Hoe plan ik mijn productie duurzaam? En waarom zou ik duurzaam produceren? Deze vragen werden beantwoord bij het Focus op Groen congres van dinsdag 4 oktober. Sprekers uit binnen- en buitenland vertelden over hun ervaringen met duurzaam produceren en gaven tips en tricks om dit door te voeren in je eigen organisatie. Ook onderwerpen zoals belichting, het Albert systeem en praktische productietips werden aangesneden.
Lees hier het verslag van Focus op Groen deel 2.
Jan Douwe Kroekse, moderator van de middag, hield een introductie.
FOG16 Jan Douwe Kroeske – introductie from iMMovator on Vimeo.
Andy Ridley trapt deze middag af met zijn verhaal over Earth Hour en de circulaire economie:
Het begon allemaal in Sydney. Met een klein team kreeg Andy het voor elkaar om met zijn project Earth Hour veel hoofden dezelfde kant op te krijgen. Andy beschreef het 5 % probleem. Je richt je op de 5 % van de mensen die het met je eens zijn of de 5 % die het met je oneens zijn. Waar blijft de overige 90%?
FOG16 Andy Ridley – Circle Economy from iMMovator on Vimeo.
Earth Hour richtte zich juist op die 90%. Het doel was niet “het jaarlijkse uurtje de lichten uit”, maar het gaat wel om de oproep samen te werken om de wereld te verbeteren.
Andy is nu een jaar weg bij Earth Hour en is nu werkzaam bij Circular Economy in Amsterdam.
We leven in een wereld waarbij alles een kortere levensduur krijgt. Daarin kan de circulaire economie een grote rol spelen. Andy beschrijft vijf vormen van circulaire economie:
Circulaire economie gaat om creatie. Er ontstaan meer banen, materiaal wordt gespaard en de CO2-uitstoot wordt verminderd.
Op dit moment is Circular Economy bezig met steden te scannen op circulariteit. Waar begin je als je een stad circulair wil maken? Wat gebeurt er met een stad? Allereerst duik je in de historie. Wat voor een mensen wonen er en hebben er gewoond?
Er zijn veel dilemma’s als het om circulaire economie gaat. Op dit moment is de auto-industrie bezig om lichtere auto’s te maken. Het probleem is dat daarvoor onderdelen worden gebruikt die minder goed kunnen worden hergebruikt zoals carbon structuren. Het beste wat de media-industrie kan doen om groener te worden is het creëren van groene content. “Show it on the telly!”
Na het internationale succesverhaal van Andy luisteren we naar Gijs Kerbosch. Een Nederlandse producent die met 100% HALAL aan de slag is gegaan met duurzaam produceren.
FOG16 Gijs Kerbosch – 100Halal from iMMovator on Vimeo.
In samenwerking met de NTR heeft hij een paar jaar geleden een duurzame korte film gemaakt. In eerste instantie kwam er wat weerstand van het team, maar langzaamaan ga je beseffen dat de kleine veranderingen die je doorvoert wél effect hebben. Als filmproducent word je gezien als een innovatieve sector die zich steeds opnieuw moet uitvinden. “Als wij het kunnen, kan de rest het ook.” Gijs heeft met kleine aanpassingen het productieproces veel groener gemaakt. Teamleden die in de buurt woonden, moesten op de fiets komen en het team at vegetarisch. Voor het implementeren heeft Gijs een externe werknemer aangenomen. “Zij had er veel meer verstand van en het productieteam had het veel te druk.”
Na deze korte film is 100 % HALAL enorm gegroeid en is het duurzame erbij in geschoten. Gijs: “100 % HALAL heeft ervan geleerd, maar je merkt toch dat het niet in je systeem zit.”
Els Rientjes is al een tijd bezig met het vergroenen van het mediaproductieproces. Zij had een paar praktijkvoorbeelden meegenomen, waardoor je een productie gemakkelijk ‘groener’ kan maken:
FOG16 Els Rientjes – Green Film Making from iMMovator on Vimeo.
Het Focus op Groen Congres vond plaats in de studio van Kassa. Dit is een bewuste keuze geweest. Hergebruik van decors kan ook bijdragen aan het vergroenen van de producties. Unbranded houdt zich bezig met het maken van die decors. In deze tijd wordt er steeds beter nagedacht over het hergebruik van materialen. Gemiddeld gaat een tv-decor 8 jaar mee. Bij het maken van decors is er ook een verschuiving geweest in materialen. Er wordt alleen gecertificeerd hout gebruikt en verf op waterbasis. Unbranded: “We zijn de strandjutters van het Mediapark en nemen slecht afstand van alle materialen en weten er altijd wel iets van te maken.”
FOG16 Frank Visser – Unbranded from iMMovator on Vimeo.
Licht heeft ook een enorme verandering doorgemaakt. JanChris Duijvendak vertelt over verandering van gloeilampen naar LED. LED is een afkorting voor Light emitting diode, een elektronische schakeling die licht geeft. Voordelen van LED:
FOG16 JanChris Duijvendak – Chain from iMMovator on Vimeo.
De technologie is inmiddels zo ver dat we allemaal over kunnen stappen op licht, maar er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden:
Chain is al erg ver met licht, maar er zijn toch een aantal ontwikkelen waar ze in de toekomst naar toe willen:
De vele voordelen van de LED-bron, maakt dat we ze steeds makkelijker gaan gebruiken. Je kan groener produceren door gebruik te maken van LED. De overstap naar LED is dan ook niet in de eerste instantie een financiële overweging, maar heeft als doel om de aarde te beschermen op de langere termijn.
Vlak voor de pauze was er nog een speciale boodschap van de Koning
LuckyTV clip voor Focus op Groen 2016 from iMMovator on Vimeo.
Bekijk hier de foto’s van het congres.