Tijdens het Mediapark Jaarcongres geeft onderzoeksbureau GfK traditiegetrouw een overzicht van de ontwikkelingen in het bezit en gebruik van verschillende soorten media en apparaten. Uit de cijfers van Liesbeth Nekkers (Research Manager Media GfK) blijkt dat intussen bijna alle jongeren van 13 tot 19 jaar (96 procent!) een smartphone hebben. Die markt is dus nagenoeg verzadigd. Overigens rukt de smartphone ook bij de rest van de bevolking steeds verder op: 80 procent van Nederland bezit er nu eentje. Jongeren hebben ook steeds vaker een tablet: in 2014 was dat nog 47 procent, nu is dat al 57 procent. Over alle consumenten gemeten, is het bezit van een tablet gestegen naar 65 procent (was 57 procent vorig jaar).
Video on demand neemt een steeds grotere vlucht. Zo is het gebruik van betaalde VoD-diensten gestegen van 31 naar 38 procent, onder jongeren is dat flink hoger: 53 procent. Videocontent wordt in toenemende mate op mobiele apparaten bekeken. Als het om televisie gaat, gebeurt dat met name op een laptop. Gemiddeld daalt dat overigens wel, van 35 procent in 2011 naar 31 procent dit jaar. Maar jongeren kijken juist vaker via de laptop, 51 procent doet dit nu (tegen 41 procent in 2011). De tablet is voor tv-kijken duidelijk in opkomst, met een stijging naar 26 procent (was 5 procent in 2011). Onder jongeren is die ontwikkeling nog spectaculairder: van 3 naar 31 procent.
Tablets en smartphones worden veel gebruikt voor social media en VoD diensten. GfK DAM (Digital Audience Measurement, met een panel van 8000 consumenten) ziet bijvoorbeeld voor YouTube een maandbereik van 66 procent onder alle bevolkingsgroepen, onder jongeren is dit zelfs 86 procent. Facebook torent bij de social media boven alles uit, met een bereik van 74 procent onder alle consumenten (89 procent onder jongeren). Verder zit Snapchat bij de jeugd in de lift: het bereik daarvan steeg van 41 naar 55 procent.