Nieuwe technologie maakt ruimte voor nieuwe business modellen. Na de pauze vertelden vijf ondernemers over hun projecten en producten tijdens het Cross Media Café: TNO over News Genius, KRO/AVRO over innovatieproject Backstage, Local Focus over online datavisualisaties, Crowdynews over nieuw gebruik van social content en Flitsmeister over slim gebruik van data.
TNO: regisseer je eigen nieuwsuitzending met News Genius
De videoconsumptie groeit. Er is veel aanbod en weinig tijd. Met subsidie van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek onderzoekt RTL samen met TNO naar de mogelijkheid om nieuws te personaliseren met News Genius. Paul Valk, business development manager TNO: “Met de News Genius-app kunnen we een persoonlijke nieuwsuitzending creëren op basis van het materiaal van RTL-nieuws. De kijker kan zelf voorkeuren aangeven en de gewenste kijktijd.” De app is nu in demofase. Vooral de user interface vergt creativiteit. Want wil de News Genius lekker werken, dan moet je je voorkeuren kunnen aangeven, kunnen skippen, wegswipen en delen.
Wat zijn de lessons learned tot nu toe? Valk noemt dat sommige gebruikers nog meer controle wensen over wat ze te zien krijgen. News Genius stelt ook hogere technische eisen aan nieuwsitems. De items moeten voorzien worden van goede metadata en eenvoudig opknipbaar zijn. Ook een goede user interface is cruciaal. Daarnaast vereist News Genius een nieuwe manier van werken binnen de nieuwsredacties.
Belangrijk onderdeel van News Genius vormt de recommandatietechnologie. Valk stelt dat deze nog in de kinderschoenen staat, maar veelbelovend is. “Het kan waardevolle kansen bieden voor differentiatie en personalisering van nieuws.” News Genius is vooralsnog exclusief voor RTL.
Paul Valk (TNO) @ CMC Nieuws from iMMovator
KRO-NCRV biedt roadmap journalistieke vernieuwing
Niet het televisieprogramma maar het verhaal zou centraal moeten staan in televisiejournalistiek vindt Wilko van Iperen, hoofd van de afdeling Digitaal & Innovatie KRO-NCRV. Hij vertelt over innovatieprojecten bij de publieke omroep, zoals, de roadmap journalistieke vernieuwing van KRO-NCRV. “Televisie is een afgeleide van een crossmediaal concept.” En dat crossmediale concept begint met een probleemstelling die uiteindelijk leidt tot diverse media-uitingen, tot interactie met publiek en tot een hoofdpublicatie op televisie, waarna de lijn weer doorgaat met misschien een nieuwe probleemstelling of interactiemomenten.”
Van Iperen werkt ook mee aan het Backstage-project dat de innovatie binnen de publieke omroep bevordert door kleinschalige projecten te lanceren.
De eerste is NPO Journalistiek, een project dat hergebruik van journalistiek materiaal wil bevorderen. Bijvoorbeeld via NPOjournalistiek.nl, waar interessante stukjes uit langere nieuwsitems vindbaar zijn en nieuws duiding krijgt in dossiers. Het materiaal kan ook worden aangeboden als open data voor hergebruik buiten de omroep. Het is de bedoeling om via een online hackaton tien projecten geselecteerd worden. Deze kunnen gaan experimenteren met de toepassing van het materiaal in hun eigen omgeving. De fragmenten zijn (binnen kaders) vrij van rechten.
Het tweede project is Perspectief dat met nieuws een jongere doelgroep op een andere manier wil bereiken. De Perspectief-app zet meningen over actualiteiten in perspectief. De opinie van betrokkenen of deskundigen wordt aan een bericht toegevoegd. De app-gebruiker kan alle meningen bekijken, aangeven welke mening hij deelt en zien hoe de andere meningen scoren. Van Iperen: “Een soort Standpunt.nl, een Tinder voor opinies. We wilden een keer iets maken dat los staat van televisie.”
Het derde project is Dynamic social content distribution. Als een televisiefragment trending topic op Twitter is, willen mensen direct zien waar het over gaat. Via Twitter moet de gebruiker het televisiefragment direct kunnen vinden en delen. Dit project doet de NPO in samenwerking met Video Dock.
Wilco van Iperen (KRO-NCRV) @ CMC Nieuws from iMMovator
Persgroep biedt online experience die je ‘uit’ kan lezen.
Wat zijn de ontwikkelingen bij De Persgroep? Monique van Dusseldorp vraagt het aan Jeroen Verkroost, Chief digital officer bij De Persgroep. Hij is verantwoordelijk voor het digitale domein van De Volkskrant, AD, Parool en Trouw.
Het meest actuele nieuws is de overname van de Wegener titels. Verkroost: “De Persgroep wil relevanter worden voor de doelgroep en de primaire interface zijn voor nieuwsvoorziening. Dankzij de overname van de regionale titels van Wegener maken we het nieuws dichterbij en dus relevanter.” Vroeger was de krant de enige brenger van nieuws. Verkroost stelt dat nieuwsinterface die rol heeft overgenomen. Hij noemt het voorbeeld van Facebook die grote Amerikaanse uitgevers heeft aangeboden om hun nieuws te publiceren via het Facebookplatform. De uitgevers zouden volgens hem daarmee hun lezers aan Facebook verliezen.
