Verleiden met een conversational chat, educatie met slimme mediaplayers en Augmented Reality, of technologie gebruiken om het leven van je medemens beter te maken. Design en functionaliteit van de nieuwste interfaces zijn intuïtief, verlokkelijk en soms hartverwarmend.
Met na de pauze presentaties van: Joris Groen (Buyerminds), Silvia van Hooft (N=5), Rinske Hordijk (ARTtube), Martin Tirion (Microsoft Nederland) en Rhys Davelaar (Media Monks).
Buyerminds verleidt de boekenkoper tot een review
Buyerminds is gespecialiseerd in persuasive design: het verleiden van de consument om tot actie over te gaan, bijvoorbeeld door een aankoop te doen óf een review achter te laten. Voor dat laatste ontwikkelde Buyersmind een conversational chat voor Bol.com. Bol.com gebruikt normaal een e-mail om boekenkopers uit te nodigen om een review te schrijven over hun aankoop. Creative director Joris Groen van Buyerminds vertelt hoe de door hen ontwikkelde chatbot de reviewcijfers deden stijgen. “De meeste chatbots geven antwoord op vragen. Wij proberen een soort conversatie te creëren.” De chatbot en het normale reviewformulier zijn getest met een AB-test, waarbij klanten random naar een formulier of naar de chatbot werden verwezen. “Bol zou tevreden zijn met 50% meer reviews, maar het resultaat was vier(!) keer hoger.”
Over de reden waarom de chatbot zoveel beter scoort, heeft Groen als psycholoog verschillende ideeën. Zo zou de chat een ander deel van de hersenen aanspreken dan het invullen van een formulier. Daarnaast werd de chatbot in de uitnodigingsmail laagdrempeliger ingeleid. In plaats van een link naar de chat, konden klanten al in de uitnodigingsmail een eerste (makkelijke) vraag beantwoorden. De chat wekt ook nieuwsgierigheid op: mensen willen weten hoe het verder gaat. Groen stelt dat het opvallend was dat de (potentiële) reviewers zelden de chat halverwege afbraken. Nog een reden voor het succes van de chatbot was de mogelijkheid om binnen de conversatie door te vragen. Als mensen aangaven dat ze niets te melden hadden, kon de chatbot toch nog een laatste vraag stellen met extra argumentatie waarom zij tóch een review zouden moeten maken. Dit zorgde dat 40% van de afhakers toch nog iets invulde. En tot slot weet Groen dat menselijke feedback een experience biedt die een formulier nooit kan bieden. Als een 70-plusser bijvoorbeeld een review geeft, dan reageert de chatbot positief: er zijn niet veel 70-plussers die een review geven.
Hoe houdt Buyersmind het verrassingselement levend. Een 70-plusser die tweemaal dezelfde reactie krijgt, zal daar minder positief op reageren. Groen erkent dat en ziet ook dat de reviewbereidheid van een persoon wat afneemt na de eerste chatbotervaring. “We zijn nu bezig om vijf of zes verschillende reactie-opties te creëren. Maar dat is een heel werk en vraagt ook een specifieke manier van schrijven: conversational writing wordt een heel nieuw vak.”
Uit de zaal komt de vraag of de chatbot ook kan worden gebruikt voor koopoptimalisatie. Groen bevestigt dat je via geautomatiseerde chats de consument kan enthousiasmeren. De deal afsluiten binnen de tool is echter nog heel lastig.
De software voor de conversational chat heeft Buyersmind zelf ontwikkeld en voor verdere ontwikkeling en verkoop van licenties ondergebracht in een aparte bv: de Dopamine Lab.
Bekijk hier de presentatie van Buyerminds
Bekijk hier de video van Buyerminds
Bed, bad en brood met pinjas van N=5
Dat contant geld langzaam verdwijnt, is niet voor iedereen goed nieuws. Daklozen zijn van de euro’s afhankelijk voor een douche of bed bij de daklozenopvang. Reclamebureau N=5 wil met creativiteit en interactive design de wereld een stukje beter maken en ontwikkelde daarom de Pinjas. Strategy Director Silvia van Hooft over het initiatief: “Mensen willen daklozen best helpen met wat geld voor een slaapplaats, maar willen geen verslaving ondersteunen. Via de pinjas kunnen voorbijgangers contactloos pinnen met behulp van een badge op de jas. Daklozen kunnen zo een tegoed bij elkaar sparen dat ze kunnen gebruiken voor een dak boven hun hoofd, maar ook om geld bijeen te krijgen om bijvoorbeeld schulden te betalen.” Volgens Silvia is het een misverstand dat de meeste zwervers verslaafd zijn. Voor verslaafden zijn voldoende programma’s, waardoor ze uit het straatbeeld verdwijnen. Het zijn vooral mensen die door een scheiding of andere ongelukkige omstandigheden geen dak boven hun hoofd meer hebben.
De jas is eind verleden jaar getest in Amsterdam en Rotterdam en was een groot succes. Silvia: “Binnen 24 uur pikten alle media het op. In Nederland heeft het nieuws van de pinjas 6 miljoen mensen bereikt en daarbuiten 39 miljoen.”
