Na twee jaar druk overleg over techniek en regelgeving staan in Nederland omroepen, fabrikanten en distributeurs opgelijnd. (Bijna) niets staat meer in de weg om HbbTV uit te rollen als standaard voor interactieve televisie. Tijd om alvast de aandacht te richten op waar het uiteindelijk om draait: applicaties en content. HbbTV, wat kun je er allemaal mee? Op de bijeenkomst van het HbbTV Forum Nederland op 26 november jl. kregen de aanwezigen een impressie.
Voorbeelden van succesvolle HbbTV-applicaties zijn er te over. De ontwikkeling gaat snel. In Europa is HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband Television) aan een ware opmars begonnen, met Frankrijk en Duitsland voorop. Maar ook in Australië, de VS en de snel opkomende economieën in Azië lijkt HbbTV voet aan de grond te krijgen. Régis Saint Girons, de CEO van het Franse HTTV en internationaal promotor van HbbTV, toont beelden van het Franse kunst- en cultuurkanaal ARTE. Met een druk op de rode knop van de afstandsbediening verschijnt er een laag over een deel van het televisiebeeld. “Een soort superteletekst”, stelt Saint Girons. De interactieve laag van ARTE biedt onder meer een zeer uitgebreide televisiegids met informatie over programma’s, uitgesteld kijken, en trailers. Een andere Franse HbbTV-toepassing is Salto, de start over-service van France Télévisions. Wie te laat inschakelt, kan via de Salto-knop, waarvan ter herinnering rechtsonder een icoon in beeld verschijnt, naar het begin van een programma gaan. De omroep biedt de populaire service in de avonduren aan op enkele kanalen, waaronder France 2. “De beeldkwaliteit van de HbbTV terugkijkservice kan gelijk zijn aan die van het broadcastsignaal.” In Duitsland zijn er al zo’n 70 HbbTV-applicaties beschikbaar, waaronder Das Erste Mediathek van ARD, een zeer uitgebreide en zeer snelle uitgesteld kijken-applicatie. “Het laden van video kost nauwelijks tijd.”
Hobbels
HbbTV is ontwikkeld om omroepen te faciliteren in de overgang van lineaire naar interactieve televisie. Saint Girons: “De omroepen zochten een eenvoudige manier om hun programma’s interactief te maken. Ook wilden ze rechtstreeks via internet bij de gebruiker op het scherm komen.” Dat kan met HbbTV. Het enige wat de ontvanger nodig heeft, is een internetverbinding en een Smart TV of set-top box die HbbTV ondersteunt.
Het HbbTV Forum Nederland, een initiatief van iMMovator en TNO, is al twee jaar bezig om de uitrol technisch en organisatorisch voor elkaar te krijgen. Het forum bestaat uit 21 vertegenwoordigers van fabrikanten, omroepen en distributeurs. De hele keten van maker tot televisiefabrikant moet technisch op elkaar afgestemd zijn om van HbbTV een succes te maken. Het forum koos ondertussen voor HbbTV 1.5 als standaard, de versie die door heel Europa gebruikt wordt. Ook houdt het Forum zich bezig met de nodig aanpassingen in wet- en regelgeving. De grootste hobbels lijken genomen. Alhoewel, de grote distributeurs staan nog niet te trappelen om HbbTV-signalen die nu al bij de zenders geleverd worden door te geven. Als het HbbTV-signaal eenmaal aan het broadcastsignaal is toegevoegd, verandert de poortwachtersrol van de distributeurs. Elke contentaanbieder met een eigen kanaal kan dan over-the-top aan de kijker leveren. Frank Visser van iMMovator en verantwoordelijk voor de communicatie binnen het HbbTV Forum, geeft aan dat het forum zich inspant om een ‘must carry’ (verplichte doorgave) af te dwingen via de Mediawet om een brede diensteninnovatie mogelijk te maken voor lokale, regionale, nationale en internationale aanbieders.