Wat is het bestaansrecht van een krant, ook digitaal? Verkroost stelt dat oplages van De Telegraaf de afgelopen twee jaar groeiden en dat het publiek ook verjongt. Trouw trekt bijvoorbeeld een jonger publiek. Een derde van de lezers doet dat digitaal. Hij stelt dat de krant een belangrijk voordeel heeft boven alle andere online nieuwsbronnen: ‘Een krant heb je op een gegeven moment uit. Websites en nieuwssites heb je nooit uit.’
Local Focus maakt nieuwsdata visualiseren makkelijk
Verhalen onderbouwen met cijfers in aantrekkelijke graphics. Voor de kleinere nieuwsmedia vaak een onhaalbare kaart. Local Focus biedt een dataplatform, dat redacties kunnen gebruiken om snel een aantrekkelijke infographic of een tabel in huisstijl te maken. Jelle Kamsman is oprichter en eigenaar van Local Focus. Twee jaar geleden was hij winnaar van The Challenge van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek. Nieuwsredacties kunnen via het Local Focus-platform hun eigen datasets visualiseren, maar ook gebruik maken van het dataplatform van Local Focus. Ook doet het bedrijf eigen research die redacties als bron voor hun eigen nieuwsberichten kunnen gebruiken. Zoals een onderzoek naar de zogenaamde windhappers: de mensen die geen belasting betalen, maar wel een dure auto en een duur huis hebben. De data van Local Focus kunnen per locatie worden aangepast. Klanten zijn landelijke media (voor visualisaties van hun eigen data), lokale nieuwsredacties (voor nieuws) en ook nieuwswebsites als Nu.nl en onderzoeksbureaus. Kosten voor een abonnement: 400 tot 800 euro. Local Focus oriënteert zich ook in het buitenland, te beginnen met België.
Jelle Kamsma (Local Focus) @ CMC Nieuws from iMMovator
Crowdynews verrijkt redactie met social content
Het Groningse Crowdynews biedt technologie waarmee relevante social media berichten kunnen worden toegevoegd aan redactionele content. Bijvoorbeeld via een widget naast het bericht. Crowdynews startte in 2010 in de USA met het leveren van Engelstalige feeds aan mediabedrijven. Nu is het bedrijf live op alle continenten in 25 talen en heeft het 75 werknemers, waarvan 25 in het buitenland. De kracht van de Crowdynews-applicatie is het vermogen om relevante koppelingen te maken. Hiervoor wordt de redactionele content gescand op de belangrijkste keywords. Jeroen Zanen, CEO Crowdynews.: “We doen momenteel een miljard pageviews per maand. Onze ambitie is vier á vijf pageviews.” Het bedrijf begon vier jaar geleden met Twitterberichten, maar koppelt nu ook Facebook, YouTube, Vimeo, Instagram en berichten uit populaire lokale social networks. Zanen gelooft niet meer in algemene homepages. Hij stelt dat artikelpagina’s de homepages van de toekomst worden. Door feeds van alle social media te koppelen aan het bericht hoeft de gebruiker niet van platform te wisselen om berichten over het onderwerp te verzamelen. Hij geeft een voorbeeld van de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk, waar op een mozaïekpagina alle social media content van politieke partijen en trending topics zichtbaar waren.
Samen met De Persgroep doet Crowdynews ook een experiment om hyperlokale nieuwsvoorziening op een betaalbare manier mogelijk te maken. Door het combineren van relevante hyperlokale sociale content kunnen mensen in dorpen toch op de hoogte blijven van wat er zich in hun omgeving afspeelt.
In India is het WK cricket compleet verslagen via een social stream. Een sponsor bood de social stream gratis aan voor publicatie in de grotere websites van India.
Maar het kan ook kleiner: ook een nieuwsartikel over gevechten in de Oekraïne kon up-to-date blijven via de social media stream ernaast.
Jeroen Zanen (Crowdynews) @ CMC Nieuws from iMMovator
Flitsmeister meet ook billboards
Tot slot Flitsmeister, een verkeersinformatie app met meer dan 700.000 actieve gebruikers, die samen zorgen voor de meest nauwkeurige flitsmeldingen. Jorn de Vries, Business development Flitsmeister: “Onze app geeft meldingen op basis van locatiegegevens. Bij het naderen van een flitser krijgt de gebruiker een melding en vragen we of de flitser nog aanwezig was. Daarmee houden we de flitserinformatie up-to-date. Mensen kunnen ook een flitser aanmelden.” Flitsmeister weet niets van een gebruiker, maar via hun technologie is veel informatie beschikbaar over verkeersintensiteit en beweging. De data van Flitsmeister worden dan ook voor veel meer gebruikt, dan alleen flitsmeldingen. “We genereren ook filedata. We kunnen verkeersintensiteit meten en zien waar verkeer stil staat.” Dit leidde weer tot een nieuwe dienst: file-informatie. De app is gratis. Flitsmeister verdient aan adverteerders. Niet met advertenties, maar met relevante meldingen. Bij het naderen van een benzinepomp krijgt de gebruiker bijvoorbeeld een melding van korting op een carwash. De verkeersdata van Flitsmeister worden ook door derden gebruikt. “Bijvoorbeeld om het bereik van billboards te meten of het effect van een prijswijziging bij tankstations.”