14 december 2016
cross media cafe Business

Cross Media Café Radio: Radio is niet langer een kastje met een transistor

De nieuwe directeur Radio NPO Jurre Bosman verwoordde het mooi: “Radio staat niet meer synoniem voor een kastje met een transistor.” Zenders worden merken, traditionele spelers vinden hun luisteraars via nieuwe kanalen en er ontstaan nieuwe businessmodellen en initiatieven. Voor welke strategie kiezen de radiozenders?

Jurre Bosman, directeur Radio NPO: Goede radio blijft verrassen.

Jurre Bosman is begin november benoemd tot Directeur Radio, Nederlandse Publieke Omroep. Hoe ziet hij de radiomarkt? En hoe denkt hij de groep jongeren warm te maken voor radio? Jurre Bosman is 39 jaar en was voorheen zendermanager bij Radio 2 en Radio 5. Hij werkt sinds z’n 17e op het Mediapark, waar hij begon als producer bij 3FM: Bumalijsten tikken. Bosman is een echte radioman. Hij luistert veel en vaak, zeker nu hij verantwoordelijk is geworden voor de volledige NPO-portfolio. Jurre: “Ik wil alles horen. Maar mij hoor je niet klagen. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt.”

Hoe ziet Bosman de NPO in het radio-landschap? Bosman: “Het NPO-beleid is dat NPO overal aanwezig is. Voor radio betekent dat op FM en digitaal, maar ook online, via social media, Spotify, YouTube en Postcast. YouTube en social media gebruikt de NPO vooral voor promotie, om de luisteraar naar de eigen platforms van de NPO te leiden. “Anders leren we onze eigen publiek niet kennen.”

De grootste uitdaging is volgens Bosman om radio aantrekkelijk en overal toegankelijk te houden. “Radio moet bij de eerste tien apps staan op elk platform.” Hij ziet ook zeker een toegevoegde waarde van radio boven alle on demand aanbod: “Goede radio blijft verrassen”.

Veel jongeren groeien niet meer met radio op. Hoe bereik je ze en zorg je dat ze van radio gaan houden, vraagt Monique van Dusseldorp. Bosman stelt dat FunX en 3FM aanwezig zijn waar de jongeren zijn: op festivals, instagram, Facebook en YouTube. “We willen de jongeren gidsen over de beste platen en beste festivals. Live radio is daarbij slechts een van de kanalen.” Wat NPO onderscheidt volgens Bosman: “Wij maken radio met ons hart en niet alleen voor de cijfers. Binnen de NPO is nog steeds veel mogelijk.”

QMusic biedt visual radio

Jan de Wever, Visual radio manager QMusic uit Brussel, is naar Nederland gekomen om te vertellen over de ontwikkeleing van QMusic visual radio. In 2012 startte het station met een vaste camera in de studio en een tickertape. “Maar hoe interessant is dat,” stelt De Wever. QMusic maakte de omslag naar een merkenstrategie voor QMusic, waarbij radio, app, site en televisie volledig werden geïntegreerd. Video werd professioneel opgepakt. Live audio- en videostreams zijn te zien en te horen via de apps en QMusic-site. En video daarnaast ook te zien via het digitale videokanaal. Er is bovendien interactie met de luisteraars/kijkers via social media en voting. De Wever vertelt dat deze hele organisatie alleen mogelijk was dankzij verregaande automatisering, zoals een automatische camera en automatische regie in de studio. QMusic ontwikkelde ook een eigen contentmanagementsysteem Dario waarin alle redactietools zijn geïntegreerd en die als basis fungeert voor alle output naar alle kanalen. De belangrijkste lessen: 1. Zorg voor draagvlak van DJ tot directie.2. Laat je video niet door DJ’s maken.

Beam op Spotify en Youtube

Beam is het jongerenmerk van de EO. 50.000 jongeren van 16-21 jaar zijn betalend lid en krijgen daarvoor kortingen op evenementen en een magazine. Tot een jaar geleden had Beam ook een online radiokanaal dat fungeerde als kweekvijver voor nieuw talent. Aan het online kanaal kwam een einde na een herstructurering binnen de NPO. Beam besloot vervolgens voor hun audio-aanbod naar Spotify en Youtube te gaan. Was dat een goed idee? Herbert Codée, Product manager Beam, is niet ontevreden. De Beam playlists op Spotify en Youtube worden door een groeiend aantal volgers beluisterd en bekeken. Volgens Codée komt dat onder meer door het onderscheidende aanbod: worship. De jongeren komen via whatsapp-berichten en gepersonaliseerde nieuwsbrieven bij de Beam playlists op Spotify en Youtube uit. Ook Codée is van mening dat het belang van live radio steeds verder afneemt. Hij ziet nog wel toekomst voor ochtendshows, maar stelt dat het voor jongeren van belang is dat de content via meerdere platforms en on demand beschikbaar moet zijn.

Radio 538 stroomlijnt content workflow met Prepr

Bernard Jan Boekholt, Product Manager Prepr, en Menno de Boer, Program Manager en Music Director 538 werkten samen aan de ontwikkeling van Prepr, een smart content management systeem voor radiostations. Menno vertelt hoe het systeem de DJ’s ondersteunt bij het maken van goede shows. Hij stelt dat de DJ’s van 538 tijdens hun show kleine en grote verhalen willen vertellen en daarvoor veel informatie verzamelen, zoals nieuwsfeiten over artiesten, verkeersinformatie, nieuwsfeitjes, biografieën of reacties van luisteraars via social media. Deze informatie komt uit steeds meer bronnen, waarvoor de DJ’s diverse media en schermen gebruikten. In Prepr staat alle informatie die de DJ nodig heeft in één timeline. Vanuit de timeline kan de informatie vervolgens worden gedistribueerd naar de diverse kanalen, zoals de eigen website of social media. Prepr zorgt ook voor een online newsfeed en voorkomt dat alle 538-DJ’s dezelfde berichten gebruiken. In ontwikkeling zijn onder andere features voor statistieken en luisteraarsprofielen, die belangrijk zijn als feedbackloop naar het content management systeem. Prepr wordt ook uitgerold bij de andere zenders van de Talpa-groep.

De borrel na afloop van het Cross Media Café vond plaats in het Top 2000 Café, het beroemdste café van Nederland, dat ook dit jaar weer bij Beeld en Geluid staat opgebouwd voor de uitzendingen van Radio 2.

Lees ook deel 1 van dit Cross Media Café.

Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.

Video’s:
De video’s van dit Cross Media Café zijn hier te bekijken op ons vimeo kanaal.

Foto’s
Bekijk hier alle foto’s die gemaakt zijn op het Cross Media Café.