19 december 2014
HbbTV Data Business

HbbTV: geen vervanging, maar verrijking

Op 26 november kwam het HbbTV Forum Nederland bij elkaar in Nieuwspoort in Den Haag om geïnteresseerden te informeren over de status van HbbTV-adoptie en de mogelijkheden van de standaard. Want hoewel HbbTV in het buitenland al veel toegepast wordt is HbbTV in Nederland nog niet echt doorgebroken. Aan de sessie namen diverse belanghebbenden deel waaronder beleidsmakers, regulerende instanties, de EU, politiek en leden van het HbbTV Forum Nederland.

Het HbbTV Forum Nederland heeft als doel om de adoptie van de HbbTV-standaard in Nederland te bevorderen. In veel Europese landen is HbbTV al dé standaard om interactiviteit met het TV-signaal te combineren. In Nederland is het aantal gebruikers nog niet zo groot, ondanks dat de meeste consumenten de techniek al in huis hebben in televisies die de afgelopen vier jaar aangeschaft zijn.

De sessie werd geopend door Frank Visser (iMMovator, co-voorzitter HbbTV Forum Nederland) met een speciaal voor deze bijeenkomst opgenomen videoboodschap van Dr. Klaus Illgner, directeur van het Institut für Rundfundtechnik (IRT) en voorzitter van het internationale HbbTV forum.

Hierna gaf Rob Koenen (TNO) een korte uitleg over de werking en positionering van de HbbTV dienst. Hij gaf aan dat HbbTV in grote delen van Europa en ook daarbuiten al is uitgerold, en dat andere delen van Europa en de wereld snel volgen. Het interactieve platform is meestal gekoppeld aan de rode knop op de afstandsbediening maar wordt, als het signaal al door de kabelaar uitgezonden wordt, vaak nog alleen voor catch-up en als elektronische programmagids gebruikt. Dat kan beter, want er is een veel rijkere ervaring uit HbbTV te halen met apps die gekoppeld zijn aan de uitzending. Een voorbeeld werd gegeven van een geanimeerde dino-gebarentolk, een applicatie voor kinderprogramma’s waarvoor TNO een Proof of Concept ontwikkelde in opdracht van de NPO. HbbTV is de enige techniek die een direct verband kan leggen tussen het omroepsignaal en extra content direct op het TV-scherm. Doordat HbbTV gebaseerd is op een gestandaardiseerd HTML-platform is het tevens de snelste manier om te innoveren in interactieve TV diensten. Zo kan een nieuwe dienst binnen enkele dagen direct geïmplementeerd worden en naar de gebruiker worden gebracht, net zoals een website gelanceerd wordt.

Rob Koenen – TNO from iMMovator

Verrijking van huidige kijkervaring

Joost Negenman (NPO) benadrukte in zijn presentatie nogmaals het belang van de lineaire kanalen binnen HbbTV. HbbTV is een verrijking van de huidige kijkervaring, geen vervanging. Er zal ook sprake zijn van (terug)verwijzingen binnen HbbTV naar de lineaire kanalen, zoals aanbevelingen van andere programma’s. Via HbbTV kun je ook binnen kanalen van een omroep zappen zonder dat je hoeft te onthouden of een zender op kanaal 324 of 531 zit. Maar je kunt ook denken aan verrijking van programma’s zoals medaillestatistieken tijdens de Olympische Spelen, of pop-up songteksten tijdens programma’s zoals ‘Nederland Zingt’.

Joost Negenman – NPO from iMMovator

Dat verrijking goed mogelijk is bleek uit de presentaties van app-ontwikkelaars 24i, TWC en People’s Playground. Jacob Zwagemaker van 24i benadrukte vooral dat HbbTV het antwoord kan zijn op de huidige fragmentatie van smart devices. HbbTV is de standaard voor alle apparaten, en is daarbij een platform dat interactie, verrijking, video on demand en reclame naadloos kan combineren. Ook zijn volgens 24i de mogelijkheden voor adverteerders een stuk interactiever geworden. Door aanbiedingen te doen voor producten in programma’s kunnen impulsaankopen gestimuleerd worden.

Jacob Zwagemaker – 24i from iMMovator

Zet de kijker centraal

Max Pinas van TWC stelde dat HbbTV de gebruiker weinig zegt, maar Hybrid TV des te meer. Het fundament staat er al, we zijn toe aan “the next step”. Deze stap verder is kijker-gerelateerd; wat wil hij/zij van HbbTV? Slimmere content op het eerste scherm? TWC heeft in samenwerking met de NPO en NOS een baanbrekende app ontworpen die in real-time relevante fragmenten uit het archief aanbeveelt op basis van een analyse van de teletekst-ondertiteling. Dit creëert meer relevantie bij het nieuwsbericht en dus een rijkere kijkervaring.

Max Pinas – TWC Apps from iMMovator

Ammar Tijani van People’s Playground vervolgde dit verhaal met een aantal nieuwe innovaties rond Uitzending Gemist. Verder presenteerde hij de op HbbTV gebaseerde dienst met set-up box die Delta in Zeeland heeft gelanceerd. Deze box biedt alle mogelijkheden van HbbTV zoals de Uitzending Gemist app van de NPO, Videoland on Demand en een aantal regionaal georiënteerde functies zoals ‘Kerktv’ (een livefeed van een kerkdienst) en ‘Trugkieke’ (een applicatie die een nostalgisch videoarchief van Zeeland beschikbaar maakt om terug te blikken).

Ammar Tijani – Peoples Playground from iMMovator

Er werd afgesloten door Pieter Siekerman, blogger van Siekerman Technology en CTO van 24i. Hij presenteerde een groot aantal andere innovaties op het gebied van interactieve televisie. Apparaten, diensten en platforms zoals Chromecast, Androidtv, de Roku box en game consoles beïnvloeden de manier waarop we TV zullen kijken. Er zijn vele mogelijkheden en platforms kunnen ook samenwerken, maar op veel van deze connectiemogelijkheden kan HbbTV ook een rol spelen. In de ontwikkeling van HbbTV zal het belangrijk zijn om innovaties te stimuleren, en diensten te ontwikkelen die gebruik maken van de unieke voordelen van HbbTV: ‘van gemist naar verrijking’.

Pieter Siekerman – 24i from iMMovator