Van 20 tot en met 23 oktober 2014 werd in Marina del Rey, bij Los Angeles, de Digital Hollywood Conferentie gehouden. Een groep Nederlandse bedrijven waren er na aanleiding van een initiatief van iMMovator en het Nederlands Consulaat in San Francisco bij!
Veelzijdig en bijzonder
Het barst in LA van de conferenties over media. Digital Hollywood is wel een bijzondere conferentie. Vier dagen lang panels en “meet ups” waar met name het middel management bijeen komt om ervaringen uit te wisselen, cases te bespreken en te netwerken. Het wordt bezocht door zo’n 2500 mensen en is daardoor redelijk laagdrempelig. Na afloop van een panel en tijdens de “poolparty” zijn sprekers benaderbaar.
Na aanleiding van een oproep van iMMovator hebben zich een aantal bedrijven geïnteresseerd getoond om als delegatie deel te nemen aan Digital Hollywood. Uiteindelijk gingen circa acht bedrijven naar Los Angeles. Daar zaten bedrijven bij die al langer actief zijn in Los Angeles zoals de innovatieve cross media bedrijven Corrino en 24i Media, maar ook bedrijven zoals Angry Bytes, een full service webburo uit Hilversum, voor wie het hun eerste stap naar de Amerikaanse markt is.
De conferentie kent een grote hoeveelheid panels die gaan over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digitale distributie, mobiel, gaming, Smart TV, Over the top, digitale marketing etc. etc. Er zijn veel vertegenwoordigers vanuit de film, televisie, internet en marketing industrie. Dit jaar was met name “over the top” een dominant thema aangezien vlak voor de beurs CBS en HBO hadden aangekondigd “over the top” te gaan en daardoor een versnelling wordt aangebracht in de verdere ontbundeling van de distributiepakketten. Ook was het Innovation Lab van de USC en het branche instituut “Entertainment Technology Centre” vertegenwoordigd.
Nederland doet goede zaken in LA
Op de zondag voorafgaand aan de beurs werd door het Nederlands Consulaat in samenwerking met de Holland Hollywood Connection een borrel aan de delegatie plus in LA actieve Nederlanders in deze industrie aangeboden. Het was een mooie gelegenheid als eerste kennismaking en om ervaringen uit te wisselen over het zakendoen in de USA, specifiek in Los Angeles.
Op de dinsdagmiddag was er een panel waar de Nederlandse bedrijven zich met als titel “Dutch Digital Delight” konden presenteren. Deelnemende bedrijven waren o.a. het, wereldwijd gevestigde, digitale productie bedrijf Media Monks maar ook Corrino, 24iMedia, Angry Bytes Sticky Studios wat zich specialiseert in het creëren van interactieve ervaringen met betrekking tot game design. Thema’s in het panel waren: wat is de propositie van de diverse bedrijven, waarin onderscheidt Nederland zich? Hoe is het om in de USA zaken te doen? Wat zou men van de Amerikanen willen? Aan de hand van cases lichtten de diverse deelnemers toe wat men te bieden had. Een fraai palet aan producten en diensten. Na afloop van de sessie kon de zaal met de panelleden in contact komen. Het Consulaat had geregeld dat er in de gang van de conferentie een tafel voor de Nederlandse bedrijven beschikbaar was en tussen de bedrijven door werd daar goed gebruik van gemaakt. Voorafgaand aan de beurs waren er voor de bedrijven ook al diverse afspraken ingepland, zodat optimaal van de aanwezigheid gebruik kon worden gemaakt.
Na afloop waren de Nederlandse bedrijven erg tevreden over hun deelname. Het betrof dan de opgedane contacten, maar het werd ook zeer gewaardeerd dat door deze opzet de Nederlandse bedrijven ook intensief onderling contact konden hebben en in de gelegenheid waren om ervaringen en opgedane contacten uit te wisselen. Onder leiding van het Consulaat is ter plekke gesproken over het voortzetten van deze samenwerking richting een publiek privaat partnership.
De Media en Entertainment industrie in Los Angeles biedt voor Nederlandse bedrijven enorme kansen en als men de krachten weet te bundelen, komt men alleen maar sterker over. Consulaat en de Holland Hollywood Connection kunnen daarbij helpen.
1-11-2014 George Freriks