19 september 2016
Business

Meet The Master Seth Shapiro was 12 september te gast op het mediapark

Seth Shapiro was 12 september te gast op het Mediapark. Hij publiceerde afgelopen maand het boek TELEVISION: Innovation, Disruption & The Story of the World’s Most Powerful Medium. Tijdens deze Meet The Master ging hij in op de zaken die in zijn boek zijn beschreven en komt het onderwerp Media Business aan de orde.

INNOVEREN, HOE DOE JE DAT?

Seth beschrijft drie soorten innovaties: technologische-, businessmodel- en creatieve innovatie. Deze drie innovaties zijn de keys to succes. Het is belangrijk om deze drie keys te koppelen aan iets wat jij of je bedrijf goed kan.
Het is altijd moeilijk om de eerste stap naar innovatie als eerste te maken, maar anders ben je te laat. Seth geeft de muziekindustrie als voorbeeld. De muziekindustrie kreeg als allereerste te maken met de technologische innovatie. Zij waren daar niet blij mee.  CD’s waren in die tijd een goudmijn. Ze wilden er alles aan doen om de CD’s te behouden waardoor het businessmodel niet werd geïnnoveerd. Televisie- en radiomaatschappijen zagen dit gebeuren. Zij hadden meer tijd om te reageren en te anticiperen op deze technologische verandering. De muziekindustrie heeft van deze misser geleerd en is qua technische- en businessmodelinnovatie nu haantje de voorste.  Al met al: innovatie is combinatie van technologische aspecten, samen met de durf om je businessmodel daarop aan te passen en dit op een creatieve manier eigen te maken.

WAT WIL DE CONSUMENT?

Volgens Seth is het heel belangrijk dat de content in de huidige samenleving eigen wordt gemaakt. Je moet je kunnen verplaatsen in de content en het moet dichtbij je staan. Hierin speelt keuzevrijheid een grote rol. Men wil tegenwoordig kiezen wat hij of zij kijkt en waarmee je je kan identificeren. Idols en Big Brother zijn groot geworden, doordat het publiek meegezogen werd in het verhaal. Je kon je identificeren met de hoofdpersonen. Augmented- en virtual reality zijn dé technische innovaties die hier een grote rol in kunnen spelen. Veel bedrijven richten zich tegenwoordig op YouTube, want daar zit het jonge publiek. Op YouTube kan je kijken wat je wil kijken en ben je niet afhankelijk van de televisieprogrammering. Je bent je eigen regisseur.

 YOUTUBE VERSUS TELEVISIE

Televisie is een platform dat bestaat uit eenzijdige communicatie. Volgens Seth moet televisie meer zijn zoals YouTube; kortere fragmenten die je zelf    uit kunt kiezen. YouTube is in tegenstelling tot televisie wel een platform dat tweezijdige communicatie toelaat. YouTube weet wat de consument wil.    Voor YouTube is het veel gemakkelijker om groot te worden dan voor televisie. Zij hoeven geen rekening te houden met rechten in verschillende        landen en met producers. De YouTube-sterren zijn zelf de producers. Televisie gaat alleen maar om het bereiken van een groot publiek, terwijl      YouTube gerichter kan adverteren.

WELKE ROL SPEELT AUGMENTED- EN VIRTUAL REALITY?

Seth is ervan overtuigd dat augmented (AR)- en virtual reality (VR) de stap is na televisie. Er was een tijd dat je alles live wilde bekijken. Je wilde live naar een voetbalwedstrijd of toneelstuk omdat de beleving een grote rol speelde. Als die beleving net zo groot is bij normale televisie, dan wordt het ene medium vervangen door het andere. Waarom zou je een kaartje kopen als de beleving hetzelfde is als thuis de bank? Dit is iets waar AR en VR een grote rol in kunnen spelen.
VR is booming op het moment. We gaan naar een tijd waarin we realiteit willen, we willen ons verplaatsen in de situatie. Als je graag een piramide wil zien kan je naar Egypte gaan. Dit kost veel geld, tijd en je loopt het risico op slecht weer. Als je met VR dezelfde beleving krijgt als een tripje naar Egypte, waarom zou je daar niet voor kiezen?

Nonny de la Peña de “Godmother” van Virtual Reality speelt goed in op het feit dat men klaar is met fictie. Nonny heeft Immersive Journalism ontwikkeld, een platform waarbij verhalenderwijs wordt ingegaan op nieuws, documentaires en non-fictie verhalen. Het creëert het “being here” gevoel.
Seth is ervan overtuigd dat VR ingezet kan worden in militaire opleidingen, therapieën en onderwijs.

TELEVISIE VERSUS NETFLIX

Het publiek stelde de vraag of televisie ook steeds meer op games zou moeten gaan lijken. Seth antwoorde hier positief op. De gamer heeft controle, je hebt steeds meer invloed. Hij gaf hierbij het voorbeeld van Nickelodeon en Netflix. Nickelodeon was één van de invloedrijkste televisiezenders. Alle kinderen keken Nickelodeon. Netflix had interesse in Nickelodeons televisieprogramma’s. Zij kochten een aantal programma’s en een paar jaar later was Netflix uitgegroeid tot het platform voor kinderen. Zij konden zelf beslissen welk programma en welke aflevering ze gingen bekijken. Er is geen reclame en je hebt alle keuzevrijheid. Net zoals in games. De speler bepaalt zelf wanneer hij stopt of begint. Je bent je eigen regisseur net zoals in een game.

Meet the Master: Seth Shapiro from iMMovator on Vimeo.

Meet the Master: Seth Shapiro from iMMovator on Vimeo.