Portaal van Zeeland
Saint Girons verwacht dat de aarzeling van de distributeurs tijdelijk zal zijn, omdat HbbTV nieuwe kansen biedt. Goed voorbeeld is de Zeeuwse distributeur Delta die in 2013 een eigen HbbTV-portal lanceerde voor haar klanten: “Het Portaal van Zeeland”. Het portal werd ontwikkeld in samenwerking met People’s Playground die ook het HbbTV-portal voor de NPO maakte. Technisch directeur Ammar Tijani: “Het Portaal van Zeeland staat op kanaal 12 van Delta en bestaat uit een bundeling HbbTV-diensten.” De distributeur focust met name op applicaties die waarde hebben voor de lokale markt, zoals het lokale weerbericht, Zeeuws nieuws in samenwerking met Omroep Zeeland en een foto-applicatie waar klanten foto’s van zichzelf en anderen via televisie kunnen bekijken. Het aanbod wordt aangevuld met populaire applicaties van andere aanbieders, zoals Uitzending Gemist, Nu.nl en de Video-on-Demand app van Videoland. “Voor Delta is dit een manier om de band met de achterban te versterken. Delta was ook al heel actief met mobiele applicaties met een lokaal karakter.”
Ideeën
Hoe bedenk je geschikte apps voor HbbTV? CEO Martijn van Horssen van 24i Media heeft daar duidelijke ideeën over. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in apps voor het first screen en behoorde tot de eerste bedrijven die apps speciaal voor Smart TV ontwikkelde. Voor hem bestaat de kracht van HbbTV onder meer uit Enrichment (aanvullende informatie), Catch Up (uitgesteld kijken), Interaction (stemmen, quizes, polls), Games en Advertising (met directe verkoop). Hij neemt enkele populaire programma’s als voorbeeld en bedacht daar een mogelijke app bij. Tijdens een voetbalwedstrijd zouden kijkers met de rode of groene knop kunnen beslissen of ze een wissel wel of geen goed plan vinden. Bij een complexe dramaserie als Game of Thrones zou je via een kader snel een korte uitleg kunnen opvragen. Tijdens het NOS Journaal zou je aanvullende filmpjes op YouTube kunnen bekijken. Het Journaal pauzeert dan tot je klaar bent. En dan tot slot: adverteren. Hij laat een videoclip zien, waarbij de schoenen van de zanger via HbbTV kunnen worden aangeschaft. Belangrijk is om niet te proberen alle knoppen van de afstandsbediening te gebruiken, vijf knoppen zijn genoeg om simpel te kunnen navigeren.
Realtime
Video-on-Demand, Uitzending Gemist, leuke toepassingen maar niet uniek voor HbbTV. Wie de unieke mogelijkheden van HbbTV volledig wil benutten, moet kiezen voor toepassingen die te maken hebben met wat er op dit moment op het televisiescherm gebeurt, vindt Max Pinas, managing partner van TWC. Realtime en overlay zijn voor hem de sleutelwoorden. De first screen app-specialist ontwikkelt momenteel de Buienradar-app voor RTL, ook voor HbbTV. “Een weerbericht moet location en time based zijn. Als je naar het weer kijkt, moet je ook kunnen zien hoe het weer bij jou is en wat de verwachtingen voor de komende dagen zijn. Naast deze lokale focus, krijgt buienradar ook een persoonlijke focus via Facebook: Wat is jouw bui?”
Innovatieve diensten
De specialisten staan klaar voor app-ontwikkeling. De omroepen zijn nog een beetje afwachtend: “We wachten tot HbbTV politiek helemaal geregeld is” (RTL). Of ze spelen op safe met diensten als Video-on-Demand (SBS) of Uitzending Gemist (NPO). HbbTV staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Frank Visser: “In Nederland bereikt HbbTV naar schatting nog maar tien procent van de huishoudens omdat de grootste distributeurs het HbbTV signaal tegenhouden.” Daarnaast zijn de oudere televisies en set-top boxen nog niet HbbTV-enabled. De meeste nieuwe overigens wel, en over een jaar of vijf zal het merendeel van de huishoudens een HbbTV compatibele TV in de huiskamer hebben. En dan vraagt ook de communicatie met de consument nog de nodige inspanning. In het buitenland wordt de afkorting HbbTV vaak vermeden en verwijzen de omroepen eenvoudigweg naar de ‘rode knop’. Saint Girons: “Wat is HbbTV en wat kunnen we ermee? zijn vragen die nog niet bij de kijker leven, maar men wil weten wat er achter de rode, of de blauwe knop zit!” Er wordt hard aan gewerkt om de innovatie die met HbbTV mogelijk is tot leven te laten komen.
Een verslag van Ellen Röling voor iMMovator Cross Media Network.