Toen hij nog op de designacademie in Eindhoven zat, ergerde hij zich dat er geen videoplayer was die je eenvoudig in een website kon plakken. Hij maakte er zelf een: de JW-player. Gratis voor iedereen en tegen een klein bedrag beschikbaar voor bedrijven. Een van die bedrijven was YouTube. Op dit moment wordt 5% van alle online video ter wereld afgespeeld met de JW-player. Via een liveverbinding met New York interviewde Rick Nieman de man achter de JW-Player: Jeroen Wijering.
Na zijn studietijd wilde Wijering de player verder uitbouwen en ging naar Amerika, omdat daar de technologie en de adverteerders waren, die hij dacht nodig te hebben. Het lukte en ondertussen heeft hij een bedrijf met zo’n 100 mensen en een indrukwekkende klantenlijst met organisaties als Walt Disney, Nasa, Harvard, Yale en het Witte Huis.
Wijering over zijn activiteiten: “We hebben de JW-player verder uitgebouwd en verzorgen nu ook encodering en analytics. Daarnaast bouwen we voor mobiel, tablets en over de top.” Het bedrijf houdt zich ook bezig met de ontwikkeling van een zoeksysteem voor video op basis van audiotranscriptie.
Trends? Ook Wijering ziet dat steeds meer bedrijven zelf content produceren. “Een bedrijf als Red Bull streamt ook via de JW-player. Iedereen zet een videoafdeling op en gaat zelf produceren.” Hij stelt dat veel bedrijven beginnen op YouTube en Vimeo, en bij succes de kijkers naar hun eigen omgeving proberen te halen. Dat scheelt geld: YouTube krijgt de helft van alle advertentie-inkomsten.
Heeft Wijering al kopers op bezoek gehad? “Dat gebeurt af en toe en dan gaan we altijd in overleg. Maar we zijn er niet alleen voor onze investeerders. We zijn er ook voor onze klanten en die zijn bij ons omdat ze hun video en hun rechten in eigen hand willen houden. Dus die zouden niet blij zijn als we het bedrijf aan YouTube zouden verkopen.”