beginnen en zich loskoppelen van BNNVARA? Diop: “Eigenlijk ben ik heel tevreden bij BNNVARA en werk ik hier al 11 jaar met heel veel plezier. Ik voel ook een soort loyaliteit en dankbaarheid voor de kansen die ik heb gekregen. Maar ik zou willen dat ze mijn online visie snappen en deze ook zelf gaan toepassen binnen de NPO.”
Bekijk hier de video van 101Barz.
Challenge Records begint voor zichzelf met MelloMe
De markt voor klassieke muziek slinkt. Toen er alleen cd’s te koop waren, had klassiek een marktaandeel van 5 tot 6 procent, sinds de opmars van streaming nog maar 1 procent. Platenmaatschappij en distributeur Challenge Records antwoordt hierop met een eigen hoge kwaliteit streamingservice voor klassieke labels. In november 2017 ging MelloMe online. Projectleider Judith van de Crommert vertelt dat de stap naar online redelijk logisch was, omdat Challenge Records al beschikte over een database met veel labels en omdat ze deze muziek ook via een shop wilden aanbieden. “Met MeloMe willen we een kwalitatief beter klassiek product bieden dan Spotify. Op MeloMe kun je cd’s kopen, muziek downloaden of hoge kwaliteit muziek streamen. Je vindt er ook cd-boekjes, biografieën en de concertagenda. Het verdienmodel is eerlijk. Spotify rekent af per stream, wij op lengte. Bovendien storten we 5 procent van de opbrengst in een fonds ter ondersteuning van de klassieke muziek.” MelloMe deed ook tests met mood-lijsten, maar die werden door de flink oudere doelgroep niet goed begrepen. “Mensen die van klassiek houden streamen nog niet.” De abonnementskosten zijn 17,99 euro per maand, maar via nieuwsbrieven van partners geldt een actieprijs van 14,99 euro. “De hoge kosten hebben ook te maken met de hoge streamingkwaliteit.” Er staat nog genoeg op de wensenlijst, zoals gepersonaliseerde aanbevelingen, een eigen radiostation en concerten live streamen. “We hebben nu 55.000 albums in onze dienst opgenomen en in 2018 sluiten ook andere grote partijen zich aan.” Voor direct contact met de doelgroep heeft MelloMe de klassieke zender Classic fm overgenomen van De Telegraaf Groep en werkt de service nauw samen met de Concertzender en andere samenwerkingspartners. De muziekservice wordt ook whitelabel beschikbaar, bijvoorbeeld voor partijen als het Concertgebouw.
Judith van der Crommert (MeloMe) @ CMC Muziek & Innovatie from iMMovator
Bekijk hier de video van MeloMe.
Monetize je fanbase met Fangage
DJ Sam Feldt heeft een grote fanbase met onder meer 625.000 volgers op Facebook en meer dan 250.000 op Instagram. Maar met z’n posts bereikt hij slechts een klein deel daarvan. Gratis dan. Met Fangage ontwikkelde hij een applicatie waarmee hij het contact met zijn fanbase in eigen hand houdt, meer over zijn fans te weten komt en ze al dan niet betaalde content direct kan aanbieden. Kostbare marketingacties via social media zijn er voortaan alleen op gericht om nieuwe fans naar Fangage te leiden.
Feldt: “Op Fangage kunnen ze zich met hun Facebook-account registreren en vragen we ze met een intuïtieve chatwizard om persoonlijke gegevens, zoals telefoonnummer of e-mailadres in ruil voor extra content. Hoe meer persoonlijke data ze achterlaten, hoe meer content we vrijgeven. Als ze alle vragen beantwoorden, geven we bijvoorbeeld een gratis concertticket weg. Zo ben je niet meer afhankelijk van social media en kun je voortaan direct via mail, messenger of whatsapp contact houden met je fans. In Fangage kun je informatie over elke fan apart opslaan en eventuele persoonlijke contactnotities maken, je kunt de fanbase analyseren of sorteren en een aanbod doen met content of producten.” Omdat je dankzij Fangage veel weet over je fans, ben je ook interessant voor adverteerders.
Fangage is whitelabel en de Fangage-pagina kan dienen als website. Sam Feldt heeft in Fangage 100.000 actieve leden verdeeld over meerdere portals zoals Heartfeldt.me en Samfeldt.com. Data zijn eigendom van de artiest. Hosting is 175 euro per maand. Feldt heeft ook al belangstelling van mediabedrijven buiten de muziekindustrie, zoals Linda Magazine.
Is Fangage ook geschikt voor beginnende dj’s en lokale bandjes vraagt iemand uit de zaal. Feldt stelt hoe eerder je begint, hoe meer data en hoe waardevoller je database. Voorwaarde is dat je voldoende content kunt aanbieden.
Sam Feldt (Fangage) @ CMC Muziek & Innovatie from iMMovator
Bekijk hier de video van Fangage.
Geïnteresseerd naar het eerste deel van het Cross Media Café? Lees hier het verslag.