Er bestaat nog maar één jas. Deze werd ontwikkeld door N=5 in samenwerking met ABN AMRO. De jas is momenteel in London. De stad wil verdere ontwikkeling ondersteunen met een social innovation partnership. Silvia: “Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben daarvoor de fondsen niet.” Het is de bedoeling dat de kosten van een pinjas tussen 30 en 50 euro gaan bedragen.“
Bekijk hier de presentatie van N=5
Bekijk hier de video van N=5
ARTtube verrijkt kunstcollecties online
ARTtube is een online videoplatform over kunst en design van musea en kunstinstellingen uit Nederland en België. Het platform is in 2012 gestart door Museum Boijmans Van Beuningen, Gemeentemuseum Den Haag, Stedelijk Museum, De Pont Museum en M HKA voor het aanbieden van kwalitatieve online video’s over kunst & design die geproduceerd waren door de musea zelf. Het concept sloeg aan en in vier jaar tijd hebben ruim 25 musea en kunstinstellingen zich aan ARTtube verbonden.
Directeur Rinske Hordijk vertelt over de nieuwe verrijkte videoplayer waarmee ARTtube meer verdiepend materiaal kan aanbieden. Dankzij een samenwerking met Beeld en Geluid kunnen kunstvideo’s online worden verrijkt met relevante fragmenten van maximaal drie minuten uit het omvangrijke beeldarchief. De kijker kan hiervoor de iconen aanklikken die tijdens het afspelen van de video in de tijdlijn onder het videobeeld oplichten. Beeld en Geluid heeft hiervoor ook de bijbehorende editor meegeleverd. Uit het archiefmateriaal is ook een eerste serie van vijf verrijkte video’s gemaakt rondom iconische tentoonstellingen. De player is beschikbaar voor desktop en iPad. Mobiel kijken is volgens Hordijk onhandig omdat de icoontjes onderaan de video dan te klein worden.
Uit de zaal komt de vraag of mensen wel zitten te wachten op verrijking van video’s. Hordijk geeft aan dat het design van de player rustig is. Je ziet alleen een balk onderaan en fragmenten verschijnen in een apart scherm aan de zijkant. De verrijkte videos worden bovendien gemaakt voor een diehard kunstpubliek en die vinden veel informatie heerlijk, aldus Hordijk.
Bekijk hier de presentatie van ARTtube
Bekijk hier de video van ARTtube
Microsoft maakt innovatief design makkelijk
Martin Tirion is User Experience Evangelist bij Microsoft Nederland en komt uitleggen hoe het Microsoft platform designers en ontwikkelaars kan ondersteunen bij het bouwen van bijvoorbeeld apps. Tirion: “Apps gaan van transactioneel naar immersive. Waar je vroeger in 2D kon denken, is toepassing van 3D of het gebruik van intuïtieve navigatie steeds meer de norm. Maar hoe geef je dat vorm? En hoe zorg je dat verschillende devices met elkaar verbonden worden en samenwerken voor de beste gebruikersexperience. Tirion verwijst naar het Microsoft Fluent Design system, waarmee ontwerpers de tools krijgen om hun apps te verdiepen. Het designsysteem kent vijf componenten:
Op design.microsoft.com wil Microsoft de designers inspireren met voorbeelden. Hier kunnen ze ook feedback geven.
Bekijk hier de presentatie van Microsoft
Bekijk hier de video van Microsoft
MediaMonks goes into the wild met Google Tango
MediaMonks heeft het Art Science Museum in Singapore omgetoverd tot een virtueel regenwoud met Google Tango. Senior Digital Creative Rhys Davelaar vertelt over het AR-project Into the Wild. Het ArtScience museum wilde binnen de muren een experience maken om publiek op indringende wijze zelf te laten ervaren wat de verwoestende effecten zijn van ontbossing van het regenwoud. MediaMonks koos de ronde gang in het complex als decor van de experience en gebruikte voor het ontwerp de blueprints van het gebouw. Met name het triggeren van mensen om de gewenste kant op te lopen vroeg aandacht. Into the Wild is ondertussen uitgerold en een groot succes. Rhys: “Met AR kun je de wereld om je heen verrijken. Je kunt letterlijk door het regenwoud lopen.”
Tango is een augmented reality applicatie voor mobiele devices van Google in samenwerking met hardware van Lenovo. De applicatie scant de ruimte en bepaalt aan de hand daarvan waar het device zich bevindt, zodat het objecten digitaal op de juiste plek in de ruimte kan plaatsen. Hiermee voorkom je dat objecten schuiven of op rare plekken staan. Volgens Rhys was het project in Singapore mede bedoeld om de techniek een push te geven, omdat uiteindelijk elke mobiel de ruimte zal kunnen scannen. Google en Lenovo wilden beginnen met toepassingen in musea om daar collecties tot leven te brengen. Het regenwoud in het ArtScience project bevatte veel educatieve elementen, zoals dieren redden en bomen blussen. Voor acties was nog steeds touch nodig. De augemented laag wordt zichtbaar door de device voor je ogen te houden, maar dat deed niet af aan de indringendheid van de app. Rhys vertelt dat mensen helemaal opgingen in de AR-wereld en zich zelfs smal maakten om door een gleuf tussen twee rotsen te lopen, terwijl ze in werkelijkheid in een brede gang liepen.
Bekijk hier de presentatie van MediaMonks
Bekijk hier de video van MediaMonks